Hoppa till innehåll

.

Hur lång lina ute innan ni skjuter iväg den?

68 replies to this topic

#31 OFFLINE   André_Brun

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 353 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 23:11

Visa inläggDraupneR på 04 Feb 2012, 23:01 sade:

Snyggt svingat Andre

Jo, takk, Draupner. Litt morrokast i trägården bare det her altså :)

Visa inläggDraupneR på 04 Feb 2012, 23:09 sade:

Btw har du provat nya Cross S1 spöet?

Njet. Men gleder meg som bare en lidenskapelig fluefisker kan til å prøve det. Ser utrolig fram til å prøve det,
og jeg har fått offisielle lovnader fra høyeste hold om at det det skal være spö som jobber dypt ned i klingan. Skikkelig fiskespö.
Så det ser jeg fram til.

Detta inlägg har redigerats av André_Brun: 04 Feb 2012, 23:14

Andre B / www.thetroutbum.com

#32 OFFLINE   Karlsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 364 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 12:48

Visa inläggthe-end på 04 Feb 2012, 13:43 sade:

När jag ändå håller på. Har ett spö som är klass 6 enligt Aftm. Samma gäller linan. Men om jag har en lina på klass 7 enligt Aftm. Vad händer då? Eller en på klass 5? Vad händer då? Blir det skillnad på att kasta och ska/bör man bara hålla sig till rätt klass till rätt spö? Antar att det är personligt hur man vill ha det men rent allmänt. Tyngre eller lättare lina än klasset på spöt, vad sker då med kastningen? Vad jag krånglar med er.... :huh:

Endast skillnad på kastat er at man kan lugna ned sit tempo en bit mett tyngre, och upp mett mindre ;)

Och ursakte skryt :blush:

Mvh
Lasse
Karlssonflyfishing.com
FFF MCCI
FFF CBOG
AAPGAI MCCI

Theory is good, knowledge is better

#33 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 14:53

Svårt detta med linor med tycker jag.

Trodde att en # 6 spö klarade bara av en # 6 lina enligt aftm 9,85g till 10,85. Att det var optimalt så att säga.

En rio gold #6 klumpvikt 17,2g, längd 14,2 på klumpen trodde jag att det skulle bli omöjligt att kasta med. Att spöt går av så att säga. Ett exempel bara hur jag trodde att det var.

Man lär sig lite kanske.

Rätta mig om jag har fel

Långa kasst = hela klumpen ute + lite till, skjut iväg linan med dubbeldrag så far den iväg. Längre klump och lite tyngre lina + en bra kastteknik så är man hemma.

Sen vid vanligt fiske så är kasten inte så långa men ändå bra att kunna tycker jag.
"I prefer to die with my waders on"

#34 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 14:54

Visa inläggKarlsson på 05 Feb 2012, 12:48 sade:

Endast skillnad på kastat er at man kan lugna ned sit tempo en bit mett tyngre, och upp mett mindre ;)

Och ursakte skryt :blush:

Mvh
Lasse

Det var väl inget att skryta med :ph34r: ;)

#35 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 15:10

Visa inläggC_A på 04 Feb 2012, 11:41 sade:

Det värsta är att han gör så med allt han får i händerna. -_- :)
En kort klump går att bemästra med lite högre hastighet, bra teknik.
Taimingen är väldigt viktig eftersom man har ganska mycket överhäng ute, gäller att inte få
slack i systemet.

//Christer

Då förstår jag när jag har stått och kastat och det känns bra och jag har klumpen ute men sedan i slutet jag har fått ut lite till så känns det som att kastet kollapsar i bakkastet. Precis som att den inte orkar bära upp de extra meterna jag hade matat ut. Överänget blir för mycket för min bristande teknik antagligen.

Sedan så tror jag att jag använder alldeles för lång tid på mig, Tror att det blr bättre om jag kör 2-3 bakkast och sen skjuta iväg linan.

Nu får man gå ut och träna när kylan lägger sig

#36 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 15:42

Visa inläggthe-end på 05 Feb 2012, 15:10 sade:

Då förstår jag när jag har stått och kastat och det känns bra och jag har klumpen ute men sedan i slutet jag har fått ut lite till så känns det som att kastet kollapsar i bakkastet. Precis som att den inte orkar bära upp de extra meterna jag hade matat ut. Överänget blir för mycket för min bristande teknik antagligen.

Sedan så tror jag att jag använder alldeles för lång tid på mig, Tror att det blr bättre om jag kör 2-3 bakkast och sen skjuta iväg linan.

Nu får man gå ut och träna när kylan lägger sig

Det är många som gör det "felet" , även på tävling. Alldeles för många luftkast. Jag har gjort för många också men i år blir det bara 2-3st :) Jag tränar på det iaf. Jag tror bara många luftkast gör att man kastar sämre och blir tröttare.
Postad bild

#37 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 15:53

Visa inläggsasse på 05 Feb 2012, 15:42 sade:

Det är många som gör det "felet" , även på tävling. Alldeles för många luftkast. Jag har gjort för många också men i år blir det bara 2-3st :) Jag tränar på det iaf. Jag tror bara många luftkast gör att man kastar sämre och blir tröttare.

Så står man där sen och viftar för glatta livet och förstår inte varför man blir trött. Lätt och säga, svårt att bemästra :D

#38 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 16:14

Visa inläggthe-end på 05 Feb 2012, 15:53 sade:

Så står man där sen och viftar för glatta livet och förstår inte varför man blir trött. Lätt och säga, svårt att bemästra :D

Man ska aldrig ta det sista luftkastet ;)
Postad bild

#39 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6287 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 16:50

Visa inläggsasse på 05 Feb 2012, 16:14 sade:

jag vet nu. :D
www.netflies.se

#40 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 17:29

Visa inläggthe-end på 05 Feb 2012, 15:53 sade:

När du övat och blivit säkrare så vet du att du kommer att ha god chans att få ut linan och träffa det du vill. Jag vet själv att jag gjort alldeles för många luftkast i mina dagar men de har berott på att jag sökt en bra känsla i kastet och inte kunnat rikta det som jag önskat. Till slut havererade de flesta kasten. I strömmande vatten kan det ordna sig med huggen ändå men i sjöar, där jag oftast fiskar, blir det frustrerande.

Ut och öva med dig och se om du kan få hjälp av någon kunnig. Antingen kollar du upp om det finns någon i ditt närområde eller så filmar du kast och lägger upp dem här på Edge. Jag har fått mycket hjälp själv på så sätt. Fast utan övning kommer du ingen vart, måste vara ute timmar och åter timmar. Det går inte att bara tänka ut hur man ska förbättra tekniken, man måste omsätta tankarna i praktik. ;)

Lycka till.

Detta inlägg har redigerats av MathiasL: 05 Feb 2012, 17:30

Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#41 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 17:56

Visa inläggMathiasL på 05 Feb 2012, 17:29 sade:

När du övat och blivit säkrare så vet du att du kommer att ha god chans att få ut linan och träffa det du vill. Jag vet själv att jag gjort alldeles för många luftkast i mina dagar men de har berott på att jag sökt en bra känsla i kastet och inte kunnat rikta det som jag önskat. Till slut havererade de flesta kasten. I strömmande vatten kan det ordna sig med huggen ändå men i sjöar, där jag oftast fiskar, blir det frustrerande.

Ut och öva med dig och se om du kan få hjälp av någon kunnig. Antingen kollar du upp om det finns någon i ditt närområde eller så filmar du kast och lägger upp dem här på Edge. Jag har fått mycket hjälp själv på så sätt. Fast utan övning kommer du ingen vart, måste vara ute timmar och åter timmar. Det går inte att bara tänka ut hur man ska förbättra tekniken, man måste omsätta tankarna i praktik. ;)

Lycka till.

Jajamen övning ger färdighet.

Börjar förstå lite hur allt hänger ihop och vilka fel jag har gjort. Få se nästa gång man kommer ut så ska jag tänka på detta. Blir nog på gräsmattan på hemlig plats. Så ingen ser.......... :blush:

#42 OFFLINE   Jonas-a

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 303 Inlägg:

Skrivet 29 Feb 2012, 21:00

tänkte på detta köpa nyss loop xact 9 #5 då passar väl Loop Optistream #6 för den linan jag har nu är inget bra. hoppas ingen fara jag med ställde en fråga här.=)

#43 OFFLINE   Greyline

Advanced Member

• Edgemember+
  • 400 Inlägg:

Skrivet 29 Feb 2012, 21:09

Jag hade kört på en opti 5a.

#44 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 18:37

Visa inläggthe-end på 05 Feb 2012, 17:56 sade:

Jajamen övning ger färdighet.

Börjar förstå lite hur allt hänger ihop och vilka fel jag har gjort. Få se nästa gång man kommer ut så ska jag tänka på detta. Blir nog på gräsmattan på hemlig plats. Så ingen ser.......... :blush:
hahaha känner igen mig i kasttekniken,dessvärre bor jag i stan o har dessvärre ingen hemlig gräsmatta:) får låna din 😃
Dryfly or die =)

#45 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 18:39

Har dock fått kläm på dubbeldraget😉
Dryfly or die =)

#46 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 19:53

Kändes bättre att kasta nu senast. Provade en annan lina till spöt och allt kändes enklare på något sätt. Kan inte riktigt förklara varför. Får se när sjöfisket kommer igång. Då jäklar,,,,,,,

#47 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 19:54

Visa inläggVisionFly på 10 Mar 2012, 18:39 sade:

Har dock fått kläm på dubbeldraget��

Börjar få igång den jag med

#48 OFFLINE   yezper

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 08:36

Är Dunderfärsk på flugfiske och köpte mitt första flugspö igår. det blev ett ZULU VISION 9/ 7-8 spö med rulle och linor.
Testade mina första kast igår och kom som max ut ca 5 meter och jag hade ca 2-5 m lina utanför spötoppen och en del på backen.

Frågor:

Vad menar ni med klumpen ?

Hur mycket lina har ni hängande i backen jämfört med utanför spötoppen ? (mycket av min lina ligger kvar i backen efter kastet)

Låter ni hela linan bli sträckt innan ni byter håll ?

Öva kommer jag göra en hel del i ur o skur ;)

#49 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 08:43

Det går egentligen inte att kasta med 2-5 meter utanför spötoppen.
Kanske med 5 meter om du har en extrem wf-lina.

Ca 10-12 meter behöver du nog ha i luften innan du levererar kastet...

Förstår att du är helt grön på detta så jag tänker inte fördjupa mer än så här.
Hugg första bästa flugfiskare du möter för att få hjälp med det allra första!!!
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#50 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2637 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 08:59

Visa inläggsasse på 05 Feb 2012, 16:14 sade:

hehehehhehehehhe
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#51 OFFLINE   Aleks

Advanced Member

• Edgemember
  • 152 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 09:08

Otroligt! en tråd och jag kan bocka av ett gäng saker redan! har för mycket lina ute...check!, kastar alldeles för "aggresivt"...check! fokuserat på tok för mycket på linklass...check! och tar alltid, alltid det sista luftkastet...check! :D vilket jäkla bra forum detta är :D

#52 OFFLINE   yezper

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 09:40

Visa inläggHåkanViskafors på 11 Apr 2012, 08:43 sade:

Det går egentligen inte att kasta med 2-5 meter utanför spötoppen.
Kanske med 5 meter om du har en extrem wf-lina.

Ca 10-12 meter behöver du nog ha i luften innan du levererar kastet...

Förstår att du är helt grön på detta så jag tänker inte fördjupa mer än så här.
Hugg första bästa flugfiskare du möter för att få hjälp med det allra första!!!

Tack för tipset, tror inte jag kommer stöta på någon, men man vet aldrig.

Testade med ca 8m ute, men hade svårt att hålla linan i luften och flugan blev näst intill en farlig projektil, men jag får nöta på :wacko:

#53 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 09:58

Visa inläggyezper på 11 Apr 2012, 09:40 sade:

Testade med ca 8m ute, men hade svårt att hålla linan i luften och flugan blev näst intill en farlig projektil, men jag får nöta på :wacko:

ett tips i all välmening:

jag tror du skulle må bra av att införskaffa trippelboxen Grunderna i flugfiske.
den fanns för 99:- på Ginza, senast jag tipsade ngn om den, annars så säljer även Megastore den.

ser du dessa 3 dvd:er 2 ggr innan våren kommer så kommer du få ut mkt mer av denna fiskesäsong, som verkar va din första.

#54 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10918 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 10:07

Visa inläggyezper på 11 Apr 2012, 09:40 sade:

Ta det lite lungnare.

Börja med att lägga ner linan framför dig vid varje framkast. Upprepa detta 300 gånger så du börjar få känsla för var du har linan. Tänk inte på att skjuta något, inga dubbeldrag ingenting. Håll bara fast linan och upprepa detta i evigheter. Efter ett tag kommer du att känna att linan bara vill dra iväg :)
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#55 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2637 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 10:14

Visa inläggAleks på 11 Apr 2012, 09:08 sade:

Otroligt! en tråd och jag kan bocka av ett gäng saker redan! har för mycket lina ute...check!, kastar alldeles för "aggresivt"...check! fokuserat på tok för mycket på linklass...check! och tar alltid, alltid det sista luftkastet...check! :D vilket jäkla bra forum detta är :D

Tror Sasse har 28 m lina utanför spetsen innan han skjuter. So I've heard. Kul med tanke på att jag bara kastar typ 25 m. :wacko:

För lång lina ute... allting är relativt. <_<
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#56 OFFLINE   yezper

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 10:15

Visa inläggmeek på 11 Apr 2012, 09:58 sade:

ett tips i all välmening:

jag tror du skulle må bra av att införskaffa trippelboxen Grunderna i flugfiske.
den fanns för 99:- på Ginza, senast jag tipsade ngn om den, annars så säljer även Megastore den.

ser du dessa 3 dvd:er 2 ggr innan våren kommer så kommer du få ut mkt mer av denna fiskesäsong, som verkar va din första.

Tack för tipset, ska absolut undersökas :) hittar inte så mycket på youtube som jag trode.
Ja det blir min första säsong med flugspö, har kört bombarda och fluga med spinn tidigare etc.
Tack :)

#57 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 10:17

om du kör med rengjord lina och sen smort in den så får du ju en extra skjuts i grejerna.
och det är väl lite det som du behöver just nu... så ge dig själv schyssta förutsättningar att lyckas ;)

#58 OFFLINE   Aleks

Advanced Member

• Edgemember
  • 152 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 10:50

Visa inläggJesperP på 11 Apr 2012, 10:14 sade:

Tror Sasse har 28 m lina utanför spetsen innan han skjuter. So I've heard. Kul med tanke på att jag bara kastar typ 25 m. :wacko: För lång lina ute... allting är relativt. <_<
Ungefär som mig då...ja e glad om ja får ut 25m...

#59 OFFLINE   diedose

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 192 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 10:52

Visa inläggyezper på 11 Apr 2012, 08:36 sade:

Är DunderfÄrsk på flugfiske och köpte mitt första flugspö igår. det blev ett ZULU VISION 9/ 7-8 spö med rulle och linor.
Testade mina första kast igår och kom som max ut ca 5 meter och jag hade ca 2-5 m lina utanför spötoppen och en del på backen.

Frågor:

Vad menar ni med klumpen ?

Hur mycket lina har ni hÄngande i backen jÄmfört med utanför spötoppen ? (mycket av min lina ligger kvar i backen efter kastet)

Låter ni hela linan bli strÄckt innan ni byter håll ?

öva kommer jag göra en hel del i ur o skur ;)

Vart bor du? Om du är helt nybörjare och inte har någon att lära av tror jag det går snabbast för dig att komma igång om du går en kastkurs. Åtminstånde söker efter likasinade som du kan ta lärdom av. Bor du i sthlm:s trakten finns en tråd om kastträff. Jag ska själv dit när det väl är för första gången. Men jag har kastat betydligt längre än du ;) Så är det också när man kan, det finns alltid mer att lära.

#60 OFFLINE   yezper

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 10:53

Visa inläggHåkanViskafors på 11 Apr 2012, 10:07 sade:

Ta det lite lungnare.

Börja med att lägga ner linan framför dig vid varje framkast. Upprepa detta 300 gånger så du börjar få känsla för var du har linan. Tänk inte på att skjuta något, inga dubbeldrag ingenting. Håll bara fast linan och upprepa detta i evigheter. Efter ett tag kommer du att känna att linan bara vill dra iväg :)

Ska öva på det, och dubbeldrag får absolut vänta :)

Tack

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar