Hoppa till innehåll

.

Merino underställ, billigt men bra?

46 replies to this topic

#31 OFFLINE   Andos

Advanced Member

• Edgemember
  • 348 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2012, 20:14

Stadium har bra pris på alla underställ. Tag två delar och betala bara för den ena. Jag köpte deras Merino-ställ förra veckan och tröja och byxa hamnade då på 400:- totalt. Jag har testat och äger både ställ från Aclima, Akla, Woolpower och Ullmax utöver detta. Jämfört med t.ex. Ullmax så upplever jag Stadium som klart bättre i fråga om passform. Bättre skärning och framför allt längre i både midja och ärmar. Hur slitstyrkan är får dock tiden utvisa.

#32 OFFLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 486 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2012, 20:54

Visa inläggAndos på 03 Feb 2012, 20:14 sade:

Stadium har bra pris på alla underställ. Tag två delar och betala bara för den ena. Jag köpte deras Merino-ställ förra veckan och tröja och byxa hamnade då på 400:- totalt. Jag har testat och äger både ställ från Aclima, Akla, Woolpower och Ullmax utöver detta. Jämfört med t.ex. Ullmax så upplever jag Stadium som klart bättre i fråga om passform. Bättre skärning och framför allt längre i både midja och ärmar. Hur slitstyrkan är får dock tiden utvisa.

Ok. Tack för tipset.

Med vänlig hälsning, Fredrik

Sent from my iPhone using Tapatalk
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"
Postad bild

#33 OFFLINE   Record

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4859 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2012, 22:39

Norska Aclima har suveräna underställ tyvärr så platsar dom inte under kategorin billigt .....

Dom har bland annat ett som är som en brynja(som ett nät ) både som tröja och långkalsong man känner sig som en kassler när man har på sig dom :) .... långt in på säsongen brukar jag ha dom långkallingarna under vadarbyxorna och dom värmer kanoners samt att dom dom ventilerar ut kondens oxå.

Dom har även en tunnare huvtröja som du kan ha i 3 olika varianter på samma tröja rund hals , polo eller med huvan på mycket smart plagg som jag har 3 uppsättnngar av i olika färger som jag bara inte kan leva utan ;).

Dyrt men bra kvalla och passform + att dom har lite snyggare färger på många av sina underställ än vad många har som bara kör klassiskt blåa eller gröna underställ.

http://www.aclima.no/index.php?lang=se

Detta inlägg har redigerats av Record: 03 Feb 2012, 22:47

http://www.fiskegubben.se/ http://www.scandcane.com http://www.westforkfly.se

39-årig yngling från Black Bear Village i storstan som gillar gamla fiskegrejer.

#34 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 12:15

Jag har supersoft set från ullmax. Det är jättebra. Torkatumla inte, då blir det nopprigt. Passformen är seriöst hur bra som helst.
Den är garanterat klifri då det är microfiber på insidan och merino på utsidan.

Det har snackats lite om ITAB också, jag köpte även deras merino underställ. Mindre i storlekarna än vad ullmax är. Fick köra en large ist för medium. Upplever att itabs underställ inte är lika skönt att ha på sig, det kliar lite, men jag är känslig också.
Skulle vilja tipsa om itabs bambu-kläder. Deras underställ i bambu för 279 kr är det skönaste understället jag provat. Funkar bra i lite varmare väder, ja upplever nästan att det svalkar. Blir det kyligare så kompletterar du med ett merino-underställ. Jag har även fyllt garderoben med bambu strumpor och kallingar, hands down det skönaste materialet någonsin.

Detta inlägg har redigerats av Johan M: 04 Feb 2012, 12:17

#35 OFFLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 486 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 12:21

Visa inläggJohan M på 04 Feb 2012, 12:15 sade:

Jag har supersoft set från ullmax. Det är jättebra. Torkatumla inte, då blir det nopprigt. Passformen är seriöst hur bra som helst.
Den är garanterat klifri då det är microfiber på insidan och merino på utsidan.

Det har snackats lite om ITAB också, jag köpte även deras merino underställ. Mindre i storlekarna än vad ullmax är. Fick köra en large ist för medium. Upplever att itabs underställ inte är lika skönt att ha på sig, det kliar lite, men jag är känslig också.
Skulle vilja tipsa om itabs bambu-kläder. Deras underställ i bambu för 279 kr är det skönaste understället jag provat. Funkar bra i lite varmare väder, ja upplever nästan att det svalkar. Blir det kyligare så kompletterar du med ett merino-underställ. Jag har även fyllt garderoben med bambu strumpor och kallingar, hands down det skönaste materialet någonsin.

Men merino både svalkar och värmer, vad jag har förstått. Så det blir merinounderställ för mig. Tror jag satsar på Ullmax, eftersom att underställ är deras grej och att dom har skapligt pris.
Jag har kikat lite på dom där bambukläderna, men aldrig köpt nått. Tack för tipset iaf.

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"
Postad bild

#36 OFFLINE   Bärgh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 860 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 13:46

När det gäller bra underställ, inte billiga så vill jag tipsa om en kombination jag använder nu under vintern.
Först så har jag Houdinis nya underställ i Silke/merinoull. http://www.addnature...BORNCREW_TIGHTS

Sen utanpå det så har jag Smartwoll varmaste serie. http://www.addnature...MMIDWBOTTZIP_07

Jag är väldigt frusen av mig, men detta slår allt jag testat.

//Bärgh

#37 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 13:51

Visa inläggBärgh på 04 Feb 2012, 13:46 sade:

När det gäller bra underställ, inte billiga så vill jag tipsa om en kombination jag använder nu under vintern.
Först så har jag Houdinis nya underställ i Silke/merinoull. http://www.addnature...BORNCREW_TIGHTS

Sen utanpå det så har jag Smartwoll varmaste serie. http://www.addnature...MMIDWBOTTZIP_07

//Bärgh

Säkert bra, men oförskämt dyrt?

#38 OFFLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 486 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 14:05

Visa inläggBärgh på 04 Feb 2012, 13:46 sade:

//Bärgh

Inte riktigt den prisklassen jag tänkt mig, men det var ett bra tips om man inte vill frysa :)

Jag får prova med ett "billigt", och arbeta mig uppåt.

Postad bild

#39 OFFLINE   Bärgh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 860 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 14:16

Visa inläggKustom på 04 Feb 2012, 14:05 sade:

Inte riktigt den prisklassen jag tänkt mig, men det var ett bra tips om man inte vill frysa :)

Jag får prova med ett "billigt", och arbeta mig uppåt.

Mm. Nej det var ju som sagt inte ett tips om det billigaste, men jag tänkte mer på om det är fler som letar alternativ.
Ett billigt Merino-ställ är ju ändå bättre än inget alls :)

//Bärgh

#40 OFFLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 486 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 14:23

Visa inläggBärgh på 04 Feb 2012, 14:16 sade:

Mm. Nej det var ju som sagt inte ett tips om det billigaste, men jag tänkte mer på om det är fler som letar alternativ.
Ett billigt Merino-ställ är ju ändå bättre än inget alls

//Bärgh

Ja det har du rätt i, dom billigare är bättre än inget. Och jag har inte tänkt att fiska när det är snöstorm och driv is. Men det kan ju iofs bli kallt ändå, eller för varmt.
Man vill ju inte heller köpa nått billigt som går sönder direkt, för då kan man nog lika gärna köpa dom du rekommenderade.

Postad bild

#41 OFFLINE   Ligaya

Advanced Member

• Edgemember
  • 1131 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 20:13

Aclima net wool (tröja och byxa)
Aclima Hot wool (Tröja och Byxa)
Och ett billigare microfleeceställ så är du kittad för all framtid... var ute i 32- idag i den uppsättningen, svettades mer än jag "frös"..
Nothing lasts forever....

#42 OFFLINE   ErikBerg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Skrivet 24 Feb 2012, 20:23

Biltema säljer merinounderställ för runt 400 kr. De håller väldigt bra och är grymt prisvärda. :)

#43 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 24 Feb 2012, 21:06

Visa inläggErikBerg på 24 Feb 2012, 20:23 sade:

Biltema säljer merinounderställ för runt 400 kr. De håller väldigt bra och är grymt prisvärda. :)

De kliade alldeles för mycket för min smak..

#44 OFFLINE   Lenny Engberg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 53 Inlägg:

Skrivet 18 Mar 2012, 10:25

Biltema rear ut sina merinounderställ nu så det finns bara small kvar :( Billigt dock för de i den storleken! 100 kr / set

Vet ni vad hjälten P.Gessle fiskar när han går och fiskar!? .... Fiskar!

#45 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 18 Mar 2012, 13:04

Om det är något man inte ska snåla på så är det nog underställ. Jag vet inte, men jag tror inte att Biltemas merino är mulesing-fri.

#46 OFFLINE   ErikBerg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Skrivet 03 Apr 2012, 07:54

Jag (och frugan) använder långkallingarna från Biltemastället hela vintern. De kliar inte, de håller, de värmer gott och är enligt min mening grymt prisvärda. Synd att de utgår nu... :/

#47 OFFLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 03 Apr 2012, 09:06

Har provat några olika typer och 3 av dessa tycker jag har varit outstanding, utan inbördes ranking.
Janus, Simms och Aclima sen så har jag provat några som inte var dåliga men inte ens nära dom tre nämda och det var ett ställ från ITAB och Biltemas, båda dessa kändes kliiga.
Norska Janus har jag använt mest och nött ut fullständigt men kan inte kasta dom för att dom är så dj-lskt sköna......men dyra.
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar