.
38 replies to this topic
#32 OFFLINE
Skrivet 11 Feb 2012, 18:03
Det har mycket med mycket att göra. Kastteknik framför allt.
Skaffa ett spökit tycker jag. Nånstans i svängarna 6-7.
Jag kör själv på det och det är mitt allaraoundspö. Fungerar till öringen och till lättare gäddflugor men även till harr.
Färdiga kit gör att man får en lina som passar bra för spöet man valt och en rulle med.
Sen är det bara ut och fiska. Jag tror att man behöver ha hållt på ett tag för att uppskatta skillnaderna hos olika linor fullt ut.
Ska man ändå ha nån åsikt om linor tycker jag om en tung front,en ordentlig klump,antingen lös eller att linan blir tjockare.
Det hjälper just Mig att kasta långt.
Så är det ju så att det pratas mer än det fiskas ibland
Skaffa ett spökit tycker jag. Nånstans i svängarna 6-7.
Jag kör själv på det och det är mitt allaraoundspö. Fungerar till öringen och till lättare gäddflugor men även till harr.
Färdiga kit gör att man får en lina som passar bra för spöet man valt och en rulle med.
Sen är det bara ut och fiska. Jag tror att man behöver ha hållt på ett tag för att uppskatta skillnaderna hos olika linor fullt ut.
Ska man ändå ha nån åsikt om linor tycker jag om en tung front,en ordentlig klump,antingen lös eller att linan blir tjockare.
Det hjälper just Mig att kasta långt.
Så är det ju så att det pratas mer än det fiskas ibland
Detta inlägg har redigerats av Lovéus: 11 Feb 2012, 18:04
#34 OFFLINE
Skrivet 11 Feb 2012, 19:51
GA GBG på 11 Feb 2012, 19:46 sade:
Leta upp ett beg Z-Axis 9' #6 skaffa en Rio Grand WF6F och en GL coastal Slow IM två billiga rullar eller en rulle med extraspole så är du kittad för västkustens havsöringsfiske
Riktigt bra kombo det. Jag kör med z-axis 6:a men 9,5 f. Jag personligen föredrar klumpar och runningline, men det är jag.
#35 OFFLINE
Skrivet 12 Feb 2012, 11:28
Jonas-a på 10 Feb 2012, 13:08 sade:
hejsan jag är väl rätt ny på detta med flugfiske tog min första havsöring förra året, så bestämmt mej att lägga llt på flugfiske istället.
där kommer mitt problem fiskar i båda put and take sjöar o havet så undrar vad man ska ha för spö då.
mvh jonas
där kommer mitt problem fiskar i båda put and take sjöar o havet så undrar vad man ska ha för spö då.
mvh jonas
Hej Jonas, kul att du vill satsa på flugfiske. För mig har det varit det enda stora intresse som följt mig sedan tolvårsåldern utan att jag tröttnat. Det finns många dimensioner och man blir aldrig färdig. Du letar ett spö och en lina, just den frågan passar bättre i en utrustningsarea, du kommer (och har fått) massor av tips. Personligen tycker jag det finns få dåliga spön på marknaden idag, att köpa begagnat är bra tycker jag för du får obetydligt beggade prylar för halva priset. Jag kommer att begära få tråden flyttad till en bättre plats, för ordningens skull. Ingen annan skillnad än att den ligger på rätt plats så att säga.
Glöm inte att du är mer än välkommen hit med frågor som gäller själva viftandet med det flugspö du kommer att köpa, ingen utrustning i världen kan ge dig så mycket tillbaka som en god teknik
Vh
Staffan
#37 OFFLINE
Skrivet 13 Feb 2012, 14:47
Hej Jonas
Tjejer kan fiska med samma klass som vi killar kan utan problem i min mening.
Förenklat kan man säga att eftersom en fiskefluga inte väger så mycket behöver vi ju ha någon form av vikt för att kunna få ut flugan på vattnet.
Där kommer fluglinan in i bilden. Linans vikt är det som vi egentligen kastar med.
Klassningen på spö handlar om hur "tung" lina som spöt kastar "bäst" med.
En #1 lina väger mindre än en #2 osv osv.
Ett spö som är gjort för en #7 lina (som du nämner ovan) kommer alltså kasta bäst med en klass 7 lina.
Det är inte nämnvärt mer ansträngande fysiskt att fiska med en klass 7 än en klass 3. I blåsigt väder tvärt om till och med.
Därför tycker jag att både du och tjejen gott kan köra på en likadan uppsättning.
Jag är långt ifrån någon expert men det är såhär jag fått det förklarat för mig.
Hoppas det hjälper och lycka till!
Tjejer kan fiska med samma klass som vi killar kan utan problem i min mening.
Förenklat kan man säga att eftersom en fiskefluga inte väger så mycket behöver vi ju ha någon form av vikt för att kunna få ut flugan på vattnet.
Där kommer fluglinan in i bilden. Linans vikt är det som vi egentligen kastar med.
Klassningen på spö handlar om hur "tung" lina som spöt kastar "bäst" med.
En #1 lina väger mindre än en #2 osv osv.
Ett spö som är gjort för en #7 lina (som du nämner ovan) kommer alltså kasta bäst med en klass 7 lina.
Det är inte nämnvärt mer ansträngande fysiskt att fiska med en klass 7 än en klass 3. I blåsigt väder tvärt om till och med.
Därför tycker jag att både du och tjejen gott kan köra på en likadan uppsättning.
Jag är långt ifrån någon expert men det är såhär jag fått det förklarat för mig.
Hoppas det hjälper och lycka till!
#39 OFFLINE
Skrivet 02 Mar 2012, 00:33
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar