Skanerost på 22 Jan 2012, 14:24 sade:
Fick filmat lite idag, som jag sagt i två veckor ...
Blev tyvärr väldigt kort klipp, anledningen var min dotter stod i kulisen och skrek om pinnar och var väldigt otålig! Även därav att ljudet är av
När jag tittar på klippet själv så tror jag mig se två fel som kan göra att jag blir trött och inte får så bra kast som jag önskar,
1, Kanske ska strama åt lite på min vinkel ser ut som att jag ligger en bit över tio och två, vilket gör att linan ofta hamnar lågt ?
2, Jag tvär stannar inte vid klockan två när jag skjuter lina utan låter den gå ner direkt och rakt och missar kraft i detta ?
Men det är bara vad jag tror jag hoppas att ni kan hjälpa mig vidare och utveckla tekniken, jag kommer att ta en kastkurs men för att få så mycket så möjligt ur den så vill jag veta mer först
Tack på förhand,
Hej,
Din kraftinsättning är lite för abrupt du ser ut att ha kort lina ute, om så är fallet kan du ta ner kraften till hälften någonstans.
Prova lugn ner dig så att fluglinan nästan faller till marken och sen ökar du ett snäpp eller 2 så bör du hitta ungefär hur mycket kraft du
behöver.
Bakstoppet är OK för den linmängden.
FK stopp beroende på hur mycket lina du har ute, har du vad jag misstänker kort lina, kan du stoppa tidigare.
Linmängden bestämmer hur stor vinkel du skall ha mellan FK-stopp o BK-stopp.
Ditt dubbeldrag skall göras sent som möjligt för att få mesta effektiviteten och bör harmonera med din kaströrelse och kastvinkel.
Det avslutande kastet där du levererar dra du ner spötoppen kolosalt. Egentligen kan du stoppa precis likadant
som när du gör FK o BK. (Testa) Drar du ner öppnar du upp loopen som tappar fart och i mången fall rasar ner i en hög.
//Christer