Hoppa till innehåll

.

vildmarksmässan 2012

68 replies to this topic

#31 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 16:14

Visa inläggklinkhammer på 08 Feb 2012, 13:47 sade:

rökat?
vem står för det :)

Du har Högdalen, Rågsved och Hagsätra centrum i närheten, bara att välja och vraka. De har allt där. ;)
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#32 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4441 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 16:42

Visa inläggklinkhammer på 08 Feb 2012, 13:47 sade:

rökat?
vem står för det :)

Peps Persson... ^ ^
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#33 OFFLINE   Shirano

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 20:48

För mig blir det första gången, taggad!
Tråkigt dock att hör att det går åt fel håll med flugfiskedelen.

#34 OFFLINE   Line-speed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 101 Inlägg:

Skrivet 17 Feb 2012, 09:08

Flugfiskemässan va absolut bäst tre första åren i västerås när Jussi Sjölund börja med det..

#35 OFFLINE   hagborg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 112 Inlägg:

Skrivet 17 Feb 2012, 09:48

Jag ställer ut på Vildmark/flugfiskemässan, bokat monter idag så nu kör vi! Sportfiskemässan är också bokat så det blir en fin mässmånad!

Tror att Vildmark/flugfiskemässan är ett bra forum att locka fler till flugfisket. Det är massor av folk och flera halkar in och börja snacka om flugfiske i montern och det slutar med att dom bokar en nybörjarkurs. Hade hellre sett sportfiskemässan/vildmarksmässan som en mässa då detta skulle gynna fisket bättre än att bara ha enbart fiskemässor med redan fiskeintresserade.

Ser fram emot en trevlig mässa med många härliga möten i montern!

Detta inlägg har redigerats av hagborg: 17 Feb 2012, 10:05

Borrsjöån & Lungsjöån
www.flyfisher.nu

#36 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2012, 01:40

Tyvärr har ju mässorna blivit skit för oss som redan är i branschen.

Men Jussi och grabbarna gillar det nya när man lockar många nya från vildmarksmässan!

#37 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2012, 11:14

Visa inläggSäta på 18 Feb 2012, 01:40 sade:

Tyvärr har ju mässorna blivit skit för oss som redan är i branschen.

Men Jussi och grabbarna gillar det nya när man lockar många nya från vildmarksmässan!

Är det inte den uppfattningen beroende på vad som säljs, gällande kvalitet , upplevelse etc ?

#38 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6287 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2012, 11:35

Visa inlägghagborg på 17 Feb 2012, 09:48 sade:

Jag ställer ut på Vildmark/flugfiskemässan, bokat monter idag så nu kör vi! Sportfiskemässan är också bokat så det blir en fin mässmånad!

Tror att Vildmark/flugfiskemässan är ett bra forum att locka fler till flugfisket. Det är massor av folk och flera halkar in och börja snacka om flugfiske i montern och det slutar med att dom bokar en nybörjarkurs. Hade hellre sett sportfiskemässan/vildmarksmässan som en mässa då detta skulle gynna fisket bättre än att bara ha enbart fiskemässor med redan fiskeintresserade.

Ser fram emot en trevlig mässa med många härliga möten i montern!
Kul att du kommer!
Jag gillar dina åar, och hoppas att det kommer att finnas möjlighet att köpa dagkort framöver. :)
www.netflies.se

#39 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 20:29

Så, gjorde ni några klipp?

Själv hittade jag en Loop Opti stillwater lina för 190 kr, Loop Streamer primaloft jacket för 599 samt en garmin etrex 20 hand-gps för 1400 (pannlampa på köpet).

#40 OFFLINE   F S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 452 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 21:32

Jodå, jag köpte en gosedjurs-gädda till min lilla dotter :)
Pike - all other fish are just bait

#41 OFFLINE   elsilazer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 96 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 22:06

Var där i fredags... en tanke som slog mig var att... varför är folk och kränger wobbler och spinn prylar på en flugfiskemässa? :o

#42 OFFLINE   Knota

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 22:10

Visa inläggelsilazer på 10 Mar 2012, 22:06 sade:

Var där i fredags... en tanke som slog mig var att... varför är folk och kränger wobbler och spinn prylar på en flugfiskemässa? :o

Dom kanske säljer på Vildmarksmässan :D

Förstår fortfarande inte varför dom envisas med att ha två mässor, Sportfiske och flugfiskemässan, slå ihop det till en, men ha det uppdelat ändå.

Detta inlägg har redigerats av Knota: 10 Mar 2012, 22:13

#43 OFFLINE   elsilazer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 96 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 22:13

Dom är ju mitt ibland flugfiskemässans del... Så sant som det är sagt! Slå ihop skiten till en enda.

#44 OFFLINE   Knota

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 22:17

I tidernas begynnelse när Vildmarksmässan började i Sollentuna då var allt blandat, fiske, jakt, kläder, fritid, vildmark, knivslöjd, besökte dom "första" 8-10 mässorna där, tyckte det var rätt bra på den tiden, måste ha varit på -80 talet det startade.

Detta inlägg har redigerats av Knota: 10 Mar 2012, 22:17

#45 OFFLINE   Isak Boström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 252 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 22:19

Jag prövade sameos 5# 6ft idag på mässan!!! Fan vilket härligt spö!! Jag blev helt frälst!! Får spara pengar till nästa år och köpa 2013's vertion av det för ett sådant spö måste jag ha!! :wub: :wub: :wub: :wub:

#46 OFFLINE   elsilazer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 96 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 22:20

Jag såg någon vifta med den där pinnen... Såg ju inte klokt ut :P

#47 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7172 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 22:24

Visa inläggharvest på 08 Feb 2012, 00:59 sade:

Big business... tänk att man ska nämna USA som ett exempel på hur trenden går ifrån kapitalstarka "mässor"....

I USA tar "claves" över mer och mer för varje år. Olika träffar, beroende på vilken typ av flugfiske man är intresserad av(switchrod/steelhead, spring creek etc etc). Sker alltid vid något vatten. Istället för galna monterpriser slänger varje märke in lite pengar i en pott som det köps mat och dricka så att det är gratis för besökare(i ren marxistisk anda!). När det är lunch står en kille på en pall och berättar vilka det är som sponsrar käket. Då får man ställa sig brevid på pallen och ta emot en varm applåd, vilket sprider en skön känsla av att vi alla är en gemensam grupp. Utrustning kan testas, som sig bör, vid ett vatten och kunder får möjlighet att prata med designer/tillverkare. Inga butiker bara producenter, små som stora.

Har varit på ett par Steelhead-claves tillsammans med min gode vän Kerry Burkheimer i Oregon/Washington. Rena Woodstock atmosfären! Kerry är givetvis stjärnan alla vill prata med men även vi andra dödliga har fullt upp med kastuppvisningar, allmänt produktsnack och knyta till sig bra guider(de har en viktig roll i branschen därborta).

De flesta märken därborta, inklusive vi, investerar pengar i branschmässan i Augusti. Där knyter vi till oss nya butiker och gör affärer med varandra. Relationen till slutkund har man mestadels vid claves samt genom egna evenemang med viktiga butiker.

Jag skulle vilja se mer av den sortens arrangemang här i Europa. Det är som du säger Stefan, idiotiskt att vi, alla involverade, betalar pengar till en fjärde part vars enda funktion är att föra oss samman. Något vi skulle enkelt kunna göra själva, till en spottstyver och med ett helt annat resultat.

Om du är i Sverige i mitten av juni så är du välkommen på Scandinavian Glass Clave i Öje. Vi har redan nu gäster från utlandet, och siktar på just det du beskriver.

DIY

:)
Postad bild

#48 OFFLINE   Knota

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 22:36

Borde inte branschen vara intresserad av och ha EN stor BRA mässa för både flugfiske och sportfiske, kanske vildmark också, tycker det passar bättre ihop än med båtmässan.
och som idag slippa betala dyra pengar till två mässor som en del gör.

Detta inlägg har redigerats av Knota: 10 Mar 2012, 22:40

#49 OFFLINE   Isak Boström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 252 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 22:41

Visa inläggelsilazer på 10 Mar 2012, 22:20 sade:

Jag såg någon vifta med den där pinnen... Såg ju inte klokt ut :P
Hahaha jag blev helt frälst! :wub:

#50 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 23:47

Uselt spektakel. Riktigt jävla dåligt. Det bästa man kan göra under mässdagar är att åka ut och fiska.
Detta är inte mässa - det är marknad och det är något helt annat.
Jag var där idag med målet att provkasta Sage One.
Blev blåst på 300 spänn.

Uselt.

#51 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 11 Mar 2012, 00:01

Jag fick provkasta Loop Cross. Bara det var värt inträdet enligt mig :)

#52 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10169 Inlägg:

Skrivet 11 Mar 2012, 00:09

Kastade du One ? Vi har bara femman kvar, nya på ingång. Vem blåste dig på 300 ?

Hygglig mässa, dock i minskande igen ? Tyckte både båt/vildmark/ fluga är mindre ? Knepigt med två mässor i samma stad, samma månad :P resultatet känns sådär, kan bli back för första gången, men luktar break even och det får man kanske vara nöjd med ? Men stora inköp innan, bolla med pengar, slita ut kroppen för break even... Hmmm, får ta mig en funderare.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#53 OFFLINE   Ligaya

Advanced Member

• Edgemember
  • 1131 Inlägg:

Skrivet 11 Mar 2012, 01:48

Fyndade en älgsalami och några bitar torkat renkött, annars var det inte mycket att titta på. Men många goa vänner på plats som gjorde dagen. Kvällen avslutades med ett gäng vänner, flugbindning och whisky :)
Nothing lasts forever....

#54 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 11 Mar 2012, 03:20

Visa inläggsempai på 11 Mar 2012, 00:09 sade:

Kastade du One ? Vi har bara femman kvar, nya på ingång. Vem blåste dig på 300 ?

Hygglig mässa, dock i minskande igen ? Tyckte både båt/vildmark/ fluga är mindre ? Knepigt med två mässor i samma stad, samma månad :P resultatet känns sådär, kan bli back för första gången, men luktar break even och det får man kanske vara nöjd med ? Men stora inköp innan, bolla med pengar, slita ut kroppen för break even... Hmmm, får ta mig en funderare.

Var bara inne en kortis i din butik. Tyvärr lockade Café flugan och deras kalla öl mer.

Tyvärr det bästa som vanligt!

#55 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 11 Mar 2012, 03:20

Visa inläggLigaya på 11 Mar 2012, 01:48 sade:

Fyndade en älgsalami och några bitar torkat renkött, annars var det inte mycket att titta på. Men många goa vänner på plats som gjorde dagen. Kvällen avslutades med ett gäng vänner, flugbindning och whisky :)

Kallar du det flugbindning?

:P haha

#56 OFFLINE   Ligaya

Advanced Member

• Edgemember
  • 1131 Inlägg:

Skrivet 11 Mar 2012, 14:53

Visa inläggSäta på 11 Mar 2012, 03:20 sade:

Kallar du det flugbindning?

:P haha

Galenskap kanske är ett bättre ord :lol:
Nothing lasts forever....

#57 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 11 Mar 2012, 19:35

Visa inläggsempai på 11 Mar 2012, 00:09 sade:

Inträde och parkering antar jag.

Nä, jag blev rätt besviken. Alldeles för trångt och jävligt. Jag var inne och sprang i C-hallen där alla segelnissar höll till och där gick det att andas. Det var kul att testa några spön men i övrigt, nä. Om det inte blir någon förbättring så går jag inte nästa år.

Håll ut Sempai, snart får du fiska och inte bara kränga. :)
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#58 OFFLINE   Troutman

Advanced Member

• Edgemember
  • 822 Inlägg:

Skrivet 11 Mar 2012, 23:58

Visa inläggharvest på 08 Feb 2012, 00:59 sade:

Big business... tänk att man ska nämna USA som ett exempel på hur trenden går ifrån kapitalstarka "mässor"....

I USA tar "claves" över mer och mer för varje år. Olika träffar, beroende på vilken typ av flugfiske man är intresserad av(switchrod/steelhead, spring creek etc etc). Sker alltid vid något vatten. Istället för galna monterpriser slänger varje märke in lite pengar i en pott som det köps mat och dricka så att det är gratis för besökare(i ren marxistisk anda!). När det är lunch står en kille på en pall och berättar vilka det är som sponsrar käket. Då får man ställa sig brevid på pallen och ta emot en varm applåd, vilket sprider en skön känsla av att vi alla är en gemensam grupp. Utrustning kan testas, som sig bör, vid ett vatten och kunder får möjlighet att prata med designer/tillverkare. Inga butiker bara producenter, små som stora.

Har varit på ett par Steelhead-claves tillsammans med min gode vän Kerry Burkheimer i Oregon/Washington. Rena Woodstock atmosfären! Kerry är givetvis stjärnan alla vill prata med men även vi andra dödliga har fullt upp med kastuppvisningar, allmänt produktsnack och knyta till sig bra guider(de har en viktig roll i branschen därborta).

De flesta märken därborta, inklusive vi, investerar pengar i branschmässan i Augusti. Där knyter vi till oss nya butiker och gör affärer med varandra. Relationen till slutkund har man mestadels vid claves samt genom egna evenemang med viktiga butiker.

Jag skulle vilja se mer av den sortens arrangemang här i Europa. Det är som du säger Stefan, idiotiskt att vi, alla involverade, betalar pengar till en fjärde part vars enda funktion är att föra oss samman. Något vi skulle enkelt kunna göra själva, till en spottstyver och med ett helt annat resultat.

Sweet. Hade gärna tagit mig till en sådan träff. Inga mässor för mig i år, tröttnade förra året. Flugbindargatan, edge kasttävling och en kopp kaffe hos älvräddarna var behållningen förra året. Trevligt, men vägde inte upp helhetsintrycket tillräckligt.

Detta inlägg har redigerats av Troutman: 13 Mar 2012, 23:01

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.
Fortunately, most people are morons."

#59 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 12 Mar 2012, 00:29

Någon som fick känna på GL nya switch multi lina? Finns den? Om den finns vilka spetsar finns till?

#60 OFFLINE   Magnus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Skrivet 12 Mar 2012, 07:38

Sämre och sämre varje år och lördagen var ett enda stort kaos. En kastgata där både folk som vill testa skall tampas med de uppbokade kastuppvisningarna om plats. En kastgata är alldeles för lite, meningen med flugfiskemässa är väl att kunna känna och testa saker, men som någon tidigare skrev vad fan har wobbler på en flugfiskemässa att göra som att sälja kameler på en bilmässa. Lägg ner eller tänk om! Onödigt att lägga 40mil på E4.an hade varit bättre att fiskat istället.

Det var fan mer korv/röktskinka/renkött försäljare än flugfiskeutställare.

Detta inlägg har redigerats av Magnus: 12 Mar 2012, 07:40

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar