.
Hur lång lina ute innan ni skjuter iväg den?
#1 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 19:31
Läste lite här i trådarna och en fråga poppa upp i huvudet.
Hur lång lina har ni ute från spötoppen innan ni skjuter iväg linan?
Klumpen på 10 m eller ännu mer?
Har tänkt på detta själv när man får mycket lina ute så blir det ju svårt att hålla den uppe. Har ni 10 m uppe och resten utdragen på backen och sedan skickar man iväg resten i sista draget eller?
Nyfiken bara hur ni gör......
Många duktiga kastare här på edge.
#2 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 19:45
#3 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 19:58
Hur mycket är det möjligt att ha ute innan det blir för mycket? Eller det kanske bara är teknik det med?
Säg att du vill komma ut 20 m. Hur mycket av linan håller ni uppe innan ni skickar iväg resten? Är självlärd kastare och undrar bara hur andra gör.
Hur mycket kan man skjuta iväg?
Antagligen mycket om man är duktig men finns det någon normal längd så att säga så att kastet fortfarande presenterar flugan bra.
#4 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 20:21
Det där varierar ganska kraftigt beroende på situation.
Bra presentation vid långa kast ca: 23-24m i luften och kastet landar ca 30m.
#5 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 20:29
Tänkte bara att när jag börjar närma mig lite längder så brukar det bli tufft att hålla i så att säga. Blir lite "obalans". Har mycket att lära vid kastandet. Då vet jag att det är möjligt att ha så mycket lina ute. Skit bakom spöt........ Ibland blir det bra men oftast lite så att man inte har bra kontroll men, men.
Är jag rätt ute om jag säger att man har 2/3 av kastlängden ute och att man skjuter sista tredjedelen?
Träna, träna och träna.......
Detta inlägg har redigerats av the-end: 03 Feb 2012, 20:30
#6 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 20:34
Optimalt är att ha en lina med klump som är lika lång som avståndet till närmsta träd bakåt.
#7 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 20:46
Jättebra svar från Johan i posten ovan om han lägger till "säga" tidigt i meningen
#11 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 21:04
Staffan Dahlbom på 03 Feb 2012, 20:46 sade:
Säga...
Min erfarenhet är att ute i naturen, där jag brukar fiska, är det oftast träd och buskar i vägen för mitt bakkast. Hur skicklig man än är på att kasta så är det nära nog omöjligt att lägga bakkastet genom en trädkrona.
Står man utvadad på kusten blåser det oftast vilket gör det svårt att hålla mycket lina i luften.
I flytringen sitter man nära vattenytan vilket försvårar.
Jag är en lagomlångklumpskille
#12 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 21:11
Skämt åsido. Funderar bara hur alla gör för att få sina meter bara. Har sett folk som dänger långt som bara den och jag betydligt kortare men fisk får jag ändå. Gillar strömmande bäst ändå och där räcker det med 5meter.
Det finns mycket att lära för mig bara. Kul.
För oss alla antar jag.....
#13 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 21:13
Rätt lina till rätt situation helt enkelt.
F-N att det alltid blir dyrt........
Detta inlägg har redigerats av the-end: 03 Feb 2012, 21:15
#14 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 21:17
JohanD på 03 Feb 2012, 21:04 sade:
Min erfarenhet är att ute i naturen, där jag brukar fiska, är det oftast träd och buskar i vägen för mitt bakkast. Hur skicklig man än är på att kasta så är det nära nog omöjligt att lägga bakkastet genom en trädkrona.
Står man utvadad på kusten blåser det oftast vilket gör det svårt att hålla mycket lina i luften.
I flytringen sitter man nära vattenytan vilket försvårar.
Jag är en lagomlångklumpskille
Sen så finns det nog ingen generell längd på hur mycket man har i luften. Har med linor, kastteknik, yttre förhållanden med mera att göra
#15 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 21:27
the-end på 03 Feb 2012, 21:13 sade:
Søk nogen bra instruktør, och sen bara träna träna och träna
12 meters klump på vanlig WF lina klass 5, backing knuten i linhanden
Mvh
Lasse
#16 OFFLINE
Skrivet 03 Feb 2012, 21:37
#17 ONLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 06:57
#18 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 10:20
the-end på 03 Feb 2012, 21:13 sade:
#19 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 10:34
MathiasÅ på 04 Feb 2012, 10:20 sade:
Förstår att man får kompromissa. Tänkte ändå att man kanske kan ha en lina till sjöfisket med lite längre klump. Min lina som jag har börjar nog sjunga på sista versen. Förstod nog att om man har bristfällig teknik så är det svårt att hålla mer än klumplängden ute.
Öva, öva och öva.
Det är ju kul om man skulle kunna göra någonting avslappnat och bra när man kastar. Tror att det blir bekvämare att fiska när man kan tekniken bra och kan koncentrera sig på själva fisket. Oftast är jag fiskar i strömmande så går det bra. Kortare kast. Sen vid sjöar så tycker jag att jag blir stressad när de där extra metrarna inte kommer. Därför undrade jag lite om detta
#20 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 10:36
Karlsson på 03 Feb 2012, 21:27 sade:
12 meters klump på vanlig WF lina klass 5, backing knuten i linhanden
Mvh
Lasse
Det där är bara skryt ju
Inget illa ment från min sida så att du förstår. Vill inte skapa fejd
#21 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 11:41
the-end på 04 Feb 2012, 10:36 sade:
Inget illa ment från min sida så att du förstår. Vill inte skapa fejd
Det värsta är att han gör så med allt han får i händerna.
En kort klump går att bemästra med lite högre hastighet, bra teknik.
Taimingen är väldigt viktig eftersom man har ganska mycket överhäng ute, gäller att inte få
slack i systemet.
//Christer
#22 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 13:43
Har ett spö som är klass 6 enligt Aftm. Samma gäller linan.
Men om jag har en lina på klass 7 enligt Aftm. Vad händer då?
Eller en på klass 5? Vad händer då?
Blir det skillnad på att kasta och ska/bör man bara hålla sig till rätt klass till rätt spö?
Antar att det är personligt hur man vill ha det men rent allmänt. Tyngre eller lättare lina än klasset på spöt, vad sker då med kastningen?
Vad jag krånglar med er....
#23 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 20:52
AFFTA klassar inga spö, endast linor.
Ett klass 6 spö kan hantera linvikter uppåt och nedåt inga problem.
Ett klass 6 kan vara som en #5 eller #7 överklassat eller underklassat kanske rättklassat.
Sätter du på en #5 lina på #6 spö blir det något snabbare och djupnar inte lika mycket i aktionen.
Tvärtom vid en #7 lina.
Men om du har en longbelly typ SA ED #5 som är ca 22m lång i klumpen inkl. baktaperingen så kan den passa ypperligt till ett klass #6
spö då vikten ökar ju längre lina du har ute.
Har du en kortklump ca 10m #5 kan det innebära att #6 spöet inte laddar lika bra, men det finns variabler att linan mycket väl
kan motsvara #6 eller #7.
Ganska vanligt att linor är för tunga i förhållande till sin klassning.
//Christer
#24 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 21:05
3 blir det för det mesta när det är besvärlig vind 2 när vinden har lagt sig och 1 när väder o övrigt stämmer o självklart en bit klump utanför spötoppen
då är det fiske runt kusten o för det mesta rent på baksida
Lite of topic angående längder vad som behövs för att få ut linan
#25 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 21:33
C_A på 04 Feb 2012, 20:52 sade:
AFFTA klassar inga spö, endast linor.
Ett klass 6 spö kan hantera linvikter uppåt och nedåt inga problem.
Ett klass 6 kan vara som en #5 eller #7 överklassat eller underklassat kanske rättklassat.
Sätter du på en #5 lina på #6 spö blir det något snabbare och djupnar inte lika mycket i aktionen.
Tvärtom vid en #7 lina.
Men om du har en longbelly typ SA ED #5 som är ca 22m lång i klumpen inkl. baktaperingen så kan den passa ypperligt till ett klass #6
spö då vikten ökar ju längre lina du har ute.
Har du en kortklump ca 10m #5 kan det innebära att #6 spöet inte laddar lika bra, men det finns variabler att linan mycket väl
kan motsvara #6 eller #7.
Ganska vanligt att linor är för tunga i förhållande till sin klassning.
//Christer
Aha trodde att om spöt var #6 så var det enligt aftm.
Detta gäller bara linorna alltså.
Så man kan ha olika linklasser till # 6 spö. Det är hur man själv vill ha det som avgör antar jag.
#26 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 21:36
Meritaimen på 04 Feb 2012, 21:05 sade:
3 blir det för det mesta när det är besvärlig vind 2 när vinden har lagt sig och 1 när väder o övrigt stämmer o självklart en bit klump utanför spötoppen
då är det fiske runt kusten o för det mesta rent på baksida
Lite of topic angående längder vad som behövs för att få ut linan
Känns som att jag har viftat för mycket i mina få år. Ska börja tänka på detta och det blir nog mindre jobbigt med färre bakkast.
#27 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 21:38
the-end på 04 Feb 2012, 21:36 sade:
#28 OFFLINE
Skrivet 04 Feb 2012, 22:43
the-end på 03 Feb 2012, 19:31 sade:
Läste lite här i trådarna och en fråga poppa upp i huvudet.
Hur lång lina har ni ute från spötoppen innan ni skjuter iväg linan?
Klumpen på 10 m eller ännu mer?
Har tänkt på detta själv när man får mycket lina ute så blir det ju svårt att hålla den uppe. Har ni 10 m uppe och resten utdragen på backen och sedan skickar man iväg resten i sista draget eller?
Nyfiken bara hur ni gör......
Många duktiga kastare här på edge.
Hei
Som regel bør klumpen være utenfor stangringene for å skyte langt. Men som Staffan sier lengre opp i tråden her, så tilpasser man line/klumplengde etter forholdene.
Her er et lite uhøytidelig klipp, som egentlig handler om trekk, men som også viser litt skyting. På et vis.
Edit: Klikk Vimeo-logoen for å se det i fullsize. Ser jeg nå.
Detta inlägg har redigerats av André_Brun: 04 Feb 2012, 22:55
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar