.
Salmo distance?
Started By OlaSpång, 2012 01 22, 11:01
14 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 11:01
Har inte koll på vilka spön som passar till denna tävlingsgren.Jag har känt på ett antal 15fotare men för att kasta riktigt lång behöver jag ett betydligt "kraftfullare" spö. Min fråga är då vilka modeller har den kraftfullaste/hårdaste/styvaste m.m. aktionen?
Nästa fråga. Vid startpositionen (dags att starta klockan) är hela klumpen och skjutlinan avrullad från rullen och skjutlinan liggande på marken? Eller?
Ytterligare en. Tips på lina. Funkar en 2:a sort. från Dan T. eller?
Hjälp! / Ola
Nästa fråga. Vid startpositionen (dags att starta klockan) är hela klumpen och skjutlinan avrullad från rullen och skjutlinan liggande på marken? Eller?
Hjälp! / Ola
#2 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 11:25
Hej!
Startpositionen så får du ha allting utrullat och liggande på marken det var den lätta frågan.
Kraftfullt spö, där vet jag att Tellis kapat toppen på en LTS x1 15"6, har för mig att Ronny gjorde likadant på en Lommis GLX?(inte riktigt säker) men jag tror inte de har kört med dessa till Salmon distance dock kan jag ha fel.
// Bosse
Startpositionen så får du ha allting utrullat och liggande på marken det var den lätta frågan.
Kraftfullt spö, där vet jag att Tellis kapat toppen på en LTS x1 15"6, har för mig att Ronny gjorde likadant på en Lommis GLX?(inte riktigt säker) men jag tror inte de har kört med dessa till Salmon distance dock kan jag ha fel.
// Bosse
#3 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 11:27
Bosse H på 22 Jan 2012, 11:25 sade:
Hej!
// Bosse
// Bosse
Ronny körde ett tag med ett kapat GLX Distance har jag för mig.
#4 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 11:31
Kapad topp? Är detta förenligt med reglementet? Minns en diskusson jag var inblandad i tidigare som handlade om Flycasting kontra Casting. Om detta är tillåtet öppnar det ju lite möjligheter. Skulle det till ock med vara möjligt att använda mitt gamla 2hands castingspö?
#5 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 11:32
OlaSpång på 22 Jan 2012, 11:01 sade:
Har inte koll på vilka spön som passar till denna tävlingsgren.Jag har känt på ett antal 15fotare men för att kasta riktigt lång behöver jag ett betydligt "kraftfullare" spö. Min fråga är då vilka modeller har den kraftfullaste/hårdaste/styvaste m.m. aktionen?
Hjälp! / Ola
Hjälp! / Ola
Jag kör med GLX Classic 15´10/11 och NRX 15 10/11. Inget av de spöna är speciellt styva och de jobbar långt ner.
Har inte tränat mycket alls utan kör mest på "fiskekast" Är laxfiskare i botten. Kommer att träna mer i år. Har bara kört och testat en lina, Loop across. Funkar toppen i medvind (satte svenskt rekord i Piteå med Classicen och den linan). Jag kastar dock skit med den i lite vind. Ronny L visade dock mästerligt att den gick utmärkt med att kasta i vindstilla i Bosön när det var Elitläger. Det var en riktigt skön uppvisning.
Jag har inga direkt planen eller teorier än för mitt Salmon distance kastning 2012 utom längderna. Måste vara stabil på 60meter för att vara i toppen i sommar/höst. Jag tror att det Svenska rekordet 2012 kommer att vara på 62-63 meter när säsongen 2012 är över.
#6 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 11:33
OlaSpång på 22 Jan 2012, 11:31 sade:
Kapad topp? Är detta förenligt med reglementet? Minns en diskusson jag var inblandad i tidigare som handlade om Flycasting kontra Casting. Om detta är tillåtet öppnar det ju lite möjligheter. Skulle det till ock med vara möjligt att använda mitt gamla 2hands castingspö?
Det är "lagligt" Bara spölängden som är begränsning.
#8 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 11:57
Guideline MMD är det flera som använder
Loop Clasic spey funkar också, är väl en ganska standardtapering på denna
Zpey har några competition linor som fungerar utmärkt, dock tycker jag det är medvindslinor, baktunga med långspets. Tror att dom skulle ta fram en för överhuvuidekastning speciellt också men vet inte om den kom ut nån gång.
Acrossen har jag inte testat till ÖH faktiskt men Sasse fick ju iväg den bra i Pite.Lite kort tycker jag men varför inte.
Skulle gissa att på linbiten finns det mycket att grubbla över, skall definitivt prova lita DT linor också i år framförallt prova lite längre linor vid vindstilla förhållanden.
// Bosse
Zpey har några competition linor som fungerar utmärkt, dock tycker jag det är medvindslinor, baktunga med långspets. Tror att dom skulle ta fram en för överhuvuidekastning speciellt också men vet inte om den kom ut nån gång.
Acrossen har jag inte testat till ÖH faktiskt men Sasse fick ju iväg den bra i Pite.Lite kort tycker jag men varför inte.
Skulle gissa att på linbiten finns det mycket att grubbla över, skall definitivt prova lita DT linor också i år framförallt prova lite längre linor vid vindstilla förhållanden.
// Bosse
#9 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 12:02
Kan inte hitta något i reglerna som säger att man inte får kapa spöet, dock har jag för mig att det stog i reglerna för förra VM et att det skulle vara Handelsvanligt utstyr, men jag kan inte hitta någon sådan text varken på svenska eller norska reglerna.
// Bosse
// Bosse
#13 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 12:53
Bosse H på 22 Jan 2012, 11:57 sade:
Guideline MMD är det flera som använder
// Bosse
// Bosse
Har du testat Zpeylinorna? Var lite sugna på dem men jag vill ha linor för lite medvind eller vindstilla. Är sugen på någon DT och testa. Funkar det i trout så bör det funka i Salmon D
#14 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 13:07
Hadde första utgåvan av 85 och 75 fotaren, sålde 75fotaren men klipte ner 85 fotaren till rätt vikt, tror jag klipte en meter i fronten och resten bak,
Går grymt i medvind men man måste kasta högt, stoppa högt och inte slåigenom framkastet så mycket, tycker jag, vetifan hur jag skall förklara det, man måste helt enkelt vara föriktig i framkastet, tror dock det gäller alla baktunga linor för speykastning. Samma sak skulle jag gissa gäller med acrossen.
Går grymt i medvind men man måste kasta högt, stoppa högt och inte slåigenom framkastet så mycket, tycker jag, vetifan hur jag skall förklara det, man måste helt enkelt vara föriktig i framkastet, tror dock det gäller alla baktunga linor för speykastning. Samma sak skulle jag gissa gäller med acrossen.
#15 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 13:12
Bosse H på 22 Jan 2012, 13:07 sade:
Hadde första utgåvan av 85 och 75 fotaren, sålde 75fotaren men klipte ner 85 fotaren till rätt vikt, tror jag klipte en meter i fronten och resten bak,
Precis. Tar man i blir det skit. Man måste smeka ut dem. Är sugen på att fixa någon DT och få den att likna SA MED eller Barrion. Måste ju funka.
I medvind går acrossen hur långt som helt. Har flera kast på 59meter i lite medvind och två st som skulle bli lätt 65meter om jag inte fastnade i en telefonledning 60 meter bort och 3 meter upp
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar