Jag vill få min son (nästan 9år) att börja flugfiska och kom in på det där med spö, längd och klass.. efter lite resonerande med mig själv har jag kommit fram till att ett lite lättare spö borde vara melodin. Klassmässigt är det väl inte så viktigt, men jag tänker att ett långt spö, i förhållande till kastarens längd är jobbigare att "veva" med än ett lite kortare. Några fantastiska 30m-kast tror jag inte är aktuellt utan mer något som är användbart och hanterbart. Självklart vill jag inte ge honom sämre grejor än jag själv skulle köpa. Har sneglat på ett Ross journey som skall vara anpassat för juniorer.. det har lite mindre handtag son kan vara lättare att hålla i när man inte har stora "labbar" som sin far
Det är ju lite jobbigt att beställa från amerikat så jag kom in på ett LPXe i 7,6fot.. i klass tre.. ERN skall tydligen vara hela 4,5 så det borde ju passa bra med en #4-lina på det.
Har jag tänkt rätt? tror ni att det blir bra? jag sitter och väntar mer "beställa"-knappen i högsta hugg
alternativ är ju ett yellowline kanske. de är ju härliga. jag kanske skall tillägga att han har ett blueline 9-fot 5:a att förfoga över, men jag tror det blir jobbigt i början.. och har läst att några anser att det är ett misstag att börja med det då det varit för jobbigt.
Detta inlägg har redigerats av A.N.D.Y.: 14 Jan 2012, 14:04