.
Vilket spö skulle ni valt?
#1 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 08:39
Jag håller på att kika efter ett nytt spö, och jag hoppas ni kan hjälpa mig att välja.
Dom jag har kikat på är Sage Flight 9ft#5, Hardy Demon 9ft#5 och Scott A3 9ft#5.
Vilket skulle ni köpa, och varför just de spöt?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Fredrik
#2 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 09:48
Freddö på 27 Jan 2012, 08:39 sade:
Jag håller på att kika efter ett nytt spö, och jag hoppas ni kan hjälpa mig att välja.
Dom jag har kikat på är Sage Flight 9ft#5, Hardy Demon 9ft#5 och Scott A3 9ft#5.
Vilket skulle ni köpa, och varför just de spöt?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Tjena Fredrik
Köpa nytt spö är alltid spännande..typ lite uppstart på en ny säsong.
Jag är rätt säker på att du inte kommer välja Sage Flight...jag har ett själv..och jag upplever det som både påkigt och lite klumpigt..tyvärr. Det har en del fördelar..tycker det trycker ut lina bra i motvind tex..och hanterar lite tyngre flugor ganska problemfritt.... Men är det ett spö med en massa inbyggd känsla du söker..då är jag rätt säker på att Flight går bort..
Lycka till!!
Tommy S
#3 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 09:53
#6 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 10:39
Grissly på 27 Jan 2012, 10:32 sade:
Fast den testen inkluderar ju inget av de spön som Freddö "valt ut"!
One hook, two hookers...
#7 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 11:23
Jag instämmer i att av dom 3 du listat går nog Flighten bort.
Lasse har kanske Scott att testa hemma. Hardyn vet jag inte om han har men det är många som gillar dom.
Vi hörs.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....
#8 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 13:16
Testa i varje fall. Jag älskar detta spö!
#9 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 13:34
Håller med Richard att GL Fario är i så fall överlägsen de spön du nämnde ( i alla fall när det kommer till feeling och utseende!!)
Annars Kan T&T Paradigm, WL, Winston WT/DT, Scott G, Loomis Whispere Creek.... Vara självklara val om man ser det från mitt perspektiv!...........Och när du väl har lärt dig kasta, då kan glasfiberspön vara ett allternativ?
Lycka till!
#10 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 13:48
Byggt i Montrose Colorado av riktiga spöbyggare OCH flugfiskare.
Hur aktionen är vet jag inte men Flisan och andra hyllar A3.
#12 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 14:56
Men jag vill även kunna använda det i strömmande vatten.
Ni kanske har bättre förslag än dom jag skrev.
Som Fario till exempel, som många verkar gilla.
#14 ONLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 15:21
Freddö på 27 Jan 2012, 14:56 sade:
Men jag vill även kunna använda det i strömmande vatten.
Ni kanske har bättre förslag än dom jag skrev.
Som Fario till exempel, som många verkar gilla.
lyckade kast med. Vet inte om priset spelar någon större roll för dig?
Regnbågsfiske i sjö/tjärn innebär oftast ganska mycket dängande med streamer, långa kast är då helt klart en fördel, med ett snabbt spö är det
så mycket lättare att kasta långt. Men som sagts massor med ggr, känn efter vad DU gillar!
Läs gärna omdömena om TFO´s BVK, massor med spö för pengarna och om det är ett hyffsat snabbt och väldigt "billigt" spö du vill ha så
finns säkert nån här på Edge som bor nära dig och som låter dig prova sitt eget! De är iaf väldigt lätta i handen, de känns verkligen som
en klass lägre än vad som står på klingan men de jobbar i helt rätt klass.
MSX är också ett hyffsat billigt spö som ska vara skitabra men där har jag ingen koll, litar bara på andras omdömen..
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#15 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 15:23
Jag säger +1 för Guideline Fario. Finfin känsla i spöt både vid kast och drill. Ett riktigt fiskespö!
#16 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 15:27
tårta på 27 Jan 2012, 15:21 sade:
lyckade kast med. Vet inte om priset spelar någon större roll för dig?
Regnbågsfiske i sjö/tjärn innebär oftast ganska mycket dängande med streamer, långa kast är då helt klart en fördel, med ett snabbt spö är det
så mycket lättare att kasta långt. Men som sagts massor med ggr, känn efter vad DU gillar!
Läs gärna omdömena om TFO´s BVK, massor med spö för pengarna och om det är ett hyffsat snabbt och väldigt "billigt" spö du vill ha så
finns säkert nån här på Edge som bor nära dig och som låter dig prova sitt eget! De är iaf väldigt lätta i handen, de känns verkligen som
en klass lägre än vad som står på klingan men de jobbar i helt rätt klass.
MSX är också ett hyffsat billigt spö som ska vara skitabra men där har jag ingen koll, litar bara på andras omdömen..
Jo, det är som du säger. Så är det ju så att alla gillar olika. Men det är bra att få lite tips och idèer.
Jag har redan ett TFO BVK #6 faktiskt, riktigt härligt spö.
Jag bor ganska nära Capricorn, så där köpte jag mitt TFO BVK.
#17 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 15:29
Det lutade åt ett Sage först, men jag har ändrat mig till Scott tack vare era rekommendationer.
Det får bli ett Fario nästagång jag ska köpa nytt
#18 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 15:30
#19 OFFLINE
Skrivet 27 Jan 2012, 22:35
Staffan Dahlbom på 27 Jan 2012, 15:30 sade:
Ja det har du rätt i. Får nog ta å göra det, men det är bra att få lite tips från folk ändå.
#22 OFFLINE
Skrivet 28 Jan 2012, 01:13
har själv en o e nöjd! (#5)
den iofs rätt stiff, o har faktiskt fungerat som kustpåk på nätterna här i fjordarna
men det är en fin stang, men relativt dyr!
Detta inlägg har redigerats av jorma: 28 Jan 2012, 01:14
http://www.youtube.c...orrelito/videos - mina tokerier.
#23 OFFLINE
Skrivet 28 Jan 2012, 07:58
#24 OFFLINE
Skrivet 28 Jan 2012, 08:19
Och alla gillar olika, det gäller bara att hitta det som passar mig och det är fan inte det lättaste.
---
I am here: http://maps.google.c...75346,15.095957
#25 OFFLINE
Skrivet 28 Jan 2012, 08:45
Freddö på 28 Jan 2012, 08:19 sade:
Och alla gillar olika, det gäller bara att hitta det som passar mig och det är fan inte det lättaste.
---
I am here: http://maps.google.c...75346,15.095957
//brokenrod
#26 OFFLINE
Skrivet 28 Jan 2012, 11:34
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar