Hoppa till innehåll

.

Sage ZXL 490, Kan de va nô?

39 replies to this topic

#1 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 13:13

Hej alla!

Inför året söker jag ett "lugnare" komplement i #4. Spöt är tänk att kramas med mitt Sage XP490. Eftersom jag bor på vischsan är det inte så lätt att komma åt att testa allt man vill :( Har snurrat en hel del på webben för att få info på olika forum. ZXL verkar kunna vara det jag söker?

Någon där ute som kan ge mig någon respons, erfarenhet.......Eller ide om något annat spö. Kravet är #4 9' 4-del.

Ha de gôtt

//Felix

En lite sommar teaser iför sommarnBifogad bild: Rena Harr 1.2 800x600.JPG
Bor i Kristinehamn. / Wolfland.

#2 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2586 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 13:27

Jag har ett zxl 590 och ett 486 och har även testat polarens 580. De är ganska snabba spön och de korta varianterna är rappare än de längre om man säger så. Fina strömspön men långsamt håller jag nog inte med om. Absolut mer känsligt än mitt z-axis 486 iofs om det är nån måttstock.
www.medfluga.se

#3 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 13:36

Visa inläggjeppe på 24 Jan 2012, 13:27 sade:

Jag har ett zxl 590 och ett 486 och har även testat polarens 580. De är ganska snabba spön och de korta varianterna är rappare än de längre om man säger så. Fina strömspön men långsamt håller jag nog inte med om. Absolut mer känsligt än mitt z-axis 486 iofs om det är nån måttstock.

Tack jeppe!!
Z--axis är jätte bra måttstock, Alltså lungnare än mitt XP. Tänkt att nytjas i lite minder trängre vatten och närmare fiske.

Tack

#4 ONLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1132 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 13:44

Borde prova det ändå... Fick jämföra det spöet med några andra i en stor butik i USA och var lite förvånad över att framför att toppen inte var superkänslig. Det kanske böjer sig djupt ändå, men det är inte silkeslent direkt. Jag fick anstränga mig för att få spöet att jobba på nära håll, inte bara snärta lite med handleden.
Vad säger Jeppe, stämmer det med din erfarenhet?

Just det, det var en #6 jag testade, kan vara värt att nämnas.

Detta inlägg har redigerats av lagrace: 24 Jan 2012, 14:13

#5 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 14:04

Allt är ju beroende på VAD du är ute efter exakt å det är ju svårt att veta men nog är ZXL ett betydligt lugnare spö än XP.
Har förvisso inte testat en 4:a men däremot en 5:a och det var en riktig dröm. Lugnt och fint med en oerhörd kontroll utan att tappa kraften för den finns där också. Ett grymt finlirarspö.

Men om jag får slå ett slag för ett annat spö också så kan jag nämna Zpey switch spöna.
Jag har ett Lean green en 4:a som är så fantastiskt gött att fiska med så jag får gåshud.
Jobbar i hela klingan med en grym känsla oavsett vilket kast och massor med kraft ändå.
Vinklar linan hur du vill och levererar lååååånga kast om du vill. En favorit hos mig som blir kvar lääääänge.
Till den har jag en Vision ED eller Extend som den heter nu och skönare kombo tror jag inte jag kastat. Hittils.
Bröt toppen i somras och det var inga som helst problem att få en ny så garantin fungerar också. Trots att jag inte var förste ägaren.
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#6 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 14:21

Visa inlägglagrace på 24 Jan 2012, 13:44 sade:

Borde prova det ändå... Fick jämföra det spöet med några andra i en stor butik i USA och var lite förvånad över att framför att toppen inte var superkänslig. Det kanske böjer sig djupt ändå, men det är inte silkeslent direkt. Jag fick anstränga mig för att få spöet att jobba på nära håll, inte bara snärta lite med handleden.
Vad säger Jeppe, stämmer det med din erfarenhet?

Just det, det var en #6 jag testade, kan vara värt att nämnas.

Okej en #6... Skulle nog tro att det är en stor skillnad mot en #4 Men ändå en reflection

Tackar för omtanken

#7 OFFLINE   Hi-Lo

Advanced Member

• Edgemember
  • 844 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 14:25

Kan bara säga att ZXL är ett riktigt trevligt spö. Köpte en klass 5, 9ft, detta tillsammans med Wulff TT lina är bland det trevligaste jag provat.

#8 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 14:28

Visa inläggflyfisher30 på 24 Jan 2012, 14:04 sade:

Allt är ju beroende på VAD du är ute efter exakt å det är ju svårt att veta men nog är ZXL ett betydligt lugnare spö än XP.
Har förvisso inte testat en 4:a men däremot en 5:a och det var en riktig dröm. Lugnt och fint med en oerhörd kontroll utan att tappa kraften för den finns där också. Ett grymt finlirarspö.

Men om jag får slå ett slag för ett annat spö också så kan jag nämna Zpey switch spöna.
Jag har ett Lean green en 4:a som är så fantastiskt gött att fiska med så jag får gåshud.
Jobbar i hela klingan med en grym känsla oavsett vilket kast och massor med kraft ändå.
Vinklar linan hur du vill och levererar lååååånga kast om du vill. En favorit hos mig som blir kvar lääääänge.
Till den har jag en Vision ED eller Extend som den heter nu och skönare kombo tror jag inte jag kastat. Hittils.
Bröt toppen i somras och det var inga som helst problem att få en ny så garantin fungerar också. Trots att jag inte var förste ägaren.

Citat:Har förvisso inte testat en 4:a men däremot en 5:a och det var en riktig dröm. Lugnt och fint med en oerhörd kontroll utan att tappa kraften för den finns där också. Ett grymt finlirarspö. Det är vad jag söker! Ett komplement till det "rappa" XP.

Tack för tipset på Z-spey... Det är ju just det där med att få testa!

//Felix

Detta inlägg har redigerats av Felix: 24 Jan 2012, 14:36

#9 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 14:31

Visa inläggHi-Lo på 24 Jan 2012, 14:25 sade:

Kan bara säga att ZXL är ett riktigt trevligt spö. Köpte en klass 5, 9ft, detta tillsammans med Wulff TT lina är bland det trevligaste jag provat.

Hej Hi-Lo!

Trevligt? Lite närmre förklaring.... Söker ett komplement spö till XP #4 Som funkar kanon speciellt på lite längre distance tycker jag. Ypperligt spö för lite större älv, När man vill bära lite extra lina.

//Felix

#10 OFFLINE   Hi-Lo

Advanced Member

• Edgemember
  • 844 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 14:52

Visa inläggFelix på 24 Jan 2012, 14:31 sade:

Hej Hi-Lo!

Trevligt? Lite närmre förklaring.... Söker ett komplement spö till XP #4 Som funkar kanon speciellt på lite längre distance tycker jag. Ypperligt spö för lite större älv, När man vill bära lite extra lina.

//Felix

Du har PM.

#11 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 15:03

Visa inläggHi-Lo på 24 Jan 2012, 14:52 sade:

Du har PM.

Läst!!! TACK!

#12 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 16:05

Visa inläggFelix på 24 Jan 2012, 14:28 sade:

Citat:Har förvisso inte testat en 4:a men däremot en 5:a och det var en riktig dröm. Lugnt och fint med en oerhörd kontroll utan att tappa kraften för den finns där också. Ett grymt finlirarspö. Det är vad jag söker! Ett komplement till det "rappa" XP.

Tack för tipset på Z-spey... Det är ju just det där med att få testa!

//Felix

Ja det är ju svårt när det är för långt till spöt men är du i närheten av Borlänge snart så får du absolut testa mitt. Inga problem.

Mvh Jan

#13 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 17:24

Visa inläggflyfisher30 på 24 Jan 2012, 16:05 sade:

Ja det är ju svårt när det är för långt till spöt men är du i närheten av Borlänge snart så får du absolut testa mitt. Inga problem.

Mvh Jan

Ska ha det i åtanke Flyfisher30

Tack o Bock
//Felix

#14 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 18:31

Ett Scott G2 skulle sitta som handen i handsken med tanke på dina önskemål :)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#15 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 18:56

Visa inläggHannu på 24 Jan 2012, 18:31 sade:

Okej!!!! Hannu :) Kan du ge mig lite mer kött på bena... Nu blev jag nyfiken.

#16 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:02

http://www.capricorn...s-flugspon.html

Här kan du läsa lite.
Sen får du säkert lite personlig input från Hannu Scott freak som han är. :P

#17 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:09

Visa inläggflyfisher30 på 24 Jan 2012, 19:02 sade:

http://www.capricorn...s-flugspon.html

Här kan du läsa lite.
Sen får du säkert lite personlig input från Hannu Scott freak som han är. :P

Ha, ha... har redan kollat hemsidan! Tror säkert att spöt kan uppfylla mina krav! Men som sagt skulle vara gôtt o testa först. Prismässigt är ZXL o G2 lika...

Va tror du om beg. marknaden på G2?

//Felix o Tack för input

#18 ONLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1132 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:10

Visa inläggHannu på 24 Jan 2012, 18:31 sade:

Nu var det som sagt sexor jag provade i USA. Men jag köpte vid det tillfället just ett scott g2 som jag upplevde som mer själfullt och levande än sage-spöet...

#19 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:15

Visa inläggFelix på 24 Jan 2012, 19:09 sade:

Ha, ha... har redan kollat hemsidan! Tror säkert att spöt kan uppfylla mina krav! Men som sagt skulle vara gôtt o testa först. Prismässigt är ZXL o G2 lika...

Va tror du om beg. marknaden på G2?

//Felix o Tack för input

Det har jag ingen riktig koll på. Har fått för mig att Scott är kanske inte så uppmärksammat i Sverige som det kanske borde. Har prövat en par och det är utan att ljuga helt fantastiska spön. Dom få jag prövat i alla fall.
Kanske Hannu har ett bättre svar.

#20 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:16

Visa inlägglagrace på 24 Jan 2012, 19:10 sade:

Nu var det som sagt sexor jag provade i USA. Men jag köpte vid det tillfället just ett scott g2 som jag upplevde som mer själfullt och levande än sage-spöet...

Satan! ni ger mig kramp, Verkar som det är amerikanskt som gäller :lol: Båda spöna har ungefär samma pris!!!! Dock hittade jag ett bra pris på ZXL http://www.taimen.co...-zxl_3842/91373 Men va fan gör man.... Var det inte Scott's grundare som även skapa Sage?

#21 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:25

Om du kikar i denna tråd.
http://www.edgeflyfi...ly-rod-company/
Här finns en hel del skrivet om G2 och andra Scottmodeller.

Jag är Scottfantast, det måste jag villigt erkänna.
Men visst finns det säkert många andra märken och modeller som är lika sköna.
Men få har samma känsla och magi över sig :)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#22 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2586 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:29

För att ställa till det ytterligare för dig kommer förmodligen mitt nästa strömspö att bli ett cts affinity mx 905. Har en sjua till havsöringen och det kastar som ett z:a men är känsligare än ett zxl. Till ett bättre pris. För allt smör i småland Hannu, prova inte, gör det inte...
www.medfluga.se

#23 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2586 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:32

Sage är jävligt bra på att göra kompententa spön som gör jobbet och passar 90% av alla fiskare. Jag har i princip bara sagespön för de levererar, MEN, som många säger om man hittar en spömodell, märke som verkligen talar till en, vilken jävla floskel men sant, då finns det inga kostnader...
www.medfluga.se

#24 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:36

Visa inläggjeppe på 24 Jan 2012, 19:29 sade:

För att ställa till det ytterligare för dig kommer förmodligen mitt nästa strömspö att bli ett cts affinity mx 905. Har en sjua till havsöringen och det kastar som ett z:a men är känsligare än ett zxl. Till ett bättre pris. För allt smör i småland Hannu, prova inte, gör det inte...

He He....kosta vad det kosta vill, bara det är byggt i Montrose, CO :)
Jag vågar nog känna på ett CTS så småningom.
Verkar finnas många nöjda kunder.

#25 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:50

Visa inläggjeppe på 24 Jan 2012, 19:29 sade:

Ännu ett !!!! Nu har jag fått 3 fina förslag ZXL, G2. och CTS MX... Görs dom i 9' #4

Felix

#26 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2586 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:55

Visa inläggFelix på 24 Jan 2012, 19:50 sade:

Ännu ett !!!! Nu har jag fått 3 fina förslag ZXL, G2. och CTS MX... Görs dom i 9' #4

Felix

De finns alla i 904. Enligt väldigt väldigt många har du där ett mycket fint urval till bra strömspön i den klassen.
www.medfluga.se

#27 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 20:00

Visa inläggjeppe på 24 Jan 2012, 19:55 sade:

De finns alla i 904. Enligt väldigt väldigt många har du där ett mycket fint urval till bra strömspön i den klassen.

Tror jag de... Ska försöka att komma åt att testa några av dom. Chansen att hitta dom på sportfiskemässan är no lika med noll? Synd!!! att flyfishing master inte dyker upp. Förra året var dom ju med i Jönköping. Flugfiskemässan har jag inte sett några fakta på utställare än.

Men som sagt grabbar! TACK för lite vägledning #4 träsket, Nu har jag lite mer kött på bena.

Tight lines
//Felix

#28 OFFLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2586 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 20:04

Ett tips på vägen när du ska välja lina (som du säkert redan har koll på) är att välja lite längre klump alt dt för att optimera den mjuka följsamma känslan och presentationen. Polaren bytte från rio grand (spö zxl 486) till en rio gold och upplevde det som ett helt nytt spö.
www.medfluga.se

#29 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 20:16

Visa inläggjeppe på 24 Jan 2012, 20:04 sade:

Ett tips på vägen när du ska välja lina (som du säkert redan har koll på) är att välja lite längre klump alt dt för att optimera den mjuka följsamma känslan och presentationen. Polaren bytte från rio grand (spö zxl 486) till en rio gold och upplevde det som ett helt nytt spö.

Tänkte para ihop spöt med en Rio trout LT.... har några Gold och Grand, Den sistnämnda är lite "Tung"...

Tack för omtanken! :)

#30 OFFLINE   Bärgh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 860 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 20:19

Visa inläggFelix på 24 Jan 2012, 20:16 sade:

Tänkte para ihop spöt med en Rio trout LT.... har några Gold och Grand, Den sistnämnda är lite "Tung"...

Tack för omtanken! :)

Jag använder Rio Trout Lt på alla mina Zxl spön, och det är en riktigt fin lina till dessa spön.

//Bärgh

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar