.
#1 OFFLINE
Skrivet 01 Feb 2012, 21:54
Jag har dock ett problem som jag har sökt svar på men ej funnit. Jag har kollat på Klipp på youtube och sökt på Google men jag lyckas då inte.
Problemet jag har är att jag inte lyckas göra en så kallad "whip finish" och Ja jag vet, det är väl det mest grundläggande inom bindningen, men jag lyckas inte.
På alla Klipp på youtube så ser deras verktyg helt annorlunda ut. Jag är dessutom vänsterhänt och det hela blir därför svårare eftersom alla Klipp som visar denna kost är för de högerhänta och har därför städet åt andra håller så att säga.
Min fråga är egentligen om någon vänlig människa skulle kunna guida en vilsen själ som jag.
Jag bifogar en bild på verktyget från helvetet och några av mina flugor bara så att ni skall kunna se hur pass "nybörjare" jag är. Håll i er ;-)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#3 OFFLINE
Skrivet 01 Feb 2012, 22:05
Kan dock ej hjälpa hur man gör en whip finnish, har gjort det i 20 år men man måste nog kika på en film för att förstå, kommer säkert nån snart
#4 OFFLINE
Skrivet 01 Feb 2012, 22:08
Detta inlägg har redigerats av cambrant: 01 Feb 2012, 22:08
#5 OFFLINE
Skrivet 01 Feb 2012, 22:11
Det finns nog även nån här på forumet som kan förklara hur man gör. Jag kan tyvärr inte förklara med ord.
Lycka till iaf.
Med vänlig hälsning, Fredrik
Sent from my iPhone using Tapatalk
Detta inlägg har redigerats av Kustom: 01 Feb 2012, 22:12
#7 OFFLINE
Skrivet 01 Feb 2012, 22:16
Nu illustrerar ju förvisso mitt klipp precis det du säger - från en högerbindares sida. Principen är dock densamma vilket jag försöker förklara när jag nämner med-eller motursbindande.
Sedan visar jag också ett sätt helt utan verktyg;
/Andreas
Detta inlägg har redigerats av Andreas: 01 Feb 2012, 22:18
#8 OFFLINE
#9 OFFLINE
Skrivet 01 Feb 2012, 22:40
http://www.wittlock....gpic-7b005c.jpg
Jag själv tycker denna modell är enklare att använda (den verkar vara vanligare också, numera):
http://www.wittlock....gpic-e54457.jpg
Annars vill jag rekommendera att använda dubbingnålen. Den har ju också funktion som knutverktyg:
http://flydressing.s...agsverktyg.aspx
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#11 OFFLINE
Skrivet 01 Feb 2012, 22:50
mipert på 01 Feb 2012, 22:40 sade:
http://www.wittlock....gpic-7b005c.jpg
Jag själv tycker denna modell är enklare att använda (den verkar vara vanligare också, numera):
http://www.wittlock....gpic-e54457.jpg
Annars vill jag rekommendera att använda dubbingnålen. Den har ju också funktion som knutverktyg:
http://flydressing.s...agsverktyg.aspx
Andreas på 01 Feb 2012, 22:16 sade:
Nu illustrerar ju förvisso mitt klipp precis det du säger - från en högerbindares sida. Principen är dock densamma vilket jag försöker förklara när jag nämner med-eller motursbindande.
Sedan visar jag också ett sätt helt utan verktyg;
/Andreas
cambrant på 01 Feb 2012, 22:08 sade:
Jag får tacka så hemskt mycket för alla svar.
Andreas och Cambrants klipp hjälpte väldigt mycket. Har försökt och försökt men har då inte gått för ens nu.
Jag tror jag har fått till det nu, det blir en knut iaf
Och Mipert jag vill tacka dig också. Jag funderade just på om den andra modellen som syns i alla klipp är bättre än den jag har. Sedan ang "dubbingnålstekniken", den har jag kört fram tills nu, fast med fingrarna.
Är det egentligen någon skillnad rent "slutmässigt" så att säga? Är whip finish bättre än den teknik jag använder idag?
Nu lär jag se till att binda några flugor jag blir nöjd med och som faktiskt fungerar på finöring =)
#13 OFFLINE
Skrivet 02 Feb 2012, 13:50
Tomasm på 01 Feb 2012, 22:50 sade:
Andreas och Cambrants klipp hjälpte väldigt mycket. Har försökt och försökt men har då inte gått för ens nu.
Jag tror jag har fått till det nu, det blir en knut iaf
Och Mipert jag vill tacka dig också. Jag funderade just på om den andra modellen som syns i alla klipp är bättre än den jag har. Sedan ang "dubbingnålstekniken", den har jag kört fram tills nu, fast med fingrarna.
Är det egentligen någon skillnad rent "slutmässigt" så att säga? Är whip finish bättre än den teknik jag använder idag?
Nu lär jag se till att binda några flugor jag blir nöjd med och som faktiskt fungerar på finöring =)
Om du ska testa den "gamla orginalmodellen" av whipfinisher så undrar jag om du inte behöver en "vänstervriden" dvs att böjen på den främre kroken måste vara böjd åt andra hållet??
Man kan göra en själv av pianotråd ca 0,75-1 mm om man är lite händig.
Whipfinishern används ju för att det ska bli snyggt och hålla bättre. Men i dag kan man ju limma med superlim och då räcker det med några halslag för att det ska hålla.
#14 OFFLINE
Skrivet 02 Feb 2012, 14:24
Har använt whip finisher förut, men tyckte det var lika lätt med halvslag.
#15 OFFLINE
Skrivet 06 Feb 2012, 00:28
Är det någon som vet om det finns något sådant?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#16 OFFLINE
Skrivet 06 Feb 2012, 07:11
Underbart verktyg.
Be att få prova en knut i en butik så får du känna själv.
Den kostar iofs nästan 300kr men det är verklig toppkvalitet.
"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"
Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959
#17 OFFLINE
Skrivet 06 Feb 2012, 08:06
Eller kör halvslag.
Jag menar bara att det är synd om den här grejen stoppar upp dig i din framfart.
#18 ONLINE
Skrivet 06 Feb 2012, 09:12
#21 OFFLINE
Skrivet 09 Feb 2012, 22:18
Jag måste dock tacka "Runarsson" för videoklippet och "Lagrace" för tipset.
Det blev dock några flugor, och jag försökte mig på den fina flugan klinkhamer igen. Dock utan framgång denna gång med. Jag lyckas aldrig få till hacklet, så slutresultatet ser ut som en redan uppäten fluga.
Sedan band jag en fluga som jag sett i "Miperts" tråd, "Mipert binder flugor" Eller jag hämtade inspirationen därifrån, för jag vet inte hur han band denna fluga. Jag hoppas Mipert inte misstycker att jag hämtar inspiration från hans tråd och sedan postar mitt pinsamma resultat i denna tråd.
Jag har även en fetisch för att förvara mina flugor i gamla plåtaskar. Och jag vet att det inte är det bästa man kan göra då askarna ofta kommer i kontakt med vatten när man står i strömmen. Men om det är någon som har något tips på hur man bäst för tag på gamla plåtaskar modell mindre så skriv gärna någon rad här i tråden.
Bifogar någon bild på flugorna och på plåtasken som jag fick av min morfar för några år sedan. Han har själv haft flugor i den och jag blir lika glad varje gång jag plockar upp asken för att byta fluga! Den är inte vacker, men den är för mig väldigt speciell.
Edit: Det verkar som att jag inte kan bifoga mer än två bilder, så jag bifogar två bilder till i en annan post nedanför =)
Detta inlägg har redigerats av Tomasm: 09 Feb 2012, 22:20
#23 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 12:10
Du använder alldeles för mycket material, dubbing mest, annars finemang!
Ser inget jättefel med hacklet, men att lära sig hålla tråden lite spänd hela tiden minns jag att jag hade svårt med i början.
Om whip med fingrar: ja, det är knepigt, de första dagarna blev det kackigt för mig med. Men så plötsligt sitter det i ryggraden! Då är det smooth sailing.
En sak till: du verkar ha för lite plats kvar vid krokögat för att göra avslutet/huvud. Lämna överdrivet mycket plats nästa gång så märker du att det är lättare att göra whip också!
#24 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 13:29
Torrflugan är ingen Klinkhåmer utan en enkel fallskärmshacklad fluga!
Och som lagrace säger, alldeles för mycket dubbing. Alldeles för mycket... Så mycket dubbing har du på flugor som skall imitera nattsländepuppor eller räkor och sådant. De skall ge intryck av liv och binda en massa luftbubblor i allt hår. Och de suger också vatten och sjunker lättare...
Jag tar mig friheten att ge ett par tips.
Hacklet är knepigt att binda in. Det krävs träning. Och på din fluga tycker jag nog hacklet är lite för långt i fibrerna. Spelar ofta ingen roll, fisk lär den fånga eftersom fisken tror flugan är en skadad insekt som är ett lätt byte! En så kallad cripple...
Jag tog en enkel nacke av normal nybörjartyp och valde ut en någorlunda lämplig storlek.
Sedan tar jag och river av allt ludd som mest suger vatten. Se markeringen på bilden, det finns en mörkare del på fjädern nära stammen som gradvis försvinner. Den delen av fjädern vill du helst inte använda...
Se var jag markerat att jag klipper av fjädern!
Hur vet jag att längden är rätt? Klassikern är att fibrernas längd skall vara 1,5 - 2 ggr storleken på krokens gap.
För fallskärmsflugor är ett annat mått att de är lika långa som krokskaftet.
Krokskaftet går från bako krokögan till den punkt där skaftet börjar böja sig, oftast ovanför hullingen. Så på denna fluga är de faktiskt för långa men good enough...
Mängden dubbing är ganska lagom med tanke på att en del styvare hår från haröredubbingen dras bort.. senare
Och ungefär så blir en fluga jag bundit med ett försök att agera "nybörjare". Men bunden som jag vore ovan med insikt om att vara noggrann och ta det nätt. Hade jag bundit mer som jag brukar hade jag haft ett bättre (dyrare) hackel med strån som inte spretar så lätt åt alla håll, en aning längre kropp, mer dubbing runt thorax (där vingen sitter) för att få intryck av flugans bröstparti och så stjärtspröt förstås... Och inte haröra som dubbing, inget fel men jag gillar oppossum bättre som saknar de styvare håren.
OK, hoppas du som ovan bindare inte missförstår det jag skrivit! Jag vill försöka peka på några punkter som kanske kan vara till nytta och vill alltså inte "peka finger".
Detta inlägg har redigerats av mipert: 11 Feb 2012, 11:51
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#25 OFFLINE
#26 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 14:18
lagrace på 10 Feb 2012, 12:10 sade:
Du använder alldeles för mycket material, dubbing mest, annars finemang!
Ser inget jättefel med hacklet, men att lära sig hålla tråden lite spänd hela tiden minns jag att jag hade svårt med i början.
Om whip med fingrar: ja, det är knepigt, de första dagarna blev det kackigt för mig med. Men så plötsligt sitter det i ryggraden! Då är det smooth sailing.
En sak till: du verkar ha för lite plats kvar vid krokögat för att göra avslutet/huvud. Lämna överdrivet mycket plats nästa gång så märker du att det är lättare att göra whip också!
Tack för feedback. Ja det blev lite mycket dubbing, det märkte jag när jag skulle linda in hacklet. Men vad fan tänkte jag och fortsatte =) Jag gillar dessutom att "fluffa" upp mina flugor för att imitera en fluga med ben eller något, jag vet inte, jag gillar det helt enkelt. Om det sedan är fel och jag ej borde göra detta pga att fisken blir förvirrad så skall jag naturligtvis sluta med det.
Ja jag får sätta mig ned och öva mer på whip finish med händerna. Det skall gå helt enkelt.
#27 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 14:24
Tomasm, jag tycker att du ska vara nöjd med dina flugor.
#28 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 14:26
mipert på 10 Feb 2012, 13:29 sade:
Torrflugan är ingen Klinkhåmer utan en enkel fallskärmshacklad fluga!
Och som lagrace säger, alldeles för mycket dubbing. Alldeles för mycket... Så mycket dubbing har du på flugor som skall imitera nattsländepuppor eller räkor och sådant. De skall ge intryck av liv och binda en massa luftbubblor i allt hår. Och de suger också vatten och sjunker lättare...
Jag tar mig friheten att ge ett par tips.
Hacklet är knepigt att binda in. Det krävs träning. Och på din fluga tycker jag nog hacklet är lite för långt i fibrerna. Spelar ofta ingen roll, fisk lär den fånga eftersom fisken tror flugan är en skadad insekt som är ett lätt byte! En så kallad cripple...
Jag tog en enkel nacke av normal nybörjartyp och valde ut en någorlunda lämplig storlek.
Sedan tar jag och river av allt ludd som mest suger vatten. Se markeringen på bilden, det finns en mörkare del på fjädern nära stammen som gradvis försvinner. Den delen av fjädern vill du helst inte använda...
Se var jag markerat att jag klipper av fjädern!
Hur vet jag att längden är rätt? Klassikern är att fibrernas längd skall vara 1,5 - 2 ggr storleken på krokens gap.
För fallskärmsflugor är ett annat mått att de är lika långa som krokskaftet. På bilden är de faktiskt en aning längre men good enough...
Mängden dubbing är ganska lagom med tanke på att en del styvare hår från haröredubbingen dras bort.. senare
Och ungefär så blir en fluga jag bundit med ett försök att agera "nybörjare". Men bunden som jag vore ovan med insikt om att vara noggrann och ta det nätt. Hade jag bundit mer som jag brukar hade jag haft ett bättre (dyrare) hackel med strån som inte spretar så lätt åt alla håll, en aning längre kropp, mer dubbing runt thorax (där vingen sitter) för att få intryck av flugans bröstparti och så stjärtspröt förstås... Och inte haröra som dubbing, inget fel men jag gillar oppossum bättre som saknar de styvare håren.
OK, hoppas du som ovan bindare inte missförstår det jag skrivit! Jag vill försöka peka på några punkter som kanske kan vara till nytta och vill alltså inte "peka finger".
Oj! Tack Mipert!
Riktigt bra förklaring där, skall vid nästa flugbindningstillfälle (förmodligen ikväll) slänga upp din "guide" och följa den och se hur resultatet blir då.
Jag har köpt ett antal olika hackel men jag tycker att alla på alla hackel jag köpt så är fibrerna så långa. Men vissa är ändå okej. Jag har däremot en fråga ang hackel. När jag skall binda in hacklet så gör jag det utan att ha gjort något med fibrerna (förutom att dra bort dunet och sådant. Jag menar, skall jag dra "ut" hacklet med fingrarna så att det spretar rätt ut istället för att ligga uppåt som det gör naturligt? Jag hoppas du förstår. Tanken har faktiskt inte ens slagit mig för ens nu.
Och det gör ingenting att di ger mig tips, det är bara bra. Mitt mål är att bli en bra flugbindare som kan vara nöjd över sina skapelser. Så jag tar inte dina tips som något dåligt. Det är kul att en så pass bra flugbindare som du tar dig tid och ger mig tips.
Och angående foamen så håller jag med dig där att jag skulle ha tagit en större bit, eller åtminstone tjockare.
Hoppas det är okej att jag tog din skapelse och gjorde den på mitt egna lilla vis!
#29 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 14:47
Hatchmania på 10 Feb 2012, 14:24 sade:
Tomasm, jag tycker att du ska vara nöjd med dina flugor.
Haha! Det är samma sak för mig. Nu på vintern så är alla flugor väldigt fint sorterade i mina askar och alla haröron är uppradade bredvid varandra och så vidare. Men så fort jag skall ut och premiärfiska så kommer de vara kaos i mina askar!
Tack för dina vänliga ord =)
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar