Hoppa till innehåll

.

Foto

Någon som testat detta?

19 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   meek

meek

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1628 inlägg

Postad 22 Jan 2012, 20:32

alla flugor som man binder och inte blir riktigt nöjd med lägger man inte i skräphögen utan sparar.
sen när man kommit upp i ett antal av olika typer som täcker in olika fiskesätt så drar man och fiskar med dom.
inga andra flugor får följa med på fisketuren!

nu talar jag inte om missfoster utan om flugor som inte blev så där perfekt estetiska som man önskade.
man vänder och vrider på flugan lite och grimagerar och slänger den i sopen efter ytterligare en extra titt ;)

vem vet, dom kanske fiskar bättre!? :)

Köpes: Inget för närvarande :) 

#2 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32509 inlägg

Postad 22 Jan 2012, 20:45

Inte testat det. Brukar ha de som jag inte är nöjd med i asken tills jag ledsnar och slänger dem eller återanvänder kroken.
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#3 OFFLINE   Flugan85

Flugan85

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2680 inlägg

Postad 22 Jan 2012, 21:13

Vi hade en resa till glomma där väldigt sarjade elkhair caddys funka bra mycket bättre än ny...så blev nagelklipparen när man miste en fluga för att få den fina looken igen:)

så det kanske inte är en helt dum idee...
http://troutfever.wordpress.com

Min flugbindningsblogg!:)
Mönster och bilder på allt från storlek 20 till 55mm shanks!

#4 OFFLINE   meek

meek

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1628 inlägg

Postad 22 Jan 2012, 21:20

lite som när experterna på HÖ-fiske spöar upp sina kustwobblers så de blir riktigt använda och repiga :)
eller lite som Gunnar Westrins flugor, de ser lite uppspöade ut, iaf i boken fjällflugor ;)

#5 OFFLINE   Spenwrist

Spenwrist

Advanced Member

• Edgemember
  • 268 inlägg

Postad 22 Jan 2012, 21:20

jag tror inte att det spelar så stor roll, inte alltid i alla fall, är nog bindaren som är mer kräsen än fisken. om den nu var så noggrann så borde den ju se att dagländan/nattsländan som ligger på ytan har världens längsta pillesnopp i proportion till kroppen jämfört med andra som flyter förbi, då skulle i alla fall jag fundera om jag var fisk. men det kanske är just därför den hugger, det får vi nog aldrig svar på.
http://www.fiskrens.wordpress.com där kan ni även se blåtiran som syns lite dåligt på profilbilden :)

#6 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32509 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 06:09

Jag gillar att fiska med snygga flugor. Vet inte varför men det känns bättre.
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#7 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 09:11

Jag tycker det är en underbar idé att medvetet fiska med de man refuserat. Men jag vill nog ändå känna att jag har en fluga som jag vill ha den i änden på tafsen. Det är ju så, att fånga fisken är ju det minst intressanta...

Och misslyckade flugor fiskar nog bra, det är därför vi uppfunnit kategorin "cripple". :)
min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

#8 ONLINE   MathiasÅ

MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember+
  • 573 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 11:01

Aldrig prövat o kommer nog inte göra. Vill ha snyggt i askarna plus att det binds hela tiden. Blir att jag får sålla bort det jag inte använder istället.

#9 OFFLINE   Lillfiskaren

Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 11:04

En kul idé. Jag tror dessa flugor fungerar nog så bra men ....

Jag läste i en fisketidning för länge sedan en som motiverade sina perfekta flugor typ så här; en fluga som ser snygg ut och som följer vår uppfattning om vad som fungerar tror vi mer på. Om du tror på det du väljer eller gör fiskar du som regel mer fokuserat och ökar därför dina chanser att fånga fisk. Det är alltså inte den snygga fluga som fångar mer fisk utan vår "inställning" till den, om vi kunde ha samma inställning till alla flugor skulle de nog fiska lika bra så länge de uppför sig rätt i eller på vattnet.

Jag måste tyvärr erkänna att jag snabbt rensar kroken på "misslyckade" flugor och binder om från början. Man kanske är lite perfektionist, man fångar ju hellre fisk på snygga kast också.

#10 OFFLINE   RB

RB

Advanced Member

• Edgemember+
  • 867 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 11:23

Jag instämmer med meek.
Det var bara några få gånger när jag fick fisken på helt nya och "snygga" flugor. Alla snygga flugor som jag hadde/har i min flugask måste bli lite utslitna så att de fånger fisk.
En av minna första flugor caddis pupa är riktig ful, men den fångade en av mina finaste öringar.
En annan grej är att med sånna flugor som är inte så fina man kan testa och utveckla finare och bättre mönster.

Bifogad tummbild(er)

• Caddis pupa.jpg

#11 OFFLINE   meek

meek

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1628 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 11:51

om jag tror på flugan, pga att jag tyckte att den blev så snygg/perfekt, skulle jag fånga mer fisk då? det låter lite skumt :wacko:
då kan man ju vinkla det med att om jag är så nöjd med flugan så blir jag övermodig och tror att jag kan göra sämre presentationer för den är ju så överträfflig :)
bättre att gå tom i boxen på sina bästa skapelser och tvingad att fiska med sina mindre lyckade skapelser, då måste man verkligen presentera snyggt och rätt ;)

näää, jag tror nog att vi binder för mkt för vårt eget öga.
se bara på Gunnar Westrin hur han binder sina!!
jag räknar kallt med att han även kan binda riktigt fina flugor om han verkligen vill.
men han binder sina på ett ganska till tuffsat sätt och fångar fler fisk på dessa :)

han sa ju för inte så länge sen, i en film; man är ta mig fan världsmästare på det här (och skrattade) efter han krokat en fin öring i andra kastet :)

#12 ONLINE   MathiasÅ

MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember+
  • 573 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 12:00

Jag köper helt att flugor man tror på ger mer fisk och då inte igentligen på flugans snygghet utan att man fiskar bättre med nått man tror på. Flugor som jag inte tror på brukar inte få så mycket fisketid och medans den är i vattnet står jag mer och tänker på om flugan är bra än på hur jag fiskar.

#13 OFFLINE   meek

meek

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1628 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 12:20

själv är jag av den uppfattningen att fisken skiter i va du tror om din fluga :)
+ att jag ständigt försöker fiska flugorna så bra jag bara kan, oberoende vad som sitter på tafsen.

visst... när man känner att man börjat tappa fokus på vad man sysslar med så blir det ju gärna ngt kast till... men sen tar man en behövd paus och funderar på nästa strategi.

en dålig plan är bättre än ingen plan alls :)

#14 ONLINE   MathiasÅ

MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember+
  • 573 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 12:31

själv är jag av den uppfattningen att fisken skiter i va du tror om din fluga :)
+ att jag ständigt försöker fiska flugorna så bra jag bara kan, oberoende vad som sitter på tafsen.

visst... när man känner att man börjat tappa fokus på vad man sysslar med så blir det ju gärna ngt kast till... men sen tar man en behövd paus och funderar på nästa strategi.

en dålig plan är bättre än ingen plan alls :)

När du säger oberoende av vad som sitter på tafsen så låter det som att det knappt skulle vara ditt egna val val vad som satt på tafsen. Antar att det är ditt eget val av fluga och att det då är en flug som du tror på

Redigerat av MathiasÅ, 23 Jan 2012, 12:34.

#15 OFFLINE   meek

meek

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1628 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 12:43

om du börjar med en grön fluga....inget händer....du byter till en brun....inget händer....osv....sen tar du en svart för det är den sista du har i boxen...tror du på den då?
eller är det för att du va tvungen att testa även den? för då har du gått igenom hela wollybugger samlingen, typ.

ja, ja... allt beror väl på hur man ser på saken :)

trots allt:

If you choose not to decide, you still have made a choice. (Freewill/Rush) ;)
http://www.youtube.c...hcM_hx0zxw?fs=1

Redigerat av meek, 23 Jan 2012, 12:53.

#16 OFFLINE   jakobj

jakobj

Chuck Norris Member

• Edgemember+
  • 3088 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 15:28

Jag och en kompis körde lite förut med att binda varsin laxfluga åt varandra som vi var tvungna att gå hela förstarepan med under varje fiskepass. Det var ju lite kul, det kunde ju bli lite vad som helst man fick sätta på tafsen!
Det är ju lite åt det hållet iallafall så tillvida att det garanterat inte blir den fluga man själv hade valt att fiska med.

Sen är det nyttigt att tvinga sig att fiska med saker man annars inte hade gjort. Det är utvecklande! Jag vet inte hur många gånger jag fått "pisk" av folk i mitt hemmavatten som fiskat med flugor jag aldrig hade kommit på tanken att använda för att "jag vet att sånt inte funkar".. Man lär sig hela tiden och särskilt i sina hemmavatten är det lätt att fiska sig blind på mönster och tekniker som man haft framgång med och sedan fastna i samma hjulspår och nästan sluta att utvecklas.
Då kan det nog vara en god idé att bara ha med flugor man aldrig hade använt normalt sett.
Godmorgon!

#17 OFFLINE   Lillfiskaren

Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 15:30

Jag håller med dig att fisken antagligen skiter i om flugan har en perfekt taperad kropp och ett nätt litet huvud som lackats tre gånger istället för två, frågan är huruvida vi människor gör det. Jag tillhör nog skaran som koncentrerar och anstränger mig lite mer när jag har en fluga jag tror på, alltså gör jag ett medvetet val vilket oftast blir den fluga jag tycker är snyggast. Hade jag gjort samma ansträngning med en för ögat mindre perfekt fluga hade jag antagligen nått samma resultat.

Du har alltså rätt i dit resonemang att en "ful" fluga fiskar lika bra som en snygg men det handlar också om hur vi presenterar flugan vilket kan påverkas om vi tror på flugan eller inte. Jag tycker du skall testa din idé och skall väll erkänna att jag är lite sugen att testa själv, om inte annat för att tro mer på de mindre snygga tussarna.

Jag hoppas mitt resonemang blev lite klarare. Problemet sitter inte i vad fisken tycker utan vad jag som fiskare tror.

#18 OFFLINE   Lillfiskaren

Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 inlägg

Postad 23 Jan 2012, 15:31

Hoppsan det kom visst in ett inlägg emellan.

Svaret var menat till meek

#19 ONLINE   Line-speed

Line-speed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 inlägg

Postad 22 Mar 2012, 11:13

Har sett folk dra öring på öring med helt vanskapta flugor där proportionerna säger "hej kom o hjälp mig"

Skulle aldrig komma på tanken att en fluga kunde se ut så,än mindre sitta på min taffs..

Fick själv två öringar den gången o kompisen nio = storpisk!!

#20 ONLINE   karki

karki

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1194 inlägg

Postad 22 Mar 2012, 11:27

En trasig fluga ser nog mer lättfångad ut. Tex en skadad nattslända = Hacklet bara hänger, dubbingen börjar lossna. . . . Smack.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar