Å här ser skatteverkets text ut:
.
Fiskekort som friskvård!
Started By Shirano, 2012 01 29, 09:40
39 replies to this topic
#31 OFFLINE
Skrivet 30 Jan 2012, 14:37
Även jag har försökt använda friskvårdsbidrag till fiskekort i höstas. HR ansvarige på min arbetsplats tycker lika som jag och försökte få igenom detta med skatteverket men misslyckades.
----------------------
Niclas Olsson
Niclas Olsson
#32 OFFLINE
Skrivet 30 Jan 2012, 14:42
NON på 30 Jan 2012, 14:37 sade:
Även jag har försökt använda friskvårdsbidrag till fiskekort i höstas. HR ansvarige på min arbetsplats tycker lika som jag och försökte få igenom detta med skatteverket men misslyckades.
Vet du på vilket sätt ni misslyckades?
Fick ni förhandsbesked eller var det nederlag vid taxeringsutredning?
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
#33 OFFLINE
Skrivet 30 Jan 2012, 15:06
Fiske ses väl som lyx-hobby (typ), samma som ridning och tennis kan jag tänka mig. Sen måste man väl ändå fråga sig vart motionen ligger i att fiska, om man nu inte kan påvisa att det faktiskt är 4km kuperad terräng till klubbsjön (psykisk hälsa tror jag inte räknas in i friskvärd)...
Fast för mig är det verkligen in psykiskt hälsosamt att fiska, så det sket sig där med...
Fast för mig är det verkligen in psykiskt hälsosamt att fiska, så det sket sig där med...
#34 OFFLINE
Skrivet 31 Jan 2012, 06:52
HåkanViskafors på 30 Jan 2012, 14:42 sade:
Vet du på vilket sätt ni misslyckades?
Vi fick förhandsbesked om att det inte är möjligt att använda friskvårdsidrag till fiskekort. Dom hävdade att provats förut och att dom likställde det med materialsporter (golf etc...).
----------------------
Niclas Olsson
Niclas Olsson
#35 OFFLINE
Skrivet 31 Jan 2012, 09:12
Okej, förhandsbesked baserar sig på gängse praxis.
Skall vi få till en ändring så krävs det en rättslig prövning!
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!
#36 OFFLINE
Skrivet 31 Jan 2012, 20:22
HåkanViskafors på 31 Jan 2012, 09:12 sade:
Okej, förhandsbesked baserar sig på gängse praxis.
Exakt, ingen direkt skräll att det inte går igenom, man måste hela tiden tänka ¨på att Skatteverket i detta fallet är motpart, dem vill beskatta, vi vill dra av. En rättslig prövning är nog den vägen man måste gå.
#37 OFFLINE
Skrivet 31 Jan 2012, 20:27
Richard på 30 Jan 2012, 15:06 sade:
Fiske ses väl som lyx-hobby (typ), samma som ridning och tennis kan jag tänka mig. Sen måste man väl ändå fråga sig vart motionen ligger i att fiska, om man nu inte kan påvisa att det faktiskt är 4km kuperad terräng till klubbsjön (psykisk hälsa tror jag inte räknas in i friskvärd)...

Motionen är inte direkt avgörande för om det ska accpeteras eller inte (jämför förebyggande massage och körsång t ex.), men visst kan man hävda att flugfiske är motion, själv förärades man med träningsvärk i biceps efter en dags flugfiske...men det kan ha berott på min dåliga kastteknik
Sen leder fiske (eller ja, att vara ute i skog och mark typ) till att minska hjärt- och kärlsjukdomar, iaf om man ska tro Sveaskogs uttalande på deras hemsida när frågan var aktuell.
#38 OFFLINE
Skrivet 31 Jan 2012, 20:33
Intressant tanke. Men jag är nog motståndare till att fiskekort skall räknas som friskvård. Utrustningen skall ju knappast vara avdragsgill eller hur? Och fiskekort innebär ju inte att man stärker sin hälsa. Jag har arbetat på avdelningen för folkhälsan i Region Skåne så jag är för allt som ökar folkhälsan. Men jag tycker nog det skall vara en mer direkt koppling till rörelse och välmående. För mig känns det nog som att fiskekort skaffar man ändå och tanken är väl inte att status quo skall finansieras med skattemedel?
Snarare skall avdraget inspirera till mer rörelse och hälsobefrämjande åtgärder.
Jag vet inte. Men det är vad jag tycker.
Snarare skall avdraget inspirera till mer rörelse och hälsobefrämjande åtgärder.
min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#39 OFFLINE
Skrivet 31 Jan 2012, 23:26
mipert på 31 Jan 2012, 20:33 sade:
Intressant tanke. Men jag är nog motståndare till att fiskekort skall räknas som friskvård. Utrustningen skall ju knappast vara avdragsgill eller hur? Och fiskekort innebär ju inte att man stärker sin hälsa. Jag har arbetat på avdelningen för folkhälsan i Region Skåne så jag är för allt som ökar folkhälsan. Men jag tycker nog det skall vara en mer direkt koppling till rörelse och välmående. För mig känns det nog som att fiskekort skaffar man ändå och tanken är väl inte att status quo skall finansieras med skattemedel?
Nej, utrustningen ska inte vara avdragsgill, det håller jag med om. Dock vet jag inte om jag håller med om ditt resonemang angående hälsa; hur säker är du på att det inte stärker hälsan? Vi kan även vända på det och säga att friskvård ska förebygga ohälsa, vilket jag ändå tycker (utan några vetenskapliga belägg för mitt påstående, det jag läst finns här ovan i tråden, samt tidigare internetläsning) att fiske är.
Status quo, beror på hur man ser det; i syfte att förebygga ohälsa kanske man får fler att fortsätta fiska, medan andra kanske börjar. Och en direkt koppling till välmående får jag nog säga att det är, en av de bästa stunderna är väl ändå när man fiskar, annars hade man inte hållt på med det.
När du menar mer rörelse och välmående, hur menar du då? Är det för personer som egentligen inte skulle ha rört på sig? Eller är det att man ska prova andra motionsformer?
För min egen del tycker jag att istället för att ljuga för sig själv och skaffa ett gymkort och tro att man kommer att utnyttja det fullt ut, bör jag kunna använda mina friskvårdspengar till något som jag mår bra av, som jag anser främja min hälsa, alla är inte intresserade av samma sak.
#40 OFFLINE
Skrivet 01 Feb 2012, 08:19
Shirano på 31 Jan 2012, 23:26 sade:
För min egen del tycker jag att istället för att ljuga för sig själv och skaffa ett gymkort och tro att man kommer att utnyttja det fullt ut, bör jag kunna använda mina friskvårdspengar till något som jag mår bra av, som jag anser främja min hälsa, alla är inte intresserade av samma sak.
Hear, hear. +1
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar