.
Öringfiske i liten å med stor fisk
#1 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 07:46
#5 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 08:20

"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”
troutwaters.se - wild trout flyfishing
#6 ONLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 08:30
Är det bara jag som inbillar mig eller simmar det Öringar i var och varannan Å i Skåne med omnejd? Själv så bor man i det mest Öringfattiga delen av Sverige.Typiskt.
#7 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 08:33
Marlodge
Detta inlägg har redigerats av Marlodge: 27 Jan 2012, 08:34
#8 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 08:52
andez på 27 Jan 2012, 08:20 sade:
Du verkar bekant då jag såg scott kepsen. Har inte vi fiskat ihop i en annan liten trevlig öringå, med Jon. Jo den är grund på sina ställen men håller bra temp en bit in i Juni. Men har ej fiskat där senare så jag vet ej. Denna öring tog jag på halvmeter djupt vatten. Den simmade förbi mig bara nedanför fötterna med en till lika stor, blev skrämda men stannade 10 m uppströms. Missade den andra på första kastet då jag rispade den. Den andra stog kvar och sög flugan även den på första försök. Har sett fisk på 3+ i denna å som kom glidande förbi. Jag har väl i och för sig inte blivit nekad fiske här men har ingen kontakt med killen jag fiskade med längre. Det var han som kände markägaren.
#9 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 08:53
MathiasÅ på 27 Jan 2012, 08:30 sade:
Är det bara jag som inbillar mig eller simmar det Öringar i var och varannan Å i Skåne med omnejd? Själv så bor man i det mest Öringfattiga delen av Sverige.Typiskt.
#10 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 09:37
Den mest öringfattiga delen av Sverge måste vara Linköping med omnejd. Tro mig. Idel jordbruksmark och våldtagna åar/bäckar. Jag har spenderat mycket tid att försöka spåra lämpliga vatten och har ett ytterst litet antal kandidater. Går väl att räkna på ett eller två fingrar typ.
I södra Östergötland ned mot Småland finns ju en hel del pärlor. Men de som det inte finns fiskekort till är det ju bra mycket lurigare att få tillstånd att fiska i. Först måste man ju identifiera vem som äger rätten. Sedan skall ju vederbörande smörjas på något sätt. Har man ingen relation och dessutom är en utböling från en stad 10 mil norrut är chansen kanske inte så stor att man blir beviljad något sådant.
#12 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 11:19
rollo på 27 Jan 2012, 09:42 sade:
De flesta åarna här nere håller öring, ofta av hyffsad storlek!
Många vatten missköts dessvärre av bönder och markägare.
#14 ONLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 12:06
Nej! det gör jag
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#15 ONLINE
#16 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 12:21
Flyfisher-56 på 27 Jan 2012, 08:52 sade:
Du verkar bekant då jag såg scott kepsen. Har inte vi fiskat ihop i en annan liten trevlig öringå, med Jon. Jo den är grund på sina ställen men håller bra temp en bit in i Juni. Men har ej fiskat där senare så jag vet ej. Denna öring tog jag på halvmeter djupt vatten. Den simmade förbi mig bara nedanför fötterna med en till lika stor, blev skrämda men stannade 10 m uppströms. Missade den andra på första kastet då jag rispade den. Den andra stog kvar och sög flugan även den på första försök. Har sett fisk på 3+ i denna å som kom glidande förbi. Jag har väl i och för sig inte blivit nekad fiske här men har ingen kontakt med killen jag fiskade med längre. Det var han som kände markägaren.
Jo, det stämmer nu när du säger det. Du tog en fin där i kurvan har jag för mig. =)
Onekligen en trevlig å som sagt!

"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”
troutwaters.se - wild trout flyfishing
#17 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 12:28
Flyfisher-56 på 27 Jan 2012, 07:46 sade:
Men jag ser det på ett annat sätt.
Att resa långt för att fiska, oavsett om det är 150 mil i Sverige eller till Kamchatka, så är resan i sig en upplevelse.
Fisket kan vara det primära men du får så mycket andra, nya intryck, när du reser.
Som en liten parentes.
Jag åker aldrig till något vatten med enbart stor fisk i sikte.
Men det är jag det.
Detta inlägg har redigerats av Hannu: 27 Jan 2012, 12:29
#18 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 13:06
Hannu på 27 Jan 2012, 12:28 sade:
Men jag ser det på ett annat sätt.
Att resa långt för att fiska, oavsett om det är 150 mil i Sverige eller till Kamchatka, så är resan i sig en upplevelse.
Fisket kan vara det primära men du får så mycket andra, nya intryck, när du reser.
Som en liten parentes.
Jag åker aldrig till något vatten med enbart stor fisk i sikte.
Men det är jag det.
#19 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 13:11
"Ofta åker man till Norrland och runt i Europa på storöring jakt men de kan finnas närmare än man tror."
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar