Hoppa till innehåll

.

Foto

Laxfiske GBG med omnejd?

8 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   danielk

danielk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 09 Feb 2012, 12:44

Går i funderingar på att börja med laxfiske denna säsongen. Jag undrar dock lite över vad för vatten som finns tillgängliga runt om GBG som går att nå för dagsturer? Säveån finns ju väldigt nära 15 minuter hemifrån, känner till Örekilsälven och Lilla Edets laxfiske. Lärjeån finns ju också men det känns inte realistiskt att få nån lax där.
Finns det flera bra ställen?

#2 OFFLINE   Vuttex

Vuttex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 inlägg

Postad 09 Feb 2012, 14:24

Utöver det som du redan räknat upp, Varberg (Viskan) och Falkenberg (Ätran) tillhör väl de bättre. Rolfsån går också bra att fiska i. Dock så tycker jag Ätran och Örekil är de klart trevligaste och roligaste att fiska.

#3 OFFLINE   Zäta

Zäta

Advanced Member

• Edgemember
  • 601 inlägg

Postad 09 Feb 2012, 14:47

Intressant Vuttex.
Några särskilda platser längst med Rolfsån som du kan rekomendera?
Har sneglat på den ån länge nu men inte riktigt kommit till skott, kanske är dags i år.

The mighty river is both my savior and my sin...

www.troutwaitsfornoman.se

#4 OFFLINE   Vuttex

Vuttex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 inlägg

Postad 09 Feb 2012, 14:57

Det var en evighet sedan jag fiskade där och både jag och min bror var rätt så nyblivna laxfiskare. Dock så hade jag på min första lax där och min bror fick sin första där. Man kan fiska från bron och ända upp till man fastnar vid ett kostängsel. (detta är nedre Rolfsån jag pratar om) Sträckan i sig är hyfsat lång men vi brukade alltid hamna vid den översta delen. Dvs från kostängslet och 100 meter ner typ. Varning för korna dock som gillar att tugga och slicka på allt man lämnar i gräset. Detta för att att just denna biten börjar med en smalare strömfåra där fisken kan fastna lite. Sedan breddar den ut något med överhängande träd på motsatt sida som fisken verkar gilla att stå och trycka.

#5 OFFLINE   Zäta

Zäta

Advanced Member

• Edgemember
  • 601 inlägg

Postad 09 Feb 2012, 15:45

Misstänker att du talar om bron mellan kungsbacka och fjärås. Inte motorvägsbron utan där ån korsar varbergsvägen.
Stort tack för infon!
Nu blev jag riktigt sugen! :D

The mighty river is both my savior and my sin...

www.troutwaitsfornoman.se

#6 OFFLINE   laxhenke

laxhenke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 inlägg

Postad 26 Feb 2012, 22:01

Var köper man fiskekort till Rolfsån idag?

#7 OFFLINE   Thomas D

Thomas D

Frontline Member

• Edgemember
  • 2148 inlägg

Postad 27 Feb 2012, 11:39

Var köper man fiskekort till Rolfsån idag?

Eltjänst på torget i Kungsbacka

#8 OFFLINE   bhe

bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2959 inlägg

Postad 27 Feb 2012, 12:27

Vuttex menar den gamla landsvägsbron, antar att det är den vanligaste bron att ta sig över om man ska från kungsbacka till fjärås men jag tror det finns ett par alternativ till.

I rolfsåns nedre sträcka är det ett ganska petigt fiske, och bästa tiden för ån ska vara juli (om det går vatten).
Den övre sträckan i hjälm är riktigt fin men den är dessvärre privat.

Sista gången jag var där så hade de träden som Vuttex beskriver tyvärr vält ner i ån, och dessvärre ligger de princip på den bästa huggplatsen. Jag vill också tillägga att för att fånga en blanklax i rolfsån krävs en stor portion tur samt riktigt bra timing.

En annan å som inte togs upp är mölndalsån vad papyrus, någon enstaka lax brukar fångas där varje år.

Mina favoriter av västkuståarna är nog ändå örekilsälven och viskan.
Även nissan är riktigt trevlig kring det lilla samhället sennan, men där kommer fisket igång precis innan det tar slut och man fiskar ofta på färgad fisk. Jag tror att fisken har väldigt svårt att vandra upp i nissan tyvärr.

Ska inte svära på det, men jag tror att de som säljer korten till rolfsån heter elektrotjänst egentligen.

Misstänker att du talar om bron mellan kungsbacka och fjärås. Inte motorvägsbron utan där ån korsar varbergsvägen.
Stort tack för infon!
Nu blev jag riktigt sugen! :D

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#9 OFFLINE   Thomas D

Thomas D

Frontline Member

• Edgemember
  • 2148 inlägg

Postad 27 Feb 2012, 13:45

Vuttex menar den gamla landsvägsbron, antar att det är den vanligaste bron att ta sig över om man ska från kungsbacka till fjärås men jag tror det finns ett par alternativ till.

I rolfsåns nedre sträcka är det ett ganska petigt fiske, och bästa tiden för ån ska vara juli (om det går vatten).
Den övre sträckan i hjälm är riktigt fin men den är dessvärre privat.

Sista gången jag var där så hade de träden som Vuttex beskriver tyvärr vält ner i ån, och dessvärre ligger de princip på den bästa huggplatsen. Jag vill också tillägga att för att fånga en blanklax i rolfsån krävs en stor portion tur samt riktigt bra timing.

En annan å som inte togs upp är mölndalsån vad papyrus, någon enstaka lax brukar fångas där varje år.

Mina favoriter av västkuståarna är nog ändå örekilsälven och viskan.
Även nissan är riktigt trevlig kring det lilla samhället sennan, men där kommer fisket igång precis innan det tar slut och man fiskar ofta på färgad fisk. Jag tror att fisken har väldigt svårt att vandra upp i nissan tyvärr.

Ska inte svära på det, men jag tror att de som säljer korten till rolfsån heter elektrotjänst egentligen.

Kungsbackaån uppe vid Anneberg är också bra

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar