Hoppa till innehåll

Foto

Torvbrytning

3 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   ViktorL

ViktorL

Member

• Members
  • PipPip
  • 36 inlägg

Postad 06 Feb 2012, 20:38

Det kommer bli en ny torvbrytning i Överkalix kring Kopparsjärv , och avfallet kommer att rinna ut i Bönälven ->Orasjärv -> Tvärån -> Ängesån ->Kalix älv.

Har tyvärr ingen länk :/

Den förra torvtäkten har skadat sjön Sandsjärv väldigt hårt och nu riskerar väldigt fina fiskevatten att påverkas.

Så jag undrar kan man överklaga beslutet på nåt sätt, gå i ihop med styrelsen till fvo?

#2 OFFLINE   Nordjämten

Nordjämten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 379 inlägg

Postad 07 Mar 2012, 17:23

Tråden behöver belysas! Har dock en del frågor; hur påverkar torvbrytningen vatten? Är det de ämnen som ligger i/under/ovan torven som lösgörs och skadar den närliggande miljön?
Jägare, fiskare, samlare

http://ordjamten.wordpress.com

#3 OFFLINE   Meritaimen

Meritaimen

Frontline Member

• Edgemember
  • 8816 inlägg

Postad 07 Mar 2012, 21:30

Tråden behöver belysas! Har dock en del frågor; hur påverkar torvbrytningen vatten? Är det de ämnen som ligger i/under/ovan torven som lösgörs och skadar den närliggande miljön?

Vattendragen nedanför å system får en brun moss aktig hinna över botten så leken nedanför är uteslutet om man inte har kommit på en bra system att rena vatten som rinner från torvområdet
I för sig så var det en värme värk som brände torv med som också var skyldig, i alle fall så fanns det lax o öring i området som blev drabbat .
Enligt min kusin så fanns det ingen hopp längre att laxen skulle komma tillbaka till älven.

Redigerat av Meritaimen, 07 Mar 2012, 21:36.

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

http://fiskevardgote...portera-fangst/

#4 OFFLINE   Jodo

Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 563 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 12:17

Humus frigörs, sänker pH och slammar igen bottnar, beroende på hur hanteringen sker kan även kvicksilver frigöras.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar