.
Flugfiske Kho SameT
Started By slowride, 2012 02 07, 17:00
10 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 07 Feb 2012, 17:00
Hallå.
Åker till thailand den 16e feb och ska vara där i ca 3veckor. Tänkte ta med mig flugspöt för lite trevligt morgon och eftermiddagsfiske.
Vi ska vara mestadels av tiden på Kho samet och jag är lite nyfiken om någon av er har varit där och om ni har fiskat ngt. Tar med mig ett klass 7 spö, vanliga tafsar och gäddtafs lite baitfish, krabbor, poppers, squidflugor och dyligt
.
Någon som har erfarenheter från fisket här?
Alla tips och tankar från liknande fiske uppskattas!
Fredrik
Åker till thailand den 16e feb och ska vara där i ca 3veckor. Tänkte ta med mig flugspöt för lite trevligt morgon och eftermiddagsfiske.
Vi ska vara mestadels av tiden på Kho samet och jag är lite nyfiken om någon av er har varit där och om ni har fiskat ngt. Tar med mig ett klass 7 spö, vanliga tafsar och gäddtafs lite baitfish, krabbor, poppers, squidflugor och dyligt
.
Någon som har erfarenheter från fisket här?
Alla tips och tankar från liknande fiske uppskattas!
Fredrik
#4 OFFLINE
Skrivet 09 Feb 2012, 11:52
Jag var på koh samet ett par veckor för ett par år sedan. Lugn och avslappnad ö. Vi bodde på saikaew, nordostsidan av ön. Fiskade tyvärr ingenting, men snorklade en hel del. Mitt tips är att hyra moped för att komma bort från hotellstränderna till mer fiskrika platser. De är riktigt billigt och kändes mycket säkrare än vad det låter. Det är scootermopeder och vägarna växlar mellan grus/sten och lös sand. Så se till att du får en scooter med grova däck. Det är bara ett fåtal bilar på vägarna och de kan inte köra speciellt snabbt.
Stanna till i hamnbyn och be någon att peka ut några ställen på kartan. Kan vara bra att be någon skriva ner din fråga på thai som du kan visa tillsammans med karta och penna. Annars är ön liten och du hittar snabbt ställen på egen hand.
Hör ni prasslande ljud på rummet nattetid så är det förmodligen apor, rätt söta iofs. Hotellpersonalen är vana att täta aphål så det är bara att säga till.
Blåsiga dagar kan det vara bra att vara medveten om att palmblad/grenar är tunga och faller ofta ner vintertid. De låter dem ofta falla naturligt. Vi fick ett par skapliga bulor under en middag, innan vi insåg att det inte var ovanligt. Vet man om det innan så hör man när de lossnar.
Hoppas på en rapport om vad du får på kroken sedan!
/Jonas
Stanna till i hamnbyn och be någon att peka ut några ställen på kartan. Kan vara bra att be någon skriva ner din fråga på thai som du kan visa tillsammans med karta och penna. Annars är ön liten och du hittar snabbt ställen på egen hand.
Hör ni prasslande ljud på rummet nattetid så är det förmodligen apor, rätt söta iofs. Hotellpersonalen är vana att täta aphål så det är bara att säga till.
Blåsiga dagar kan det vara bra att vara medveten om att palmblad/grenar är tunga och faller ofta ner vintertid. De låter dem ofta falla naturligt. Vi fick ett par skapliga bulor under en middag, innan vi insåg att det inte var ovanligt. Vet man om det innan så hör man när de lossnar.
Hoppas på en rapport om vad du får på kroken sedan!
/Jonas
Detta inlägg har redigerats av kobben: 09 Feb 2012, 11:52
#6 OFFLINE
Skrivet 13 Feb 2012, 08:17
Var på Samet för några veckor sedan. Fiskade inget men rekade lite allmänt. Raden av stenar som ligger utanför Saikew ser intressanta ut. Stenarna syns vid lågvatten och kan nås med kajak, eller om du vill slå på stort kan du ju hyra jetski och fiska från den...
Blir det djupt utanför stenarna så tror jag stenhårt på dem, även om det är mycket båttrafik som stör. Tycker också att många av uddarna på östsidan verkar intressanta. Särskilt de två uddarna längst söderut på ön. Går nog att fiska från land där, även om det inte ser så lätt ut. Resorten längst söderut på östsidan har kajaker som man kan hyra om man är beredd att paddla en bit. Vägen söderut är rätt dålig dock. Det ligger även ett par intressanta öar söder om Samet som ser häftiga ut på håll. Tyvärr är det inte det lättaste att få tag i en båt till vettigt pris. Det verkar som om det bara finns dyra alternativ såsom speedboats.
Joakim
Joakim
Uppsalabo med siktet inställt på rödingfiske i sommar
#8 OFFLINE
Skrivet 16 Feb 2012, 12:17
Håller med joakim om att kolla in stenpartiet precis norr om saikew(såg mycket liv när jag snorklade där) och udden längst ned i sydost(klipparti) och en flera uddar en bit upp på ostsidan. Såg även en mängd större fisk på sydvästsidan intill en strand precis innan de höga bergen.
Ha kul!
Ha kul!
#9 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2012, 11:35
Hur var resan? Lyckades du klämma in lite fiske mellan all öl och bad?
#11 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2012, 17:34
Hallå.
Ja det blev lite fiske någon timme bara tyvärr blev förmycket runt om så han inte helt med så mycket som det var tänkt. vi var på den östra sidan och där var det ganska mycket fisk i vattnet men mest smått. fick några små "akvariefiskar" så inget att skryta med.
Om ni får för er att åka ut med en båt och fiska squid någon kväll/natt så ta för fan inte den billiga varianten tror det var 500b per person, vi grabbar ville mest bort från tjejerna och få en kväll för oss själva med lite mekong, öl och fiska squid. vi åkte ut, ca min 5-10min från land med en båt som knappt var sjöduglig och den gick även sönder.... men vi la oss som sagt en liten bit utanför hamnen och där skulle vi fiska. Alla andra båtar låg på rad ca 2km utanför oss! När man försöker påpeka detta till killen som körde förstod han helt plötsligt ingen engelska och sa att det skulle komma in fisk kl 19 när ingen kom så var det kl 20 och samma visa om och om igen så vid 21 så tröttnade vi och då ville dom dra en trål efter båten för att få fisk..... sicka idioter!! vi drog in och satte oss i en bar ist'llet
Ja det blev lite fiske någon timme bara tyvärr blev förmycket runt om så han inte helt med så mycket som det var tänkt. vi var på den östra sidan och där var det ganska mycket fisk i vattnet men mest smått. fick några små "akvariefiskar" så inget att skryta med.
Om ni får för er att åka ut med en båt och fiska squid någon kväll/natt så ta för fan inte den billiga varianten tror det var 500b per person, vi grabbar ville mest bort från tjejerna och få en kväll för oss själva med lite mekong, öl och fiska squid. vi åkte ut, ca min 5-10min från land med en båt som knappt var sjöduglig och den gick även sönder.... men vi la oss som sagt en liten bit utanför hamnen och där skulle vi fiska. Alla andra båtar låg på rad ca 2km utanför oss! När man försöker påpeka detta till killen som körde förstod han helt plötsligt ingen engelska och sa att det skulle komma in fisk kl 19 när ingen kom så var det kl 20 och samma visa om och om igen så vid 21 så tröttnade vi och då ville dom dra en trål efter båten för att få fisk..... sicka idioter!! vi drog in och satte oss i en bar ist'llet
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar