Hoppa till innehåll

.

Kort session behöver hjälp och input på förbättringar

68 replies to this topic

#61 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 18:00

Jag har er att tacka för framgången, dock så måste jag jobba på axeln! Inte så värst öm nu men ändå så tror jag att jag måste träna upp musklerna med tanke på att jag gått från aktivt jobb till pappersvändare.

Samt att få den utvilad och stark igen, och dåååå jäklar :)

Vädret ser ut till att bjuda på en del vila de nästkommande två veckorna :(
Gäddan är min kryptonit!

#62 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5058 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 18:05

Skanerost sade:

...med tanke på att jag gått från aktivt jobb till pappersvändare...
Aha, det är därför du bytt profilbild, du hade ju hjälm på den förra... :)

#63 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 18:23

Visa inläggklinkhammer på 23 Jan 2012, 17:30 sade:

själv bryr jag mig inte så¨mycket om att kasta långt
flugfiske för mig är att kunna presentera flugan rätt och fånga fisk
kasta långt nja
svårt att kroka en öring på torr när 30 meter lina är ute

Kan ju knappast vara negativt att kunna kasta 30meter med precision och placera flugan rätt?
Är det vindstilla/inne så lägger jag 9/10 kast på 36 meter längst måttbandet med + - 30 centimeter.
Gissa då om det är lätt att prestera 20-25meter när det gäller och du bara har en chans att få ut flugan.
Postad bild

#64 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 18:26

Visa inläggklinkhammer på 23 Jan 2012, 17:44 sade:

det är så det ska vara
kan vara kul att kasta lite utomhus på en gräsmatta och förbättra sin teknik

för folk får säga vad dom vill om att kasta långt och att det inte behövs
men dom som kan kasta långt och behandla en lina typ som sasse kan göra
dom kan säkerligen också kontrollera linan när det blåser mm mm
folk som tränar ofta som dom gör har nog förutsättningen att kunna kasta bättre i taskigt väder

jag däremot
kastar väll typ 25-30 meter om jag vill
men det ser fan inte snyggt ut och det är inget jag tränar på

tränar mest på att kunna placera flugan på olika sätt
runt en sten etc etc

Precis, jag står och nöter mycket i dåligt väder, motvind, sidovind, regn, snö mm.
Detta för att inte bli överraskad på en tävling. Vi bort trotts allt i Sverige :D

Det du skriver är helt rätt, träna på de situationer som du ska fiska. Nu ska jag bara kasta lång (eller kort i precision) men jag kommer försöka lära mig en massa olika kast när jag känner att längderna sitter som berget. Gillar att se en duktigt flugfiskare lägga ut en fluga kring en sten eller få den flyta fritt i strömmen.
Postad bild

#65 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 19:13

Visa inläggmipert på 23 Jan 2012, 18:05 sade:

Aha, det är därför du bytt profilbild, du hade ju hjälm på den förra... :)

Helt riktigt ! Kändes inte rätt att ha den profilbilden längre, falsk marknadsföring ;)

Nu åter till den mentala kastträningen, med joan wulff :)
Gäddan är min kryptonit!

#66 OFFLINE   C_A

Advanced Member

• Edgemember
  • 1596 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 22:56

Hej,

Det med längdkastning kommer ganska ofta upp. Men som Sasse var inne på att man typ
kastar > 35 m 9/10 ggr. kanske inte med rak tafs var gång men längden sitter där.
Backar man sen bandet till 30m då är det kontroll där man lägger ut längden med rak tafs var gång.
Om vi sen pratar 25m ja då är det skitenkelt.

Tänk er stå någonstans typ Norrland vid en fin ström,nacke men det växer lite grönsaker runt om en eller något hinder, att då
utan att tänka bara se, så förändrar man tekniken så den passar efter omständigheterna, det sitter i ryggmärgen.
Vilket härligt effektivt fiske det blir. Yes jag kunde kasta på den 3kg öringen som vakade där.

Laborera med olika kast är väldigt nyttigt man kan f.ex. köra lite snakeroll,switch,snapp-T,rollkast,kurvor,mendingar o.s.v.
det bygger upp en fin känsla med flugspöet, man blir som ett med den förlängda armen.
Att prova olika kombinationer spö och linor ger också en fin känsla. Typ prova kasta en DT3 med klass 10 spö. Kan
väl inte fungera, jovisst gör det, med rätt teknik går det att få ut den linan också, något trög i starten bara.
Att hänga på en #8-9 lina på ett klass 6 spö och se hur det fungerar.

När man börjar sin träning, så börja mentalt, tänk igenom och framför allt var avslappnad kasta lugnt och håll löst i korken.

Så ut å träna, brasfiske ger ingen bra teknik.
Ha kul och ju mer man kan och lär sig, desto mer fantastiskt blir det.

Mvh//Christer

#67 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 00:22

Hej Christer, det låter bra det där. Som att du är på hugget, har suget och träningsdisciplin. Här vräker snön ner men snart så :) Jag ska nog ställa upp i någon av våra tävlingar, gör det du med. Vi går runt på några fler gubbar i år då både Jonas och Frida kommer vara behjälpliga. Hare bra så länge.
Vh
Staffan

#68 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 09:09

Visa inläggC_A på 23 Jan 2012, 22:56 sade:

Hej,

Det med längdkastning kommer ganska ofta upp. Men som Sasse var inne på att man typ
kastar > 35 m 9/10 ggr. kanske inte med rak tafs var gång men längden sitter där.
Backar man sen bandet till 30m då är det kontroll där man lägger ut längden med rak tafs var gång.
Om vi sen pratar 25m ja då är det skitenkelt.

Tänk er stå någonstans typ Norrland vid en fin ström,nacke men det växer lite grönsaker runt om en eller något hinder, att då
utan att tänka bara se, så förändrar man tekniken så den passar efter omständigheterna, det sitter i ryggmärgen.
Vilket härligt effektivt fiske det blir. Yes jag kunde kasta på den 3kg öringen som vakade där.

Laborera med olika kast är väldigt nyttigt man kan f.ex. köra lite snakeroll,switch,snapp-T,rollkast,kurvor,mendingar o.s.v.
det bygger upp en fin känsla med flugspöet, man blir som ett med den förlängda armen.
Att prova olika kombinationer spö och linor ger också en fin känsla. Typ prova kasta en DT3 med klass 10 spö. Kan
väl inte fungera, jovisst gör det, med rätt teknik går det att få ut den linan också, något trög i starten bara.
Att hänga på en #8-9 lina på ett klass 6 spö och se hur det fungerar.

När man börjar sin träning, så börja mentalt, tänk igenom och framför allt var avslappnad kasta lugnt och håll löst i korken.

Så ut å träna, brasfiske ger ingen bra teknik.
Ha kul och ju mer man kan och lär sig, desto mer fantastiskt blir det.

Mvh//Christer

Går inte att säga det mycket bättre :)
Postad bild

#69 OFFLINE   C_A

Advanced Member

• Edgemember
  • 1596 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 22:31

Visa inläggStaffan Dahlbom på 24 Jan 2012, 00:22 sade:

Hej Christer, det låter bra det där. Som att du är på hugget, har suget och träningsdisciplin. Här vräker snön ner men snart så :) Jag ska nog ställa upp i någon av våra tävlingar, gör det du med. Vi går runt på några fler gubbar i år då både Jonas och Frida kommer vara behjälpliga. Hare bra så länge.
Vh
Staffan

Hej Staffan,

Blir det utrymme så varför inte, alltid kul.

//Christer

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar