Hoppa till innehåll

.

Laxfiske i Göteborgs kanal med Visst nappar det

5 replies to this topic

#1 OFFLINE   Gruvslusk

Advanced Member

• Edgemember
  • 480 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 13:02

http://svtplay.se/v/...3034,1,f,103063

Hur gick det sen ???? med laxen i kanalen ?????
tyvärr mycket spinnfiske i programmet men det blir flugfiske i Säveån på
slutet ;)

#2 OFFLINE   Sunray

Advanced Member

• Edgemember
  • 1297 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 13:54

Det här var ju nåt påhitt som Sportfiskarna Väst hade för sig - man tog värdefull avkomma från säveålax och pytsade ut den lite här och var i vattensystemet. Kanalerna i Göteborg har ju sitt vatten från Mölndalsån och sjöarna längre inåt land och just mölndalsån hade ju varit ruggigt förorenad i över hundra år, så nu ville man väl visa upp att vattenkvalitén var betydligt bättre.
Numera sätts inga smolt ut, som tur är, men det finns nog fortfarande en spillra av lax ( och en del havsöring ) som leker i området nedströms "Mölndals Kråka" som är det definitiva vandringshindret. Det här området ligger inom gamla fabriksområdet till Papyrus pappersbruk dit inga obehöriga kom in, men kraftiga rykten gick om vad de bruksanställda pysslade med på lunchraster och annat... :wacko:

/ PJ
Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...

#3 OFFLINE   Gruvslusk

Advanced Member

• Edgemember
  • 480 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 14:44

Kan tänka mig att dom hade sin laxfiske paradis på lunchrasten ;) måste va svårdrillat i kanalen dom hade problem med den lilla laxen på 2kg.....
Och den lilla huggkroken gubben drog upp ur innerfickan Haha humor :)))) men det va nog inte tänkt som humor :/

#4 OFFLINE   Troutman

Advanced Member

• Edgemember
  • 822 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2012, 17:38

Har sett foto på färgad hanlax i 7 kgs klassen som togs med huggkrok INNE i fabriken.
(mer än 10 år sedan)
Gubbarna som jobbade där då berättade också att det gick upp mycket fisk i kanalen på höstarna, men jag fick uppfattningen att fisket på området inte var särskilt omfattande.
"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.
Fortunately, most people are morons."

#5 OFFLINE   Stanley

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1654 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 10:31

Kul länk, tack!

Landningsförfarandet, hihi... Men en sån där liten huggkrok som de hade förr är inte så dum ändå...

#6 OFFLINE   Andreas Bengtsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 820 Inlägg:

Skrivet 14 Feb 2012, 09:49

För ca två år sedan gjordes arbeten för att främja laxens lek. Detta arbete utfördes på västra sidan av E6 där ån gör en skarp sväng innan den går in i kulverten. Ett par hyggliga stenbumlingar och grus lades ut, vet dock inte vem som var initiativtagare till detta.
www.teamcommando.com Ny hemsida uppe! Med Liverapportering och grejer! Kom in och kika!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar