Hoppa till innehåll

.

Simslända

8 replies to this topic

#1 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 16:01

Har en fråga om denna slända. Förra året så stötte jag o kompisarna på denna slända vid ett flertal tillfällen sent på kvällarna. Vi väntade o väntade på att dom skulle gå ner på vattnet. Till slut så satte en hel dags fiske sina spår och sängen lockade allt för mycket. Till stor del pga att vi inte visste hur länge vi skulle behöva vänt. Har för mig att vi höll igång till ca 01.30 på natten innan vi gav upp.

Nå är det nån som har några intressanta upplevelser med denna slända. Vore kul att höra. Och är det nån som vet hur länge vi skulle ha väntat? Bra att veta för framtida sammanträffande med simsländorna. Kan bli läge att lägga om dygnsrytmen isf

#2 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 20:39

Det kan gå ett dygn mellan dun och spinner för t.ex. stor simslända och 1 1/2 dygn för sandsländorna - speciellt vid grinigt väder. Kanske blev det ingen riktig svärmning den kvällen (om det var någon av de första??) - var ni dit påfäljande dag?
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#3 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 20:49

Visa inläggjani på 21 Jan 2012, 20:39 sade:

Det kan gå ett dygn mellan dun och spinner för t.ex. stor simslända och 1 1/2 dygn för sandsländorna - speciellt vid grinigt väder. Kanske blev det ingen riktig svärmning den kvällen (om det var någon av de första??) - var ni dit påfäljande dag?
Det var stor simslända som var igång och det var flera sena kvällar som dom stod och ryttlade över ån. Så nån natt lär dom ha gått ner, frågan är bara hur sent dom gjorde det? Vädret var skapligt dessa dagar. Blåsigt men soligt. Sena kvällar och nätter var nästan vindstilla.

#4 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 21:03

Visa inläggMathiasÅ på 21 Jan 2012, 20:49 sade:

Det var stor simslända som var igång och det var flera sena kvällar som dom stod och ryttlade över ån. Så nån natt lär dom ha gått ner, frågan är bara hur sent dom gjorde det? Vädret var skapligt dessa dagar. Blåsigt men soligt. Sena kvällar och nätter var nästan vindstilla.
De gick säkert också ner. Honan brukar vara raketsnabb med att dra mot vattnet efter parningen! I mina vatten är det på sena kvällar man ser spinnerfall på vattnen - vid åtta-elvatiden.
torrt, smått & grått

#5 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 21:14

Visa inläggjani på 21 Jan 2012, 21:03 sade:

De gick säkert också ner. Honan brukar vara raketsnabb med att dra mot vattnet efter parningen! I mina vatten är det på sena kvällar man ser spinnerfall på vattnen - vid åtta-elvatiden.
Ok. Jag hade varit mycket nöjd om dom hade hållit dom tiderna :)
Har gjort en uppgörelse med mig själv att nästa gång så blir det till att vänta om det så ska vänta hela natten.

#6 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 21:21

Visa inläggMathiasÅ på 21 Jan 2012, 21:14 sade:

Ok. Jag hade varit mycket nöjd om dom hade hållit dom tiderna :)
Har gjort en uppgörelse med mig själv att nästa gång så blir det till att vänta om det så ska vänta hela natten.
Vi brukar hålla vakt och sova i skift!! :D
torrt, smått & grått

#7 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 21:53

Visa inläggjani på 21 Jan 2012, 21:21 sade:

Vi brukar hålla vakt och sova i skift!! :D
haha. Vi har pratat i samma tankegångar. Nån sover o nån härdar ut dom.

#8 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 28 Jan 2012, 10:11

Ingen mer som har nått att berätta om denna rackare. Är fortfarande nyfiken på om dom kan gå ner på vattnet mitt i natten dvs efter midnatt eller om vi i sommras hade fått vänta ihjäl oss på att det skulle inträffa.

#9 OFFLINE   mava

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Skrivet 28 Jan 2012, 13:10

Ser dom varje sommar vid Vänern och jag delar din uppfattning om att dom "aldrig" verkar göra det dom ska. Tack och lov är beskådandet av deras övningar inte förenat med flugfiske i dessa fall..... =)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar