.
Streamer i strömmande vatten?
#1 OFFLINE
Skrivet 26 Jan 2012, 22:16
Kan man kasta flugan snett neråt och sedan stripa flugan mot strömmen eller ska man bara låta flugan driva in till ens egen strand och sedan ta ett nytt kast som en vanlig våtfluga?
Jag är inte så insatt i just streamerfisket så jag är tacksam för svar.
#3 OFFLINE
Skrivet 26 Jan 2012, 23:59
plocka på dig en massa trevliga böcker och DVD-filmer m.m
det är ju det som är skoj nu på vintern....istället för att fråga i ett forum som är i vinterdvala
du kan ju t.o.m se på nätet vad ditt bibliotek har för ngt inne för tillfället - kom igen!!
http://opac.strangna...ser_id=opac-s-e
Detta inlägg har redigerats av meek: 27 Jan 2012, 00:10
#4 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 00:36
Jag går alltid första vändan uppe på land, gärna med korta kast typ 10-15 meter och kastar snett uppströms eller tvärströms, och framförallt i sista skedet innan linan rätar ut sig ökar jag farten utav helvete.
Andra vändan tar jag några kliv ut och lägger längre kast upp till så långt jag känner är lämpligt och syntar in med bra fart hela vägen
Brukar funka awesome!
#5 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 07:20
meek på 26 Jan 2012, 23:59 sade:
plocka på dig en massa trevliga böcker och DVD-filmer m.m
det är ju det som är skoj nu på vintern....istället för att fråga i ett forum som är i vinterdvala
du kan ju t.o.m se på nätet vad ditt bibliotek har för ngt inne för tillfället - kom igen!!
http://opac.strangna...ser_id=opac-s-e
#8 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 13:38
meek på 27 Jan 2012, 13:33 sade:
gäller även högutväxlade multirullar. men som sagt, tidig vår, kalltvatten = ultrarapid hemtagning
ultrarapid = Latin för mycket snabb
#11 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 21:24
Isak Boström på 27 Jan 2012, 21:17 sade:
Isak Boström på 27 Jan 2012, 21:17 sade:
#13 OFFLINE
#15 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 23:00
TedU på 27 Jan 2012, 22:42 sade:
Helt sjukt när man får upp en dryga decimeter lång harr och inget av flugan ens syns i munnen =P
Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk
#16 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 23:01
Huckis på 27 Jan 2012, 22:45 sade:
Men det begriper nog de flesta
och en val på 30 ton äter en annan val på 15 ton... fast den bara kan gapa för en val på 3 ton.
valar äter inte plankton utan plankstek, men lyssnar gärna på den svenska gruppen Plankton.
#18 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 23:23
Danne... på 27 Jan 2012, 23:00 sade:
Du får åka till norrland å fiska lax just när harren kommer åter till forsarna från leken så tänker du nog om
Helt sjukt när man får upp en dryga decimeter lång harr och inget av flugan ens syns i munnen =P
#19 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 23:25
#20 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 23:54
Isak Boström på 26 Jan 2012, 22:16 sade:
Kan man kasta flugan snett neråt och sedan stripa flugan mot strömmen eller ska man bara låta flugan driva in till ens egen strand och sedan ta ett nytt kast som en vanlig våtfluga?
Jag är inte så insatt i just streamerfisket så jag är tacksam för svar.
Hei
Min strategi er ofte:
- fisker jeg av brekk, så legger jeg en nedstrøms mending slik at det blir fart i streameren over hele brekket - dødlig effektivt.
- fisker jeg av høyere opp enn brekket, der jeg ofte begynner, og det er lite/inget drag i strømmen, så prøver jeg først et par kast med nedstrøms mending slik at streameren får fart. Om öringen er skikkelig på hugget. Gir det ingen ting, så mender jeg oppstrøms på de neste kastene slik at streameren synker en del før den tar fart (og dermed går dypere).
- I stille lommer langs andre siden av elva i mindre elver, så kaster jeg og mender oppstrøms, slik at streameren etterhvert svinger ut av "stilla" som en skadd småfisk som skjener ut av flokken og ut i strømmen.
- Overdriv mendingen ved streamerfisket - tvert imot hva man ville ha gjort ved tørrfluefiske.
Min filosofi er at; under streamerfiske skal mendingene ha en funksjon på streameren - under tørrfluefiske skal mendingen ikke ha noen funksjon på tørrflua
Detta inlägg har redigerats av André_Brun: 27 Jan 2012, 23:56
#21 OFFLINE
Skrivet 28 Jan 2012, 00:06
André_Brun på 27 Jan 2012, 23:54 sade:
Min strategi er ofte:
- fisker jeg av brekk, så legger jeg en nedstrøms mending slik at det blir fart i streameren over hele brekket - dødlig effektivt.
- fisker jeg av høyere opp enn brekket, der jeg ofte begynner, og det er lite/inget drag i strømmen, så prøver jeg først et par kast med nedstrøms mending slik at streameren får fart. Om öringen er skikkelig på hugget. Gir det ingen ting, så mender jeg oppstrøms på de neste kastene slik at streameren synker en del før den tar fart (og dermed går dypere).
- I stille lommer langs andre siden av elva i mindre elver, så kaster jeg og mender oppstrøms, slik at streameren etterhvert svinger ut av "stilla" som en skadd småfisk som skjener ut av flokken og ut i strømmen.
- Overdriv mendingen ved streamerfisket - tvert imot hva man ville ha gjort ved tørrfluefiske.
Min filosofi er at; under streamerfiske skal mendingene ha en funksjon på streameren - under tørrfluefiske skal mendingen ikke ha noen funksjon på tørrflua

#23 OFFLINE
Skrivet 28 Jan 2012, 02:05
TedU på 27 Jan 2012, 23:23 sade:
Näe, med tanke på att krokarna inte allt för ovanligt är långt ner i svalget/magen så är det nog i födosyfte de bits...lång vinter och därefter en stökig lek, klart de är hungriga och ger sej på allt de har en chans få i sej.
Brukar under nån eller ett par dagar i slutet av maj vara helt hopplöst fiska då det är harr på flugan i varenda kast =P
Kan ske korta perioder under hela säsongen då harr blir helt selektiva på laxflugor, lika bra slänta nån timme tills de hittar annat att äta.
#25 OFFLINE
Skrivet 28 Jan 2012, 12:17
#28 ONLINE
Skrivet 29 Jan 2012, 00:09
Är fisken mindre blir det 0,18 och uppåt för streamers.
Detta inlägg har redigerats av lagrace: 29 Jan 2012, 00:10
#30 OFFLINE
Skrivet 29 Jan 2012, 11:23
Vid mitt egna öringfiske på natten, sällan under 0,30 . Med lättare spö och mindre fisk i utsikt, ner till 0,27 , men då är det mindre flugor oxå.
Öringjakt är det bästa som finns !
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar