Hoppa till innehåll

.

Hur klarar sig Regnbågen i era sjöar?

60 replies to this topic

#1 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 16:58

Hej alla, har en fråga/fundering. Det är så att jag och några polare har en egen liten regnbåge/Öringsjö. För 4 år sedan så stoppade vi i Regnbåge och som det verkar så är det inte så många kvar (öringen kom i för 2 år sedan). Vad som har hänt med dom kan man tvista om i all evinilghet. kan vara dåliga gener, tjuvfiske, fiskgjusen, för lite mat eller tomtar o troll, vem vet. Vi kör uteslutande C/R så några har säker inte klarat sig pga det.

Det jag undrar är om det finns andra som kört med liknande koncept och frågan är då, hur har det gått?

Jag är personligen inte så intresserad av spekulationer om vad som kan ha hänt för det kan man tvista om hur länge som helst. Men visst vill man klura på det så gör så. :)

#2 OFFLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4709 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 17:10

Har ni tagit vattenprover? Finns in/utlopp?

#3 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 17:16

Det är ju svårt att svara på sådär direkt egentligen då det mesta blir just spekulationer.
Angående tjuvfiske av människa och/eller djur kan ni ju till viss del kanske åtgärda men naturliga orsaker är svårare.
Du nämnde mat tillgång. Jag vet inte hur eran pöl ser ut men för många individer på för lite yta kan skapa födobrist beroende på vad som finns eller inte att tillgå. Ett annat stort problem många har vid stränga vintrar (vilket det varit senaste 2 åren) framför allt är syrebrist. Hur har ni det med tillflöden?

Några snabba tankar från mig.
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#4 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 17:28

Visa inläggflyfisher30 på 24 Jan 2012, 17:16 sade:

Det är ju svårt att svara på sådär direkt egentligen då det mesta blir just spekulationer.
Angående tjuvfiske av människa och/eller djur kan ni ju till viss del kanske åtgärda men naturliga orsaker är svårare.
Du nämnde mat tillgång. Jag vet inte hur eran pöl ser ut men för många individer på för lite yta kan skapa födobrist beroende på vad som finns eller inte att tillgå. Ett annat stort problem många har vid stränga vintrar (vilket det varit senaste 2 åren) framför allt är syrebrist. Hur har ni det med tillflöden?

Några snabba tankar från mig.
Sjön är inte så stor bara ca 1,3 hektar så visst kan födotillgången vara en del i det hela. Finns till och från flöde även om tillflödet inte är så mycket till, tillflöde på högsommaren. O jo visst kan det vara syrebrist. Som sagt så kan det vara många saker som kan spela in.

Och som svar på Shantis fråga så är vattnet bra och det grundar jag på vatten prover som är tagna innan isläpp och på dom arter Dagsländor som vi stött på som inte borde finnas där om vattnet var för dåligt. Men visst,100% säker kan man aldrig vara. Aldrig bra att vara för säker på någon ting :)

Min tanke var med denna tråd att få höra lite om hur det går för andra o deras inplanterade fiskar. Behöver inte vara så vetenskapligt bara lite nyfiken. För att om det är så att man får plantera in med jämna mellanrum på dom flesta ställen trotts enbart C/R så kan man ju ana vad man har att ställa in sig på. Skulle det vara det motsatta så kan man ju ana att det kan vara vår sjön som det är nått fel på. Storleken till exempel eller gud vet vad.

Detta inlägg har redigerats av MathiasÅ: 24 Jan 2012, 17:30

#5 OFFLINE   ViktorL

Member

• Members
  • PipPip
  • 16 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 17:58

har haft ett liknande scenario i våran tjärn (100x100m) där i princip nästan alla regnbågar dog ut, men alla abborrar klarade sig(tror jag). Finns kvar några få av den "årskullen", men vi har satt i fler bågar i sommar:)

Detta inlägg har redigerats av ViktorL: 24 Jan 2012, 17:59

#6 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 18:01

Visa inläggViktorL på 24 Jan 2012, 17:58 sade:

har haft ett liknande scenario i våran tjärn (100x100m) där i princip nästan alla regnbågar dog ut, men alla abborrar klarade sig(tror jag). Finns kvar några få av den "årskullen", men vi har satt i fler bågar i sommar:)
intressant. Hur länge hade dom gått i tjänen ca?

#7 OFFLINE   Ligaya

Advanced Member

• Edgemember
  • 1131 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 18:03

Vi är ett gäng med en skogstjärn på 2,2 hektar. Finns bara utlopp. Öringen växer så det knakar och bågen och bäckrödingen likaså. Vi har fisk uppemot 5 kg. Finns även gädda abborre och mört. Senaste isättningen var för 5 år sen. Funkar kanon. Fisken kommer från källefall...
Nothing lasts forever....

#8 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 18:09

Visa inläggLigaya på 24 Jan 2012, 18:03 sade:

Vi är ett gäng med en skogstjärn på 2,2 hektar. Finns bara utlopp. Öringen växer så det knakar och bågen och bäckrödingen likaså. Vi har fisk uppemot 5 kg. Finns även gädda abborre och mört. Senaste isättningen var för 5 år sen. Funkar kanon. Fisken kommer från källefall...
Kul att höra när det är på det viset. Vi har abborre o gädda oxå. Dom bågar som finns kvar är i fint skick. Dom var omkring 4 hg vid isläpp och växte sig upp till 1kg. Synd bara att det är så få kvar.

#9 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:33

Gäddan älskar båge !
Hur djup är eran sjö ?
Hur många satte ni i ?
Vattentemperatur mitt i sommaren ?
Fundera på hur många bågar 3 större gäddor plockar på 2 år.

#10 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 19:41

Visa inläggHuckis på 24 Jan 2012, 19:33 sade:

Gäddan älskar båge !
Hur djup är eran sjö ?
Hur många satte ni i ?
Vattentemperatur mitt i sommaren ?
Fundera på hur många bågar 3 större gäddor plockar på 2 år.
8.5m djup
120 st(75kg)
Som dom flesta andra sjöar mitt i sommaren typ
Vi har fått 1 gädda på max 2 kilo annars bara några snipor 3-4hg. Det är ju inte så att den eventuella gäddproblematiken har passerat oss utan funderingar.

Detta inlägg har redigerats av MathiasÅ: 24 Jan 2012, 19:46

#11 OFFLINE   Superpuppan

Advanced Member

• Edgemember
  • 600 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 22:38

Om några år finns bra chans på 10 kg plus-gädda..
Kanske redan nu!

Frågan är.. Har gäddan rosa kött? ;)
www.superpuppan.se

#12 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 22:46

I förra klubben jag ordförade (ja jag vet,så heter det inte ;) ) så brukade vi lägga i ryscha och ta ur gädda på våren. Jag var inte med den gången men vi fick i allafall en gädda på under metern, nånting på 90 cm kommer inte ihåg exakt. Fet som en julegris och om inte regnbågsrosa så i allafall kraftigt färgat kött. Hon hade nog haft några bra år på sötebröd. :P

#13 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 22:46

Det här med Gädda kan man välja att älta sig sömnlös över eller skita i. Dom finns där och så är det, inte så mycket att göra. Visst kan man fiska upp nån då och då men av med dom blir man aldrig så det är inte så mycket att bry sig om. Är som det är.

#14 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 22:47

Glömde skriva vikten. 12 kilo ganska prick

#15 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 22:48

Visa inläggflyfisher30 på 24 Jan 2012, 22:46 sade:

I förra klubben jag ordförade (ja jag vet,så heter det inte ;) ) så brukade vi lägga i ryscha och ta ur gädda på våren. Jag var inte med den gången men vi fick i allafall en gädda på under metern, nånting på 90 cm kommer inte ihåg exakt. Fet som en julegris och om inte regnbågsrosa så i allafall kraftigt färgat kött. Hon hade nog haft några bra år på sötebröd. :P
ja ryscha kan man alltid pröva på vinst och förlust.
12kg. Matigt värre

Detta inlägg har redigerats av MathiasÅ: 24 Jan 2012, 22:49

#16 OFFLINE   Magnus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 22:54

Vi är ett gäng som har en skogstjärn som vi sätter i 100kg båge varje vår och i sjön så finns det både gädda,, aborre och vitfisk. Vi vet att vi har gädda på +10 i sjön för vi hittade en självdöd som vågen på 12kg gick i botten och vi klubbade en vid leken för 2år sedan på 7,5kg. Men eftersom sjön är liten så tror jag att tar man bort de stora gäddorna så kan sjöns gäddpopulation explodera av små och medelstora gäddor, och de måste finnas för att hålla vitfisken i schakt för de om några konkurrerar med bågen om föda. Ändå att vi har tjuvfiske (polisanmält), fiskjuse, gäddor och att medlemmarna får ta upp fisk på kontot så finns det kvar fisk året efter innan ny isättning sker. Den fisk vi sätter i har en vikt mellan 0,5kg-1,5kg och några större.

#17 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 23:01

Visa inläggMagnus på 24 Jan 2012, 22:54 sade:

Vi är ett gäng som har en skogstjärn som vi sätter i 100kg båge varje vår och i sjön så finns det både gädda,, aborre och vitfisk. Vi vet att vi har gädda på +10 i sjön för vi hittade en självdöd som vågen på 12kg gick i botten och vi klubbade en vid leken för 2år sedan på 7,5kg. Men eftersom sjön är liten så tror jag att tar man bort de stora gäddorna så kan sjöns gäddpopulation explodera av små och medelstora gäddor, och de måste finnas för att hålla vitfisken i schakt för de om några konkurrerar med bågen om föda. Ändå att vi har tjuvfiske (polisanmält), fiskjuse, gäddor och att medlemmarna får ta upp fisk på kontot så finns det kvar fisk året efter innan ny isättning sker. Den fisk vi sätter i har en vikt mellan 0,5kg-1,5kg och några större.
Även detta ett intressant inlägg =) Hur stor är eran sjö ca?

#18 OFFLINE   Magnus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 23:29

Det är en göl som har ett max djup på 9-10m. Har formen som en skål. Har 2 inflöden och 1 utflöde som på sommaren är torrlagda.
Den är inte stor har kanske en diameter på 200-250m.

Den ena bilden visar gäddan som låg självdöd i sjön. se storleken jämfört med kniven som är en morakniv.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: P1010103.JPG
  • Bifogad bild: P1010100.JPG

Detta inlägg har redigerats av Magnus: 24 Jan 2012, 23:30

#19 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 24 Jan 2012, 23:32

Visa inläggMagnus på 24 Jan 2012, 23:29 sade:

Det är en göl som har ett max djup på 9-10m. Har formen som en skål. Har 2 inflöden och 1 utflöde som på sommaren är torrlagda.
Den är inte stor har kanske en diameter på 200-250m.

Den ena bilden visar gäddan som låg självdöd i sjön. se storleken jämfört med kniven som är en morakniv.
ja det var mig en grymt fet Gädda det där. Trevlig sjö ser det ut som iaf :)

#20 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Skrivet 25 Jan 2012, 00:25

Hej..Vår sjö är på 10,5 ha. Ganska djup överlag,djupaste bortåt 9m,alltså liten strandzon,tyvärr. Sommartorra från/tillflöden. Ett problem,förutom gäddan,är att man faktiskt tillsätter mer munnar att mätta i en sjö som redan är i balans. Vi sätter 200-250kg. Alldeles för mycket,undrar hur många som helt sonika svälter ihjäl?? På vintern kan man pimpla upp en del,några helt OK,andra slipsar. Samma tidigt på våren. Verkar som en del hittar mat att äta,en del andra går på konstant svält. Hyggligt många klarar vintern. Enligt somliga här på forumet så får man ju inte gynna en art på en annans bekostnad (se vargtråden) ,men vi gör så i alla fall. Kör en del abborrpimpel,å vi kan lätt ta nått tusental,mellan 5-13cm. Har också skapligt med insekter,bla sjösandslända. Har fått erbjudande om en sjö till på ca 4ha,ska tralla dit å titta.. mvh borano20

#21 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 25 Jan 2012, 09:17

Ja att man stoppar i mer fisk än vad sjön klarar är nogett problem. Vi har haft samma senario där vissa är feta medans andra ser magra ut efter vintern.Sen så är det några som klarat anpassa sig bättre än andra efter som dom fortfarande är med i matchen 4år senare.

#22 OFFLINE   GA GBG

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 233 Inlägg:

Skrivet 25 Jan 2012, 09:29

Bjud in ett par riktigt duktiga predatorfiskare till våren så kommer det säker upp en och annan 10+ gädda, regnbågsvatten brukar vara hotspots...

#23 OFFLINE   Magnus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Skrivet 25 Jan 2012, 10:58

Istället för att sätta i 200-250kg på en gång kanske man skulle testa att sätta i en gång på våren typ 100kg och en efter sommaren och temperaturen har sjunkit i sjön...

#24 OFFLINE   HåkanS

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 10:04

Mete med levande regnbåge funkar bra på gädda!

#25 OFFLINE   bomber

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 10:24

Regnbåge dör ganska snabbt (lever inte mer än 6-8 år), efter andra säsongen i sjön ser men nästan aldrig till eller fångar dom.
Öring lever ca 15 år medan röding upp till 20-25 år.
Jag har erfarenhet av våran klubb´s sjöar sedan 30 år och det har alltid varit så att man inte kan räkna mer än två säsongers fiske på regnbåge.
Regnbågarna är ofta 3 år när vi sätter ut dom.
Öring och röding kan dyka upp 10 år efter vi planterat ut dom.

#26 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 10:30

Visa inläggbomber på 26 Jan 2012, 10:24 sade:

Regnbåge dör ganska snabbt (lever inte mer än 6-8 år), efter andra säsongen i sjön ser men nästan aldrig till eller fångar dom.
Öring lever ca 15 år medan röding upp till 20-25 år.
Jag har erfarenhet av våran klubb´s sjöar sedan 30 år och det har alltid varit så att man inte kan räkna mer än två säsongers fiske på regnbåge.
Öring och röding kan dyka upp 10 år efter vi planterat ut dom.
Om det nu skulle vara så, så förklarar det en hel del. Nu har jag hört om vatten där dom klarat sig längre. Så det är nog ingen exakt sanning. Men det ligga säkert mycket i vad du säger

#27 OFFLINE   HåkanS

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 15:41

Visa inläggbomber på 26 Jan 2012, 10:24 sade:

öring lever ca 15 år medan röding upp till 20-25 år.
öring och röding kan dyka upp 10 år efter vi planterat ut dom.

Jag har samma erfarenhet från våra sjöar. Bäst är att hitta balansen för just denna sj.
Vi sätter 1ggr om året (vår) och ger bra och fina fiskar till höstfisket. Förutsättningen att denna modell skall funkar är att inte "SKATTA" vattnet så hårt i början.

#28 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 16:00

Låter som det alltid finns gädda i regnbågssjöar? Är det så när man sticker till närmsta p&t att det simma någon gädda där eller ?

Mest nyfiken om det simmar ett par feta där jag brukar fiska, kanske skulle testa bränna på en gäddfluga för att kolla av vattnet :)
Gäddan är min kryptonit!

#29 OFFLINE   saftjansson

Member

• Members
  • PipPip
  • 27 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 21:12

hoppar in med en liten "off topic" fråga! :ph34r:

när ni planterar in fisk i sjöarna, vad blir kostnaden? vad får man ge för fisken, är det skillnad mellan dem olika arterna osvosv..?

har alltid undrat över detta, och många här verkar ha koll på det ^_^

#30 OFFLINE   Ligaya

Advanced Member

• Edgemember
  • 1131 Inlägg:

Skrivet 26 Jan 2012, 21:16

Vi har också hittat en självdöd gädda. Den väge 11,5...
Nothing lasts forever....

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar