.
Toa svämmar över - ispropp
Started By mipert, 2012 02 08, 21:35
43 replies to this topic
#31 OFFLINE
Skrivet 08 Feb 2012, 22:52
Om avloppsstammen går mitt i huset så känns det långsökt tycker jag.
Men din toa rinner helt klart och ett stopp har du.
Påfyllningsventilen stänger inte helt när flottören är i topp och vatten rinner ut i överfyllnadsröret ovh vidare ut i holken.
Ta en hink med hett vatten och slå på med lite fart. Brukar få loss mycket. En vanlig smock eller barnmorska kan du ju testa men är inte så effektivt.
Ingen propplösare eller kemikalier iaf. Otrevliga jävla grejer som borde förbjudas!
Annars får du försöka använda en högtrycksspolare. finns som tillbehör till vanliga högtryckstvättar även om dom kanske inte är så effektiva som där för avsedda grejor.
Sen återstår spolbil.
Sen som andra sagt stäng av påfyllningsventilen. Det kan rinna ut ganska mycket vatten på ett dygn i en toa som står och rinner lite...
Förresten, kolla så att det inte är stopp i avluftningsröret som du såg på vinden. Då rinner det undan ännu sämre pga vacumet som bildas när bajset skall neråt i stammen.
Lycka till!
Men din toa rinner helt klart och ett stopp har du.
Påfyllningsventilen stänger inte helt när flottören är i topp och vatten rinner ut i överfyllnadsröret ovh vidare ut i holken.
Ta en hink med hett vatten och slå på med lite fart. Brukar få loss mycket. En vanlig smock eller barnmorska kan du ju testa men är inte så effektivt.
Ingen propplösare eller kemikalier iaf. Otrevliga jävla grejer som borde förbjudas!
Annars får du försöka använda en högtrycksspolare. finns som tillbehör till vanliga högtryckstvättar även om dom kanske inte är så effektiva som där för avsedda grejor.
Sen återstår spolbil.
Sen som andra sagt stäng av påfyllningsventilen. Det kan rinna ut ganska mycket vatten på ett dygn i en toa som står och rinner lite...
Förresten, kolla så att det inte är stopp i avluftningsröret som du såg på vinden. Då rinner det undan ännu sämre pga vacumet som bildas när bajset skall neråt i stammen.
Lycka till!
Om man vevar in ett kast med flugspö, är det spinnfiske då?
#32 OFFLINE
Skrivet 08 Feb 2012, 22:55
JohanD sade:
Kluckar det då när vattnet rinner undan?
Rinner det undan långsamt?
Rinner det undan långsamt?
min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#36 OFFLINE
Skrivet 08 Feb 2012, 23:04
mipert på 08 Feb 2012, 22:55 sade:
På nedervåningen är allt som det brukar.
Då funkar luftningen. Om ni inte har flera men det betvivlar jag.
Reservdelar till innanmätet i stolen finns att köpa, det byter du enkelt själv.
Trist att vara med en trasig WC till våren. Detta borde lösa sig ganska lätt med en renswire.
Finns att låna i Nyköping :-)
#37 OFFLINE
Skrivet 08 Feb 2012, 23:05
bonden sade:
Riktiga killar använder inga handskar, definitivt inga blåa.
#38 OFFLINE
Skrivet 08 Feb 2012, 23:06
Renswire har jag. Den stoppade tre meter in när jag körde med den en minut eller två...
#39 OFFLINE
Skrivet 08 Feb 2012, 23:12
En minut eller två? Vi flugfiskare har väl större tålamod än så
Påt igen, wire, spola vad du nu har.
Plocka ner stolen ifrån väggen annars så kommer du åt bättre. Inte svårt heller.
Hade det varit närmare hade jag kommit dit...
Plocka ner stolen ifrån väggen annars så kommer du åt bättre. Inte svårt heller.
Hade det varit närmare hade jag kommit dit...
Om man vevar in ett kast med flugspö, är det spinnfiske då?
#40 OFFLINE
Skrivet 08 Feb 2012, 23:30
Småland sade:
#43 OFFLINE
Skrivet 09 Feb 2012, 07:33
mipert på 08 Feb 2012, 23:30 sade:
Hur kollar jag det (dumfråga)? Knackar på röret och lyssnar med kännarmin?
Eller så kollar du i duschbrunnen om nivån sänks samtidigt som du spolar i wc:n. Utan luftning kan vattenlås sugas fria från vatten med en lätt odör som följd.
Mitt förra hus hade dock ingen luftning alls och det funkade det med.
#44 OFFLINE
Skrivet 15 Feb 2012, 21:51
Ja just det. Hur har det gått?
Jag ringde en rörmokare till slut. Avloppet från toan går på vindsutrymmet och där det sluter an till avloppet från duschen (som går inne i huset) konstaterades en ispropp. En lång rackare...
Hans tips var att skaffa en värmefläkt så en sådan (en snygg en i rött och krom) inköptes på Bauhaus. Efter nio timmar hade inte allt släppt. Efter 24 timmar töms toan som den skall!
Känns skönt. Tyvärr har jag lyckats knäcka "överflödesröret" i cisternen (gammal plast som bara sprack) så vattnet är avstängt till toastolen. Satte i en sådan där "propp" som skruvades i änden av röret till toan. Vet inte om det var nödvändigt men jag vågar inte chansa med toan när jag är borta dagtid...
Fixar det till helgen.
Tack än en gång för all hjälp.
Jag ringde en rörmokare till slut. Avloppet från toan går på vindsutrymmet och där det sluter an till avloppet från duschen (som går inne i huset) konstaterades en ispropp. En lång rackare...
Hans tips var att skaffa en värmefläkt så en sådan (en snygg en i rött och krom) inköptes på Bauhaus. Efter nio timmar hade inte allt släppt. Efter 24 timmar töms toan som den skall!
Känns skönt. Tyvärr har jag lyckats knäcka "överflödesröret" i cisternen (gammal plast som bara sprack) så vattnet är avstängt till toastolen. Satte i en sådan där "propp" som skruvades i änden av röret till toan. Vet inte om det var nödvändigt men jag vågar inte chansa med toan när jag är borta dagtid...
Fixar det till helgen.
Tack än en gång för all hjälp.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar