Det blev en rätt okej resa med 29 bones för mig och 34 för Andreé.
Vi fiskade med guide i tre dagar vilket gav en hel del fisk och massor av kontakter. Vi fiskade på lite olika sätt beroende på vattenståndet. När vattnet var högt på morgonen blev det mest strandfiske med Gummy och surf candy. Guiden José tog oss till stränder där han pekade ut mängder med fisk. Normalt blev det två var på morgonen och några missade hugg/ slitna tafsar. Har man inte hundra koll på löslinan eller så är det väldigt troligt att det betyder missad fisk.
På dagen sökte José fisken i mangrovelagunerna och andra större skyddade flatsområden. Detta fiske kunde vara väldigt givande om han hittade stora fiskstim.
På eftermiddagen sjönk vattnet och fisket blev bättre på pancakesen. Vi kastade på stora stim med fisk som var svåra att locka till hugg men José hjälpe med flugval och presentationsteknik. Då högg dom helt plötsligt. Mkt teknik i det fisket. Vid ett tillfälle tyckte José att min krabba hade lite för tunga ögon och att plasket skrämde stimmet för mycket. Han tog och nöp bort ögonen med peang och plötsligt kunde flugan presenteras, närmast viktlös, bara någon meter framför stimmet som gärna högg. Annars hade vi bra fiske med Bonefish bitters i olive och tan/amber. Gärna med väldigt lite förtyngning.
På kvällen hittade han tailande fisk på mycket grunt vatten. Vin pratar 10-15 cm vatten på stora flats. Bästa kvällen fick jag 6 fiskar bara på detta fiske. Man såg kanske hundra fenor samtidigt ute över flaten! Kan verkligen rekommendera att anlita en guide några dagar för att komma iväg till öar med lågt fisketryck och få ett professionellt omhändertagande med flugval, fisketeknik och bra ögon som ser mycket fisk. 300 dollar gav vi per dag och delade då på guiden. Man fiskar då morgon till kväll.
På egen hand gick det helt okej också. Mycket pelikanfiske och strandfiske på Cayo Pirata/ Madrasqui. Vi fiskade också på Crasqui två gånger och hade hyfsat fiske på False Albacore där (även kallad bonito). En fisk som verkligen rekomenderas att fiska riktat på eftersom de har mycket styrka och snabbhet i rusningarna som kan bli långa. En fisk runt 2 kilo drog 70 meter backing av mig i ett nafs! Har läst att denna fisk kan bli uppåt 12 pund på sina håll utanför florida men på Los Roques menade vår Guide José att två kilo får anses vara stort. Efter att ha tagit några fiskar både denna och förra turen på runt 1.5-2 kg så skulle jag vilja veta vad en False Albacore på 6 kilo gör med ett klass 8 och 200 meter backing.. tom spole på några minuter är min gissning
Denna gången gick pelikanfisket lite bättre mig för och jag fisk några riktiga pelikanhugg där flugan landar bara enstaka sekunder efter dyket, någon meter från fågeln och bonefish som brutalhugger på bara någon halvsekund i ytan. Väldigt adrenalinpumpat fiske! Man vet att chansen till hugg är ungefär 50/50 och fisk varit på pelikanen precis innan.
Lägger in lite bilder. Andtrax får fylla på med mera berättelser och bilder!
Enjoy!