.
Fit-on-top-glasögon, polariserande
#1 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 14:37
Jag letar efter ett par såna med klar lins, ofärgade alltså. Helst med hela bågen i "klarplast" också. Mkt lätt tintade linser kan funka.
Någon som har tips på det?
#4 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 14:54
Då är det nog gula och kanske ljusgrå som gäller.
Men man vill ju ha stark pol-effekt ändå... Får se om det dyker upp fler tips.
#5 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 15:05
#6 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 15:10
Finns i linsfärgerna;
Lens color:
Pink - Improves eye's visibility in very adverse conditions, such as rain, haze or fog.
Yellow - Improves perceptive vision in low daylight condition
Mirrow Blue - Provides comfort in bright sunlight and harsh glare.
Brown - Reduce the excess glare from bright sunlight.
Gray - Reduce the excess glare from bright sunlight.
Rose Copper - Improves eye' s visibility in daylight condition.
För det priset är dom riktigt bra.
#7 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 15:31
Jag hänger inte med på vad meningen är att sätta på sig ett par till utanpå...fast jag kanske missförstod?
Edit:
Hmm...tror jag hittade det i texten "Men man vill ju ha stark poleffekt ändå..."
Detta inlägg har redigerats av Raidlevel: 22 Jan 2012, 15:33
#9 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 15:55
Raidlevel på 22 Jan 2012, 15:31 sade:
Jag hänger inte med på vad meningen är att sätta på sig ett par till utanpå...fast jag kanske missförstod?
Edit:
Hmm...tror jag hittade det i texten "Men man vill ju ha stark poleffekt ändå..."
Haha... Precis, det var polariseringen jag ville åt.
#10 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 16:00
Digger på 22 Jan 2012, 15:40 sade:
De där innovativa snap-onsen var väldigt fina också!
En grej bara: jag har clipons till ett par brillor av modell "fattig lågstadieunge" och stör mig på att det läcker in mycket ljus från sidorna och ovan.
Jag skulle vilja känna på och testa cocoons i Sthlm, får kolla runt lite i veckan. Annars funkar säkert ffm-modellen bra.
#11 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 16:12
Jag har ett par Visionbrillor som är väldigt "täta", vilket är bra vad gäller ljuset men desto sämre när det kommer till att ventilera.
Det innebär att vissa dagar och speciellt om det är mycket spännande fiske (=extra flås och värme från huden, förstår inte att man ska bete sig så) så immar de igen och jag måste sätta dem på nästippen för att få dem att lira igen.
Det jag är ute efter är att det inte alltid är bra att brillorna sluter tätt mot huvudet.
#12 OFFLINE
#13 OFFLINE
#16 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 18:38
Den gula linsen påstås vara svår att polarisera, ligger kanske något
i det som skrevs då gult är ganska ljust.
#19 OFFLINE
Skrivet 22 Jan 2012, 20:33
meek på 22 Jan 2012, 19:22 sade:
Nåt så vidunderligt fjolliga. Tacka vet jag utstyrsel som följer;
* bandanna med nåt fräckt mönster
* extremt sliten Orvis keps med
* vanliga glasögon med glasögonsnodd i häftig färg
* cocoons i häftig färg och glasögonsnodd i häftig färg.
#22 OFFLINE
Skrivet 15 Feb 2012, 19:03
Dök in på Specsavers Götgatan i dag för att kolla om de hade något liknande.
De hade en variant i ett antal utföranden som kostade 495 kronor. De sa att det var utplockat nu på vintern och de får inte in något mer på länge. Så bara för att småsnacka lite frågade jag om det inte var vinterrea nu för att rensa ut ... Och efter ett litet tag klämmer de till med att jag får halva priset.
Det var ju taget.
Jag valde ett par matta svarta som inte är jättestora. Fick med två putsdukar, ett helt ok mjukt fodral med blixtlås och en snodd också.
247 kronor.
Mycket snål-nöjd är jag. Och lite mer förberedd inför sommaren.
#23 OFFLINE
Skrivet 15 Feb 2012, 19:51
lagrace på 15 Feb 2012, 19:03 sade:
Jag kör med dessa:
http://www.polaroide...15&col=7&_page=
Jag har ett par bruna (finväder) och ett par gula (mörkare ljus) och de är oerhört praktiska att ha utanpå nästan vilka glasögon som helst.
Tyvärr flyter de inte, men i år ska jag sätta flöte på senilsnörena. Ett par finns nämilgen någonstans i Byskeälvens bakvatten.
#24 OFFLINE
Skrivet 15 Feb 2012, 21:19
lagrace på 22 Jan 2012, 14:54 sade:
Då är det nog gula och kanske ljusgrå som gäller.
Men man vill ju ha stark pol-effekt ändå... Får se om det dyker upp fler tips.
Här har du bra glasögon som kommer under våren. Har fått provat ett par med grått glas nu under ett par veckor och dom är toppen.
http://leech4you.se/?page_id=33
www.tjkonsulting.se
#25 OFFLINE
Skrivet 16 Feb 2012, 11:08
- Fit-Overs King size som jag beställde från USA innan de fanns i Sverige, typ kanske 1990 (se avataren). Fortfarande de jag helst använder. Mycket bra kvalitet! Med dessa på går jag under namnen flugan...
- Cocoons i en något mindre modell. Bra linser men sitter inte lika skönt som FO
- Polaroid Sun Cover har (förstås) bra linser men en blanksvart finish som inte tilltalar mig.
- No names från OKQ8 med grå linser. Funkar bättre vid bilkörning än vid fiske. Helt OK för 299 kr.
- No names från Tradera med snygg halvtransparent sköldpaddsfinish. Ganska ljusa bruna linser. Funkar bra, och är så snygga man kan begära av den här typen glasögon...
Jag har också problem med kondens vid varmt väder eller ansträngning. Problemet är mycket mindre när jag använder de mindre glasögonen eftersom de är mer öppna under/nedanför glasögonen.
#26 OFFLINE
#27 OFFLINE
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar