Hoppa till innehåll

.

Intressant om säl och skarvproblemet i Stockholms skärgård

248 replies to this topic

#241 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 15 Feb 2012, 20:06

Mycket svammel blir det. Skarven nyttig nu?

Hur många har med egna ögon sett havsörn attackera skarvkoloni, räck upp en hand!
Örnen väljer, om jag får ta mig rätten att bedöma en ratio, i 9 fall av 10 den, av skarven, nytagna och uppspydda fisken (som skarven ämnat mata sina ungar med). Det är, med sunt förnuft beaktat, förmodligen en medveten taktik från skarvens sida.
Av de attacker jag själv bevittnat har vid ett tillfälle 1 st skarvunge fallit offer.

Exklusivt att bevittna dylikt med egna ögon tänker ni? Nej, spendera en halv dag på, av mig, utpekad skarvholme och ni kommer garanterat se ett eller flera örnbesök.

Och - återigen, för tusende gången, kinesisk mellanskarv <> storskarv.

Mvh
HaLster

#242 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2012, 01:39

Visa inläggHALster på 15 Feb 2012, 20:06 sade:

Mycket svammel blir det. Skarven nyttig nu?

Hur många har med egna ögon sett havsörn attackera skarvkoloni, räck upp en hand!
Örnen väljer, om jag får ta mig rätten att bedöma en ratio, i 9 fall av 10 den, av skarven, nytagna och uppspydda fisken (som skarven ämnat mata sina ungar med). Det är, med sunt förnuft beaktat, förmodligen en medveten taktik från skarvens sida.
Av de attacker jag själv bevittnat har vid ett tillfälle 1 st skarvunge fallit offer.

Exklusivt att bevittna dylikt med egna ögon tänker ni? Nej, spendera en halv dag på, av mig, utpekad skarvholme och ni kommer garanterat se ett eller flera örnbesök.

Och - återigen, för tusende gången, kinesisk mellanskarv <> storskarv.

Mvh
HaLster
Och du har info om skilnader i matvanor hos mellanskarven och storskarven.
Så ge en undersökning som man kan kolla på
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#243 OFFLINE   Njord

Advanced Member

• Edgemember
  • 1966 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2012, 10:37

Hörde just på radion att det ligger ute ett förslag om "allmän jakt" på Skarven. Återkommer när jag vet mer.

http://sverigesradio...artikel=5064104

Detta inlägg har redigerats av Njord: 13 Apr 2012, 10:38

#244 ONLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2637 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2012, 22:26

Visa inläggNjord på 13 Apr 2012, 10:37 sade:

Hörde just på radion att det ligger ute ett förslag om "allmän jakt" på Skarven. Återkommer när jag vet mer.

http://sverigesradio...artikel=5064104

Här finns lite till:
http://www.riksdagen...-jakt-pa-skarv/
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#245 ONLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2561 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2012, 23:03

Jag vet att jag ses som en djävla skarvälskare när jag ifrågasätter det enda rätta i att skjuta bort all skarv och det mesta av sälbeståndet men jag kan inte låta bli att se ett liknande synsätt som jägarna har om "Sitt" vilt här............

Är "Våran" utsatta havsöring i stockholms skärgård mer värd än älgen i värmland och dalarna? Och vem äger dom?

Ok, om nu inte "Mellanskarven" fanns här för 500 år sen så är trots allt naturen av den arten att det är under ständig utveckling även om det är ett abstrakt begrepp för många av oss och den enda arten som jag vet är den som verkligen lyckats "fucka upp" saker och ting är den som tidigare i tråden kallades "Den intelligenta", vet inte om man behöver kommentera det................

Det jag har hört av folk jag känner som jobbar och vistas i skärgården utan egenintresse i skarvfrågan är att den minskar i antal..........

Huruvida öarna som den häckar på är "Förstörda" tror jag nog man får se i ett längre perspektiv vilket iofs. inte är helt i linje med vårat nuvarande synsätt inriktat på kvartalsrapporter,,

Lika lite som jag tror att jägarna har rätt i det faktum att vargen kommer äta upp allt vilt för att sen ge sig på barn och gamla i byarna i glesbygden tror jag att skarven och sälen får ett ekosystem att kollapsa, det har vi gjort själva och det blir djävligt jobbigt när vi ska hitta nästa syndabockar om vi inte ser helheten..............

Skarven är en skitful fågel som man visst får jaga, frågan är dock om det är svaret på problemet...................

Och ni, den beräknade livslängden på vår kära jord är sex millijarder år, för drygt 10,000 år sen bodde vi fortfarande i grottor och det var väl ungefär 60 miljoner år sen dinosaurierna dog ut efter en blomstringstid på 120 miljoner år........................

Hur många av er tror vi hänger med "All the way!"? ;)

Detta inlägg har redigerats av Kustis: 13 Apr 2012, 23:03

#246 OFFLINE   Troutman

Advanced Member

• Edgemember
  • 822 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2012, 07:13

Skarven kommer att äta upp all fisk och sen alla vargarna!
Då är det snart slutflabbat!
"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.
Fortunately, most people are morons."

#247 ONLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2637 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2012, 08:48

Visa inläggKustis på 13 Apr 2012, 23:03 sade:

Jag vet att jag ses som en djävla skarvälskare när jag ifrågasätter det enda rätta i att skjuta bort all skarv och det mesta av sälbeståndet men jag kan inte låta bli att se ett liknande synsätt som jägarna har om "Sitt" vilt här............

Är "Våran" utsatta havsöring i stockholms skärgård mer värd än älgen i värmland och dalarna? Och vem äger dom?

Ok, om nu inte "Mellanskarven" fanns här för 500 år sen så är trots allt naturen av den arten att det är under ständig utveckling även om det är ett abstrakt begrepp för många av oss och den enda arten som jag vet är den som verkligen lyckats "fucka upp" saker och ting är den som tidigare i tråden kallades "Den intelligenta", vet inte om man behöver kommentera det................

Det jag har hört av folk jag känner som jobbar och vistas i skärgården utan egenintresse i skarvfrågan är att den minskar i antal..........

Huruvida öarna som den häckar på är "Förstörda" tror jag nog man får se i ett längre perspektiv vilket iofs. inte är helt i linje med vårat nuvarande synsätt inriktat på kvartalsrapporter,,

Lika lite som jag tror att jägarna har rätt i det faktum att vargen kommer äta upp allt vilt för att sen ge sig på barn och gamla i byarna i glesbygden tror jag att skarven och sälen får ett ekosystem att kollapsa, det har vi gjort själva och det blir djävligt jobbigt när vi ska hitta nästa syndabockar om vi inte ser helheten..............

Skarven är en skitful fågel som man visst får jaga, frågan är dock om det är svaret på problemet...................

Och ni, den beräknade livslängden på vår kära jord är sex millijarder år, för drygt 10,000 år sen bodde vi fortfarande i grottor och det var väl ungefär 60 miljoner år sen dinosaurierna dog ut efter en blomstringstid på 120 miljoner år........................

Hur många av er tror vi hänger med "All the way!"? ;)

Jag vet inte vad jag ska säga kustis. Har du inte sett skillnaderna mellan jakt på skarv och varg nu så kommer du aldrig göra det! Seriöst vi har väl diskuterat det X antal gånger förut. Skarven har högat lavinartat. Hur otänkbart är det då att människan håller beståndet i schack på samma sätt som man gör med älg, rådjur, lo, och allt vilt!?
Mellanskarven beskrivs första gången i svensk litteratur runt 1900 talet.
Det där med att enskilda personer utan egenintresse hävdar att skarven minskar är ju subjektivt. Dessutom så flyttar ju skarven allteftersom födan tar slut så bara för att de minskar där han är betyder ju inte ett skit.
Sen har du argumentet om att många anser att mellanskarven är en invasiv art. Jag vet att det är omtvistat...

Du pratar om att naturen är i förrändring och det är jag beredd att hålla med om MEN om människan utrotar alla djuren på jorden. Är det inte det också en effekt av att naturen förrändras? Ska vi då alltså bara stå och acceptera den? Tror inte det va. :)

Detta inlägg har redigerats av JesperP: 14 Apr 2012, 08:56

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#248 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10169 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2012, 09:17

Visa inläggTroutman på 14 Apr 2012, 07:13 sade:

Skarven kommer att äta upp all fisk och sen alla vargarna!
Då är det snart slutflabbat!
:lol:
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#249 ONLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12625 Inlägg:

Skrivet 21 May 2012, 17:55

http://sverigesradio...artikel=5116797

Verkligheten i P3 tog upp detta idag, håll till godo :)
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar