Hoppa till innehåll

.

Oljekraftverket i Stenungssund.

tom gustavsen flugfiske havsöring fiskeguide

3 replies to this topic

#1 OFFLINE   Tom G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 07:57

Hur är det med ditt samvete?
http://www.tomgustavsen.se/?p=1062

Fiskehälsningar
Tom Gustavsen
www.tomgustavsen.se

Flugfiskeguide på västkusten

#2 OFFLINE   Ron

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 202 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 08:36

Vad menar du? Vem ska ha dåligt samvete, och för vad? Kylan?

#3 OFFLINE   Tom G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 21:38

Hej Ron. Du får känna precis hur du vill. Inte bör du väl tänka på vädret, det blir som det blir. Mitt poeng, kanske inte så välformulerat, är att man ibland har så lätt för att missa sin egna roll i "kraftdebatten." Alla,dom flesta jag känner iallafall, tycker det är dumt med vattenkraft. Fisket kan ju störas. När sunamin drabbade Japans kust med förödande konsekvenser för kärnkraftverk ville många svenskar att man skulle kutta ned på denna kraftformen. Vindkraft tycks vara populär hos allmänheten helt till man planerar för sådanna kraftverk nära där man bor.
Mitt personliga, ibland, dårliga samvete handlar just om min elförbrukning. Tänk om jag, och alla mina fiskebröder med fruar, hade valt elsnåla alternativ, vad hade hånt med våra kraftverk då?
Någon klok kommer säkert säga att kraftbolagen då hade tagit tillfället att producera lika mycket el för att sälja på den internationella el marknaden. Det där vet jag tyvärr för lite om.
Fiskehälsningar
Tom
www.tomgustavsen.se

Flugfiskeguide på västkusten

#4 OFFLINE   Ron

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 202 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 21:57

Jag tyckte mest att vi, dom flesta av oss tror jag i alla fall, har nog med dåliga samveten utan att någon behöver lägga ytterligare last på våra axlar.

Visst förstår jag din syn på att vi alla borde dra vårt strå till stacken vad gäller vår elförbrukning. Men hur vi än gör kommer efterfrågan att variera och på något sätt ska den tillgodoses. Ingen av oss vill väl bo i den typen av samhälle där strömmen helt sonika stängs av i delar av landet när den inte räcker till. Idag har vi i Sverige ett par gamla oljekraftverk som reservkraft, som dras igång vid absolut spetslast i elnätet. Dessa är inte speciellt miljövänliga och sannolikt inte speciellt kostnadseffektiva heller. Men dom går inte speciellt många dygn på ett år, vad jag vet i alla fall. Jag tror, att oavsett hur vi löser vår energiförsörjning så kommer vi att behöva reservkraft, och det kommer sannolikt att vara av "sämre" slag.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar