Hoppa till innehåll

.

Tips önskas

23 replies to this topic

#1 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 01:36

Jag och damen tänkte ta en liten roadtrip norröver till sommaren. Kommer väl för de mesta inriktas på just fisket, därför undrar jag om ni har lite tips på vart vi kan åka.

Kravet är vacker natur och öring! Gärna i strömmande vatten.

Hon tänkte att jag skulle lära henne det här med flugfiske, så något som är relativt lättvadat för att slippa tänka på den aspekten. Har kikat lite på Vuoggatjålme och Gimån (stavreströmmen), men binder absolut inte upp mig till dessa två.

Shoot!

#2 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 06:35

på väg upp sväng förbi älvdalen
lättvadet på de flesta ställen
"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."

#3 OFFLINE   Helljammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2782 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 11:28

Stavreströmmen är väl inte precis lättvadad ändå, inte heller lättfiskad för nybörjare (dock nog så bra vid tillfälle) Inte heller nåt budgetställe att lägga nybörjarpengar på heller kanske? Men visst fint är där ju!
Catch & Relapse

#4 OFFLINE   M.Ågren fd Gimriver

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 891 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 12:07

välkommen upp till Gimån - Stavreströmmen
Cristoffer
jag kommer ej svara på frågor om fiske i Stavre eller Gimån här på Edge

#5 OFFLINE   hagborg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 112 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 13:46

Nära och riktigt bra är Rena älven som bjuder på ett fint fiske, experten Tobbe.k medlemmen kan du säkert dra lite tips ifrån...
Grymt kul att jaga öringarna efter älvkanten(inte lättkrokade men skitkul), skrev även ett repotage i flugfiskefeber förra året nr 2 tror jag om mina upplevelser där!

Det finns många fina små öringsåar men många håller dom kärt för sig själva och det får vi leva med tills vi får hållbarare regler för dessa känsliga vatten!
Har du tur kanske du får ett PM av någon som vill dela med sig av sina guldkorn.....
Borrsjöån & Lungsjöån
www.flyfisher.nu

#6 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 17:24

Visa inläggHelljammer på 06 Feb 2012, 11:28 sade:

Stavreströmmen är väl inte precis lättvadad ändå, inte heller lättfiskad för nybörjare (dock nog så bra vid tillfälle) Inte heller nåt budgetställe att lägga nybörjarpengar på heller kanske? Men visst fint är där ju!

Men jag är ju inte nybörjare!! ;)
Får se vart det blir, kanske blir att testa lite olika ställen på vägen upp. :)

#7 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 17:25

Visa inläggklinkhammer på 06 Feb 2012, 06:35 sade:

på väg upp sväng förbi älvdalen
lättvadet på de flesta ställen

Det har jag redan planerat :)

#8 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 17:26

Visa inlägghagborg på 06 Feb 2012, 13:46 sade:

Nära och riktigt bra är Rena älven som bjuder på ett fint fiske, experten Tobbe.k medlemmen kan du säkert dra lite tips ifrån...
Grymt kul att jaga öringarna efter älvkanten(inte lättkrokade men skitkul), skrev även ett repotage i flugfiskefeber förra året nr 2 tror jag om mina upplevelser där!

Det finns många fina små öringsåar men många håller dom kärt för sig själva och det får vi leva med tills vi får hållbarare regler för dessa känsliga vatten!
Har du tur kanske du får ett PM av någon som vill dela med sig av sina guldkorn.....

mja, får se om vi kikar över till Norge. Då kan ju rena definitivt vara något att kika på.

#9 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 17:35

Visa inläggCristoffer på 06 Feb 2012, 17:25 sade:

Det har jag redan planerat :)
finns ju nått skit här i närheten av falun också
borrsjöån och lungsjöån
snacka med hagborg :)
"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."

#10 OFFLINE   Ligaya

Advanced Member

• Edgemember
  • 1131 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 18:14

Visa inläggklinkhammer på 06 Feb 2012, 17:35 sade:

borrsjöån och lungsjöån

Man sitter väl inte och åker långt för att fiska P&T?
Nothing lasts forever....

#11 OFFLINE   hagborg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 112 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 19:01

Visa inläggLigaya på 06 Feb 2012, 18:14 sade:

Man sitter väl inte och åker långt för att fiska P&T?
C&R ;)
Borrsjöån & Lungsjöån
www.flyfisher.nu

#12 OFFLINE   hagborg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 112 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 19:02

Visa inläggklinkhammer på 06 Feb 2012, 17:35 sade:

borrsjöån och lungsjöån
Ha ha :D
Borrsjöån & Lungsjöån
www.flyfisher.nu

#13 OFFLINE   facz

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 19:25

Haha ja varför inte ta en en kurs dag med Jonas H har hört att han kan de där med att kasta när du ändå är på väg uppåt. För jag vet hur lätt de är att lära flickvännen någonting svårt å flugfiske är inte så lätt har jag hört.

#14 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10169 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 00:18

Borgafjäll. Saxån och Korpån är lättvadade på sina ställen och bjuder samtidigt på motstånd ibland. Krydda med boende och mat i världsklass på Borgagården. (maten i whiteguideklass, boendet normalt stugboende)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#15 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 06:57

Visa inläggsempai på 07 Feb 2012, 00:18 sade:

Borgafjäll. Saxån och Korpån är lättvadade på sina ställen och bjuder samtidigt på motstånd ibland. Krydda med boende och mat i världsklass på Borgagården. (maten i whiteguideklass, boendet normalt stugboende)
mmm borga är nice
och som du sa maten på hotellet är kanon
sen boendet kan man ju ta en vanlig stuga istället för dyrt hotell

#16 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6743 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 07:12

Vojmån, Juktån om man inte vill köra ända hit upp.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#17 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 19:36

Visa inläggHannu på 07 Feb 2012, 07:12 sade:

Vojmån, Juktån om man inte vill köra ända hit upp.

Jag tror till 90% att det blir vojmån. Åtminstonde vojmån med omnejd. Kanske tar tältet och beger sig ut i de vilda! :)

Detta inlägg har redigerats av Cristoffer: 07 Feb 2012, 19:37

#18 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10169 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 00:39

@Klinkhammer. Glöm Hotel Borga, Borgagården har billigare stugor och ÄNNU bättre mat. Tänk, 2 whiteguidematställen i ödemarken och med kanonfiske, helt sjukt ju.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#19 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 979 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 01:02

Vill du ha vacker natur och öring är Hagborgs, Lungsjöån/borrsjöån ett alternativ. Känslan av vildmark och stora björnar går inte att ta miste på om man säger så. Finns även båge i åarna.

Detta inlägg har redigerats av karki: 08 Feb 2012, 01:03

#20 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 02:25

Visa inläggsempai på 08 Feb 2012, 00:39 sade:

@Klinkhammer. Glöm Hotel Borga, Borgagården har billigare stugor och ÄNNU bättre mat. Tänk, 2 whiteguidematställen i ödemarken och med kanonfiske, helt sjukt ju.

Tony, kan du inte bjussa på lite info i pm eller så? Det ser faktiskt riktigt intressant ut! Fisket är bra antar jag?
Vill ju att damen ska ha det så bra som möjligt också. Även fast hon faktiskt inte var helt främmande för att bo i tält ute i fjällen.

#21 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 07:27

Boka norrbystrommen själva. Jag och frugan gjorde det i somras. Var nog det bästa vi gjort förutom nordnorgefiske. Ensamma, mycket fisk, vild fisk, underbart boende, ingen vadning, lite buskage på ena sidan av ån. Kan rekommenderas :)
Postad bild

#22 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 07:35

Visa inläggsasse på 08 Feb 2012, 07:27 sade:

Boka norrbystrommen själva. Jag och frugan gjorde det i somras. Var nog det bästa vi gjort förutom nordnorgefiske. Ensamma, mycket fisk, vild fisk, underbart boende, ingen vadning, lite buskage på ena sidan av ån. Kan rekommenderas :)

Men det är väl typ 5000;-/dygn också.. :/

#23 OFFLINE   Kustis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2561 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 08:57

Jadu Christoffer, då är det bara att välja på fina naturupplevelser och golfbanefiske då,, ;)

#24 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30766 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 09:26

Det är till och mer än 5k om man ska vara helt själv. Men det är ändå billigare än nordnorge och det är smidigt med barnvagn kring norrbystrommen. Frugan och jag älskar vildmarken i nordnorge men nu är det inte möjligt med två barn. Kan man då unnasig något sådant här så går det inte att sätta ett pris på det.
Postad bild

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar