Hoppa till innehåll

.

Hilevel Classic #3/4 8'6 för en nybörjare?

9 replies to this topic

#1 OFFLINE   Jervfors

Newbie

• Members
  • Pip
  • 5 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 22:56

Hej på er alla,

Jag är en nykomling här på edge som har blivit biten av flugfiske efter att ha testat det en gång i somras.

Då vi närmar oss våren, så har jag börjat sondera spöterrängen. Jag har fastnat för ett val som jag skulle vilja ha lite synpunkter på. Precis som titeln avslöjar så landade mina tankar på ett Hilevel classic #3/4.

Lite bakgrundsfakta: Jag kommer fiska efter harr och öring och mestadels i strömmande vatten med en 10-20 meter i bredd.

Mina funderingar: Är #3/4 svårhanterat för en nybörjare? Har läst mig till att Hilevel spöna är långsamma i actionen, försvårar detta timingen? Riskerar jag att förlora den lätta känslan om jag väljer en högre klass?

Om mitt val inte är optimalt enligt er, hjälp mig gärna in på nya tankebanor och ge mig gärna tips på andra spön.

Tack på förhand!

//Jervfors

#2 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 23:03

ska du bara ha spö för fiske i strömmande vatten efter harr å öring så tycker jag själv att du ska ha ett spö som är styvare
typ fast action
klass 4 eller 5
mm det är bara va jag tycker

välkommen in i djugelen
jag kommer ej svara på frågor om fiske i Stavre eller Gimån här på Edge

#3 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 23:28

då kontrar jag med ett mjukt spö! MF (mid flex) åtminstone :)

Guideline Fario #4, Danielsson Dryfly rulle och tunn tafs (0,12) känns inte fel för mig iaf.
+ en LOOP Opti Stream lina som rollkastar fint är som gjutet i en mindre ström på 25-30m ;)

men smaken är som baken :)

#4 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 23:36

Visa inläggmeek på 22 Jan 2012, 23:28 sade:

då kontrar jag med ett mjukt spö! MF (mid flex) åtminstone :)

Guideline Fario #4, Danielsson Dryfly rulle och tunn tafs (0,12) känns inte fel för mig iaf.
+ en LOOP Opti Stream lina som rollkastar fint är som gjutet i en mindre ström på 25-30m ;)

men smaken är som baken :) <<-- den är så

jag kommer ej svara på frågor om fiske i Stavre eller Gimån här på Edge

#5 OFFLINE   Jervfors

Newbie

• Members
  • Pip
  • 5 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 14:41

Tack för snabba svar, jag ska titta vidare på dessa alternativ Guidelinen känns lite i dyraste laget mot vad jag tänkt som första spö...

#6 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 14:45

Slå ett litet öga på TFO (temple fork outfitters) bra spö till överkomliga pengar. Har två stycken, men vet inte vad du har för budget.

Är du i krokarna Ystad får du gärna testa min femma för att få en uppfattning :)
Gäddan är min kryptonit!

#7 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 15:13

kan vara idé att lägga lite mer på ett bra spö och schysst lina då rullen är av "mindre vikt" i utgångspunkt.

de flesta fiskarna tas på relativt korta kast, det kan vara ngt att ha med i tanken vid val av spö.
rollkast och snakeroll kommer man långt med och om lina och spö trivs bra med dessa 2 kast så får man en trevlig start på flugfisket.
är spöt sen, som man brukar säga, ett förlåtandespö så är även det trevligt för en nybörjare :)

hoppas du finner en trevlig setup/combo!

#8 OFFLINE   Paul

Advanced Member

• Edgemember
  • 1968 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 17:07

Kolla med hinlis här på forumet. Han har bra koll på HiLevel spöt du frågar om. Jag fick själv detta svaret när jag forskade i spöt: Classicserien är dock generellt byggt på en ganska styv (lätt o tät) klinga med tunn diameter och relativt tunna väggar. En modern klinga kort o gott. Aktionen är relativt djup, de ligger väl i spannet medium-mediumfast aktion nånstans (AA runt eller strax över 60 gissningsvis).

Lycka till!

Mvh
Paul

#9 OFFLINE   Jervfors

Newbie

• Members
  • Pip
  • 5 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 22:58

Fortsatt tack för alla svar!

Jag hade tänkt en totalbudget på cirka 3 000 kr för spö, rulle och lina, men den kan ju kanske stretchas lite och efter meeks inlägg så börjar jag fundera om man ska lägga på lite extra budget på spöet.

Jag ska även stämma av med Hinlis angående Hilevel spöet, har inte riktigt släppt det ännu...

Jakten fortsätter 

#10 OFFLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1132 Inlägg:

Skrivet 23 Jan 2012, 23:13

Men shit, för 3 000 får du ju sjukt bra grejer.
Ta hjälp här att hitta ett ok beggat spö med andrahandsvärde för max 1 500.
Någon kan säkert skänka en sliten lina eller två. Eller köp en billigare från bra märke.
Köp billigaste rullen du hittar.
I början vill man testa en massa olika grejer, förbered dig på att du ändå vill byta utrustning eller köpa till när vet vad du gillar och vad du tycker är viktigt.
Så tycker jag. Du gör självklart som du vill!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar