flyfisher30 på 24 Jan 2012, 17:16 sade:
Det är ju svårt att svara på sådär direkt egentligen då det mesta blir just spekulationer.
Angående tjuvfiske av människa och/eller djur kan ni ju till viss del kanske åtgärda men naturliga orsaker är svårare.
Du nämnde mat tillgång. Jag vet inte hur eran pöl ser ut men för många individer på för lite yta kan skapa födobrist beroende på vad som finns eller inte att tillgå. Ett annat stort problem många har vid stränga vintrar (vilket det varit senaste 2 åren) framför allt är syrebrist. Hur har ni det med tillflöden?
Några snabba tankar från mig.
Sjön är inte så stor bara ca 1,3 hektar så visst kan födotillgången vara en del i det hela. Finns till och från flöde även om tillflödet inte är så mycket till, tillflöde på högsommaren. O jo visst kan det vara syrebrist. Som sagt så kan det vara många saker som kan spela in.
Och som svar på Shantis fråga så är vattnet bra och det grundar jag på vatten prover som är tagna innan isläpp och på dom arter Dagsländor som vi stött på som inte borde finnas där om vattnet var för dåligt. Men visst,100% säker kan man aldrig vara. Aldrig bra att vara för säker på någon ting
Min tanke var med denna tråd att få höra lite om hur det går för andra o deras inplanterade fiskar. Behöver inte vara så vetenskapligt bara lite nyfiken. För att om det är så att man får plantera in med jämna mellanrum på dom flesta ställen trotts enbart C/R så kan man ju ana vad man har att ställa in sig på. Skulle det vara det motsatta så kan man ju ana att det kan vara vår sjön som det är nått fel på. Storleken till exempel eller gud vet vad.
Detta inlägg har redigerats av MathiasÅ: 24 Jan 2012, 17:30