Hoppa till innehåll

.

Hur klarar sig Regnbågen i era sjöar?

60 replies to this topic

#31 OFFLINE   Jonzkij

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 243 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 08:31

Vi har tre klubbsjöar och i den ena finns grov Gädda. Ett exemplar på 11kg har rapporterats, och fiskar på mellan 5 - 10kg har tagits flera ggr på regnbågsfärgade jätte wobblers... Dessa har varit klart rosafärgade i köttet.
Jag har sett några av dem själv.
I den andra sjön sätter vi både RB och Öring och här har det visats sig att Öringen klarar sig utmärkt och verkar tom. ha lyckats med leken vissa år. Man får dem år efter år i sjön och de mörknar betydligt i färgen och brukar ligga mellan 0,5 - 1kg i strl/vikt. Detta är troligen den optimala storleken för dem i just denna sjö.
Bågarna däremot verkar inte klara sig alls lika bra och har betydligt svårare att finna föda i sjön. Trots detta envisas vissa i klubben med att trycka i båge i sjön. Jag tycker att vi borde satsa på Öringen istället och end. sätta ett mindre antal RB tidigt på våren men så funkar det tyvärr inte i dagsläget.

Citat

när ni planterar in fisk i sjöarna, vad blir kostnaden? vad får man ge för fisken, är det skillnad mellan dem olika arterna osvosv..?
Har inga exakta uppgifter men har för mig att RB ligger på ca: 50:-/kg och att Öringen är nästan dubbelt så dyr, men det beror nog på vilken odling man tar fisken ifrån. Öringen växer betydligt långsammare än RB i odlingen har jag fått höra.

Detta inlägg har redigerats av Jonzkij: 27 Jan 2012, 08:37

Jag shoppar, alltså finns jag!

#32 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 08:53

Kul att höra att era Öringar trivs. Hos oss verkar det vara tvärt om. Nu har öringarna bara gått i 2 år men dom ser överlag ut som Besor typ medan Bågarna som är kvar är i fin kondition även om dom är få. Får se om nått år vad som händer med Öringarna. Några kanske dör och andra kanske blir mäktiga. Får återkomma om det.

När det gäller priser så är det dessa priser för oss. Fisken köper vi från Sävenfors.
Båge 45kr/kilot.
Öring 65kr/kilot.
Frakt av fisk 1500kr.
Sjön ca 1000kr/hektaren (arrende av sveaskog)

#33 OFFLINE   mava

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 09:09

Visa inläggMathiasÅ på 27 Jan 2012, 08:53 sade:

Kul att höra att era Öringar trivs. Hos oss verkar det vara tvärt om. Nu har öringarna bara gått i 2 år men dom ser överlag ut som Besor typ medan Bågarna som är kvar är i fin kondition även om dom är få. Får se om nått år vad som händer med Öringarna. Några kanske dör och andra kanske blir mäktiga. Får återkomma om det.

När det gäller priser så är det dessa priser för oss. Fisken köper vi från Sävenfors.
Båge 45kr/kilot.
Öring 65kr/kilot.
Frakt av fisk 1500kr.
Sjön ca 1000kr/hektaren (arrende av sveaskog)

Vi är ett mindre gäng som håller på att "skaffa" en egen sjö, så den här tråden är mycket intressant att följa. Vi kommer att satsa på Öring men (troligtvis) också en del RB som det ser ut i dagsläget...

Hur funkar det när man skriver arrendeavtal med Sveaskog? Måste man bilda förening och hur långa avtalstider brukar det röra sig om etc?

/Marcus

#34 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 27 Jan 2012, 09:25

Visa inläggmava på 27 Jan 2012, 09:09 sade:

Vi är ett mindre gäng som håller på att "skaffa" en egen sjö, så den här tråden är mycket intressant att följa. Vi kommer att satsa på Öring men (troligtvis) också en del RB som det ser ut i dagsläget...

Hur funkar det när man skriver arrendeavtal med Sveaskog? Måste man bilda förening och hur långa avtalstider brukar det röra sig om etc?

/Marcus
Behövs ingen förening. För vår del så är det jag o en kompis som står på kontraktet. varför vi står 2 är ifall nån skulle hoppa av. För oss löper arrendet årsvis om jag inte missminner mig. Vi betalar iaf arrendet 1 gång om året.

#35 OFFLINE   HåkanS

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 22:25

Har haft dålig erfarenhet med att blanda RB och Öring. Samtidigt är det nog så att vissa sjöar är bättre för RB och ändå för Öring . Men den stora grejen är nog att få tag på bra sättfisk och just det brukar vara svårare med just öring.

En bra kontakt med odlaren så att man blir prioriterad när rätt fisk (storlek) finns tillgänglig.

#36 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 22:31

Visa inläggHåkanS på 29 Jan 2012, 22:25 sade:

Har haft dålig erfarenhet med att blanda RB och Öring. Samtidigt är det nog så att vissa sjöar är bättre för RB och ändå för Öring . Men den stora grejen är nog att få tag på bra sättfisk och just det brukar vara svårare med just öring.

En bra kontakt med odlaren så att man blir prioriterad när rätt fisk (storlek) finns tillgänglig.
Vad är det som du upplevt som dåligt med att blanda Regnbåge och Öring.

#37 ONLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12630 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 22:34

Visa inläggbomber på 26 Jan 2012, 10:24 sade:

Regnbåge dör ganska snabbt (lever inte mer än 6-8 år), efter andra säsongen i sjön ser men nästan aldrig till eller fångar dom.
Öring lever ca 15 år medan röding upp till 20-25 år.
Jag har erfarenhet av våran klubb´s sjöar sedan 30 år och det har alltid varit så att man inte kan räkna mer än två säsongers fiske på regnbåge.
Regnbågarna är ofta 3 år när vi sätter ut dom.
Öring och röding kan dyka upp 10 år efter vi planterat ut dom.
Inte lever väl rödingen så länge??

Detta inlägg har redigerats av tårta: 29 Jan 2012, 22:34

Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#38 OFFLINE   HåkanS

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 22:58

Visa inläggMathiasÅ på 29 Jan 2012, 22:31 sade:

Vad är det som du upplevt som dåligt med att blanda Regnbåge och Öring.

Öringen verkar bli mindre lyckad tillsammans med RB. Det är inte någon vetenskaplig undersökning utan bara min erfarenhet Me.
Vi har iaf haft dessa problem i våra sjöar. Öringen verkade funkar bättre för själv utan konkurrens .

#39 ONLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12630 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 23:01

Öring borde iaf beta ner abborrbeståndet, eller åtminstone leva gott på dem, Regnbågen är väl ingen fiskätare av rang..

Delta 3 Pro Staff

#40 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 23:05

Visa inläggtårta på 29 Jan 2012, 23:01 sade:

Öring borde iaf beta ner abborrbeståndet, eller åtminstone leva gott på dem, Regnbågen är väl ingen fiskätare av rang..
Enligt dom vi köpte fisken av så gillar Bågen att äta Abborre. Om den är fiskätare av rang vet inte jag. Jag vet iofs inte så mycket i just det ämnet. Vidareförmedlar bara vad fiskodlargubben sa till oss.

#41 OFFLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5780 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 23:06

Vi testade med Öring i klubbsjön första gången i somras och ingenting tyder på så långt vi hann med och se innan isen att varken båge eller öringen hade svårt att co existera. Hög aktivitet och välgödda båda två sorterna. Vi har ett väldigt rikt insektsliv och väldans gott om småfisk så det kan förståss påverka i possitiv riktning för oss.
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#42 ONLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12630 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 23:13

Visa inläggMathiasÅ på 29 Jan 2012, 23:05 sade:

Enligt dom vi köpte fisken av så gillar Bågen att äta Abborre. Om den är fiskätare av rang vet inte jag. Jag vet iofs inte så mycket i just det ämnet. Vidareförmedlar bara vad fiskodlargubben sa till oss.
Har inte hittills hittat en enda abborre i de bågar jag rensat,trots att "mina" tjärnar har gott om småborre.. Ingen öring i tjärnarna att jämföra med dock..

Delta 3 Pro Staff

#43 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5552 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 23:20

Brukar se den! ..men hittar den aldrig... :blink:

http://www.google.se...:15&tx=74&ty=99
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#44 ONLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12630 Inlägg:

Skrivet 29 Jan 2012, 23:23

Visa inläggIsmo på 29 Jan 2012, 23:20 sade:

Brukar se den! ..men hittar den aldrig... :blink:

http://www.google.se...:15&tx=74&ty=99
I slutet finns krukan med guld...det är den vi vill ha :)

Delta 3 Pro Staff

#45 OFFLINE   Kläckaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 32 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2012, 08:32

Bomber har rätt vad det gäller regnbågens levnadslängd, det är sällan dom lever längre än 6 år. Har diskuterat detta med mina vänner på Källefalls och Baltaksfiskodling. Så därför är det ingen större ide att sätta i regnbåge på tillväxt i en sjö för efter 4 år finns det inga kvar. öringen däremot kan man sätta ganska liten (2 hg) och den växer sakta men säkert till sig. I vår klubbsjö har bågarna växt från 2 hg till 6-7 hg på 3 år, dom är kanonfina flugfiskar nu.

#46 OFFLINE   HåkanS

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2012, 09:05

Visa inläggtårta på 29 Jan 2012, 23:13 sade:

Har inte hittills hittat en enda abborre i de bågar jag rensat,trots att "mina" tjärnar har gott om småborre.. Ingen öring i tjärnarna att jämföra med dock..
Tror att RB är en ganska bekväm fisk! Man får ju lätt hugg på död fisk när man anglar för gädda men nästan aldrig ser man fisk i de man rensar.

#47 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2012, 10:08

I våra sjöar finns Löja och Spigg. Öringen äter gärna småfisken, men Regnbågen har endast i enstaka fall haft fisk i magen. Sjöarna är gamla Domänfisken, och rotenonbehandlades för länge sedan. Vid dykningar har vi aldrig kunnat konstatera andra arter i våra sjöar. Aldrig heller fångst av andra arter, även om det är länge sedan behandlingen.
En viss svårighet med blandning av arterna har vi märkt av, och har därför en sjö med bara Öring. De verkar livnära sig på spigg till största delen. Men även löjan går de hårt åt, och jag vet inte idag, hur mycket löja det finns kvar i den sjön.
Vid dykningar har vi konstaterat, att dödligheten kan vara rätt stor efter isättning. 3-4 dagar efter kan ca 10% av antalet hittas döda på botten. Förutsättningarna vid isläppet är alltid optimala, de styr vi helt själva. Vi funderar på att släppa i en gång på senhösten, för att prova, istället för tidigt på våren.

#48 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2012, 10:14

Grymt intressant att se vad alla skriver. Ger en hel del att fundera på.

Intressant med att det dör så pass många vid isättning. Huckis, mäktigt att ni har dykit och kollat upp det.

#49 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2012, 10:31

Det var deprimerande !
Men tyvärr en återkommande realitet, som nog ingen uppfödare har så bra koll på.
Orsak okänd, min gissning är någon form av chock.

#50 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2012, 10:39

Visa inläggHuckis på 30 Jan 2012, 10:31 sade:

Det var deprimerande !
Men tyvärr en återkommande realitet, som nog ingen uppfödare har så bra koll på.
Orsak okänd, min gissning är någon form av chock.
Jo så är det nog. Fisken brukar inte vara direkt sprallig vid isättning

#51 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1513 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2012, 19:20

När det sätts i fisk i våra sjöar tar man dem direkt från bilen och häller ut dem i sjöarna. Lär ju kunna skilja en hel del grader mellan fiskbilsvattnet och sjövattnet ibland. Så hade jag aldrig gjort i akvariet till exempel. Fast småfisk kanske är känsligare än stora?

#52 OFFLINE   HåkanS

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2012, 22:28

Visa inläggTwitcher på 30 Jan 2012, 19:20 sade:

När det sätts i fisk i våra sjöar tar man dem direkt från bilen och häller ut dem i sjöarna. Lär ju kunna skilja en hel del grader mellan fiskbilsvattnet och sjövattnet ibland. Så hade jag aldrig gjort i akvariet till exempel. Fast småfisk kanske är känsligare än stora?
Stor fisk är känsligare än liten fisk vid transport. Det är en grundregel som man alltid skall beakta. Det har att göra med vårdbehov och kopplar men på stress så blir det behovet större.

#53 OFFLINE   Kläckaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 32 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 10:45

Jag som många andra tror inte att regnbågen är någon stor fiskätare, i en av våra klubbsjöar finns det ett bra bestånd av abborre och det verkar inte nämvärt ändras av isättningen av regnbåge. Samma sak uppe på Hökensås, en sådan sjö som Lilla Havsjön har mycket abborre och där har man satt regnbåge i 40 år. Vad det gäller att sätta stor fisk så är övelevnaden för dom klart lägre, särskilt om vattentempen är lite högre.

#54 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 10:57

Visa inläggKläckaren på 31 Jan 2012, 10:45 sade:

Jag som många andra tror inte att regnbågen är någon stor fiskätare, i en av våra klubbsjöar finns det ett bra bestånd av abborre och det verkar inte nämvärt ändras av isättningen av regnbåge. Samma sak uppe på Hökensås, en sådan sjö som Lilla Havsjön har mycket abborre och där har man satt regnbåge i 40 år. Vad det gäller att sätta stor fisk så är övelevnaden för dom klart lägre, särskilt om vattentempen är lite högre.
Vad är stor fisk. Kilot och uppåt? Vilken storlek ska man sattsa på att sätta i.

#55 OFFLINE   Kläckaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 32 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 12:04

Jag skulle satsa på båge från 0.6-1.5 kg, inte fiskar på 2kg och uppåt!

#56 ONLINE   MathiasÅ

Advanced Member

• Edgemember
  • 509 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 12:34

Visa inläggKläckaren på 31 Jan 2012, 12:04 sade:

Jag skulle satsa på båge från 0.6-1.5 kg, inte fiskar på 2kg och uppåt!
Låter det. Förut körde vi på 4-7hg men i år är det tänkt på fisk runt kilot. Lite beroende på vad odlingen har att ebjuda. 0.8hg- fisk runt kilot är den fisk som jag tycker är roligast att ha att göra med.

#57 OFFLINE   Jonzkij

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 243 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 13:48

Citat

8hg- fisk runt kilot är den fisk som jag tycker är roligast att ha att göra med.
När det gäller P&T så håller jag helt med!
Visst kan det vara roligt med större fisk men de är oftast i bäst kondition runt kilot.
Jag shoppar, alltså finns jag!

#58 OFFLINE   HåkanS

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 01 Feb 2012, 07:23

Jag föredrar fisk upp till 1,5 och nedre gräns avgörs av hur mycket predatorer som finns. Sen får man mer för pengarna i dessa storlekar då det ändå som brukar vara större på RB över 1,5 är buken.
Vi brukar räkna med att en 2 kilosklassen båge tappar 0,5kg från ersättning vår till hösten .Den siffran ju mindre för mindre fisk där de inte är så "tjocka".
Lekmogen fisk: om du köper med rom och sen fiskar på den efter lek är det också något att tänka på.

Vi sätter i fisk upp till 3,5kg i våra sjöar men (många viljor i klubben) de roligaste är ju de som väger 1-1.5.
400kg 1GGR/år Rb på våren funkar för oss.:-)

#59 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 01 Feb 2012, 07:39

fisken i våran sjö är det absolut inget fel på
inte på dom upp emot 3 kilo heller
grym kondition
och även helt makalöst fin fisk i fenor
kan kanske bero på att dom kommer från egen dammodling också :)
"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."

#60 OFFLINE   Norlén

Advanced Member

• Edgemember+
  • 115 Inlägg:

Skrivet 14 Mar 2012, 07:37

I vår klubbsjö sätter vi ut 200-400kg rb per år, ofast i två omgångar, en på våren och en på hösten. De fiskarna som är isatta på hösten är riktigt roliga att drilla på våren, då de fått äta upp sig lite och är ordentligt i gång efter vintern.

Dock har vi problem både med tjuvfiske (hittar powerbait och räkor vid kastplatserna ibland, vilket inte riktigt passar in i en flugfiskesjö) och gädda. Oftast kör vi en angeltävling under vintern för att göra oss av med gäddan. Nu på senare tid har den dock blivit allt mer sällsynt. Största gäddan togs på fluga, 12kg och precis sådär tjock som ni andra pratar om.
A bad day of fishing is better than a good day of work.

Ge en man en fisk, och han äter sig mätt för en dag. Lär en man att fiska, och han glömmer bort att äta.

Robin Norlén – EDGEPRESENTATION

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar