Hoppa till innehåll

.

Vilken värmesystem ska man satsa på ny då när Pannan har gjort sitt

53 replies to this topic

#31 OFFLINE   Kiwawa

Advanced Member

• Edgemember+
  • 470 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 09:19

Visa inläggsasse på 11 Feb 2012, 08:35 sade:

Vi gör slut på ca 19-21 000kwh per år.
Som sagt 92+92m2. Minst en tvättmaskin och en diskmaskin om dagen. Vi duschar och badar minst en gång om dagen och vi har varmt inne. 21-23c i de flesta rummen.

Vi betalar ca 0,6kr/kwh + bensin och tid med hämtningen :)
Det var billigt.
Jag har en gammal oljepanna som jag försöker luska ut om jag kan bygga om den till pelletseldning på nåt smidigt sätt.

#32 OFFLINE   Coach

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 521 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 09:48

Visa inläggsasse på 11 Feb 2012, 08:22 sade:

Det är flera som har bergvärme i vårt kvarter. Många hade riktigt höga elkostnader under de två senaste vintrarna. Ett par har dessutom börjat tappa "kraft" i hålen. Kan inte vara kul.
Har hört om det fenomenet. Oftast där fler har bergvärme i närhet till varandra och dåligt vattenflöde genom berget.
Dom som har ett bra flöde av vatten, har erfarenheter som är positiva.
Kan också bero på att man inte har borrat tillräckligt djupt och anpassat djupet efter pumpen.
Pumpförsäljarna har varit lite väl optimistiska ang djupet, men det börjar bli bättre.
Verkar vara skillnad på var man bor, närhet till hav, sjöar, älvar.
Men har man möjlighet till ytjordvärme så är ju det effektivast.

#33 OFFLINE   DojDoj

Advanced Member

• Edgemember
  • 2860 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 10:27

Visa inläggMeritaimen på 10 Feb 2012, 21:22 sade:

Bor i en villa början av 1900 talet och hade en Brandskydds snubbe som besiktigade rubbet med en sån där sned basker på huvet.
Han kunde inte se att skortstenen ligger 10 cm meter från varenda vägg i huset som är i 2 plan + källare och vind.
Så han vill att jag skall borra hål i varenda vägg (bärande ) för att se om skorstenen ligger 10cm från väggen.
Skorstenen har en syrafri rostfri rör inne
Har ni varit med om liknande?
Sen skall jag byta min värmepanna och vet ni vad en installation av en panna kostar , en med vedeldning?
Övrigt så tänkte jag att satsa på bergvärme men ändå har kvar möjlighet att elda med ved .
Eller finns det bättre alternativ
Yta att värma upp är 400 kvadrat + källare
Har 4 luft luft pumpar men några har gjort sitt och vill ha något annat
mvh M
Tycker detta låter knasigt och du bör nog kolla upp vad som gäller. Det är väldigt vanligt i gamla hus att både mellanbjälklag och takstolar vilar på kransar på murstocken. Dessutom tror jag att man skall ta hänsyn till hur tjock murstocken är dvs hur långt det är in till pipan du eldar i. Huset är ju byggt på detta vis antar jag (om du inte gjort egna ombyggnader) och då har jag svårt att se att man kan utfärda ett eldningsförbud om pipan är tät vill säga.
Om det vore så som din brandkille hävdar skulle alla murstockar i gamla hus dömas ut.

Har själv bjälklag och takstol som vilar på murstocken. Vårt hus är från 1800talet

Detta inlägg har redigerats av DojDoj: 11 Feb 2012, 10:37

#34 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 11:35

Lite funderingar:
Jordvärme är lätt att anlägga, bara man har tillräcklig yta. Men jag har tinat anläggningar med permafrost vid midsommar.
Bergvärme är dyrare, men passar bra, så länge det finns ett konstant vattendjup i borrhålet, och det inte finns för många hål för nära varandra. Dålig effekt ur hålet beror oftast på för dåligt borrdjup, rörligt grundvatten, med för dåligt aktivt energiutbyte som följd.
Pellets är prisvärt, men kräver oftast lite arbete.
Ved, anses som billigast, men kräver ännu mer arbete.
Ett gammalt hus ventileras oftast genom en UPPVÄRMD skorsten. Blir skorstenen kall, ventileras huset sämre, eller försvinner helt.
De flesta seriösa firmor byter panna med löpande timberäkning. Ett fast pris blir inte billigare, då man räknar in en viss del oförutsätt.
I ett gammalt hus är det svårt att ge ett fast pris, då mycket kan bli funnet på resans gång.
Din besiktningsman gör bara sitt jobb, även om man kan begära att han ska krypa upp på vinden, och göra sitt yttersta för att utföra besiktningen utan åverkan på inredningen.

#35 OFFLINE   DojDoj

Advanced Member

• Edgemember
  • 2860 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 12:01

Visa inläggHuckis på 11 Feb 2012, 11:35 sade:

Lite funderingar:
Jordvärme är lätt att anlägga, bara man har tillräcklig yta. Men jag har tinat anläggningar med permafrost vid midsommar.
Bergvärme är dyrare, men passar bra, så länge det finns ett konstant vattendjup i borrhålet, och det inte finns för många hål för nära varandra. Dålig effekt ur hålet beror oftast på för dåligt borrdjup, rörligt grundvatten, med för dåligt aktivt energiutbyte som följd.
Pellets är prisvärt, men kräver oftast lite arbete.
Ved, anses som billigast, men kräver ännu mer arbete.
Ett gammalt hus ventileras oftast genom en UPPVÄRMD skorsten. Blir skorstenen kall, ventileras huset sämre, eller försvinner helt.
De flesta seriösa firmor byter panna med löpande timberäkning. Ett fast pris blir inte billigare, då man räknar in en viss del oförutsätt.
I ett gammalt hus är det svårt att ge ett fast pris, då mycket kan bli funnet på resans gång.
Din besiktningsman gör bara sitt jobb, även om man kan begära att han ska krypa upp på vinden, och göra sitt yttersta för att utföra besiktningen utan åverkan på inredningen.
tycker det låter som han gjort ett mycket tveksamt jobb :unsure:

Detta inlägg har redigerats av DojDoj: 11 Feb 2012, 12:03

#36 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 12:17

Hade han försökt med en sådan besiktning hos mig, hade han fått problem ! :D :D :D
Å andra sidan hade jag förberett besiktningen, och vetat vad som väntat.

Detta inlägg har redigerats av Huckis: 11 Feb 2012, 12:19

#37 OFFLINE   O'touring

Advanced Member

• Edgemember+
  • 749 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 18:11

Visa inläggMeritaimen på 10 Feb 2012, 22:08 sade:

Det kan ju inte va riktigt att man måste se ifall en skorsten ligger 10cm ifrån bärande väggar i alla kulturskyddade hus,ska man ta den stora borrmaskin och borra i varje vägg i alla våningsplan
bara att få hans underskrift??? :wacko:

Hej

Sättningar i byggnadsstommen är vanliga i gamla hus och det kan påverka skorstensstocken. Stocken, som förr murades tätt intill timmerväggen, kan haka i bjälklagen om stommen rör sig. En del av bjälklaget kan t om gå genom murstocken i äldre hus. (Dessa bjälkar kan man finna intakta, eftersom röken från traditionella eldstäder inte var lika het som från moderna värmepannor.) Sneddragna skorstensstockar på vinden är också känsliga för rörelsen i stommen. Timmerväggar kan ligga inmurade emot murstocken men oftast i äldre hus än ditt.

Mitt tips är att du ändå funderar på att använda murstocken med fortsatt eldning i ngn form, detta för att våra hus mår bäst av denna värme men ngn form tillskott behövs då din husyta verkar mkt stor. Lägg tex aldrig in golvvärme OM du inte känner till ditt hus grundegenskaper = oftast mögel i våra typer av hus i bjälklag/torpargrunden............

Ps 99% av sotare och besiktnings män samt murare föreslår syrafasa rör vid renovering av skorsten då detta underlättar deras jobb. MEN en glidgjuten pipa är det optimala då man utnyttjar hela arean för rökgaser etc. Hela huset värms upp av den ökade tempen i murstocken som inte blir fallet vid dragna rör i kanalerna. Drog ur ett rostfritt rör ur en kanal här som tyvärr inte var helt längre och eldar nu med glidgjuten kanal som höjer natt tempen rejält i hela huset under dessa kyliga nätter. Hjälper ju inte riktigt att sätta in toppmoderna värmeanläggningar i gamla hus som "läcker" energi som ett såll. Bättre att börja i rätt ände och täta energi-läckagen för att sedan upptäcka att man kommer undan med betydligt lägre investeringskostnad än man tänkt sig från början. Vi har halverat vår uppvärmningskostnad med ett antal energisparande åtgärder - hör av dig om du vill ha tips, vi bor inte lång ifrån varandra. Men detta förutsätter att man själv inte har tumme i fel näve, annars kostar det lätt skjortan med äldre hus.

Har själv renoverat vårt 1888 års hus och rivit i många fler men här har du en länk att spåna i och kontakta experterna så får du Expertsvar. Dagens besiktningsgubbar vet sällan hela sanningen om gamla kåkar,,,,,,,

http://www.byggnadsv...?resetfilters=0

Ps. Var väl knappt några svar på dina funderingar ovan men men..............

/T

Detta inlägg har redigerats av O'touring: 11 Feb 2012, 18:45

Man lever bara en gång - ta vara på tiden!

#38 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1513 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 19:08

Det verkar vara rätt viktigt att man sätter rätt pump till borrhålet om man kör bergvärme. Hos oss har vi 55 tillströmtimmar sedan installationen 2006. Det måste gå över 26-27 minus innan tillströmmen går in. De flesta andra jag känner som har bergvärme har flera hundra timmar, per år för vissa. Enligt bergvärmegubben beror detta på borrhålet kontra pumpen. Vi borrade några tiotal meter extra och satte in större pump. Vi har samma temp i hela huset och har 248m2 uppvärmd yta (30 är garage). Dyraste elräkningen i vinter 2500kr (januari). De andra månaderna under 2000. Då ingår hushållsel för fyra personer.

Försöker för övrigt hålla grannarna borta från bergvärme :D Ensamma på gatan än så länge.

Detta inlägg har redigerats av Twitcher: 11 Feb 2012, 19:08

#39 OFFLINE   DojDoj

Advanced Member

• Edgemember
  • 2860 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 19:09

Frågan kvarstår om det är ett krav att det ska va 10cm till brännbart material även i gamla hus. Isf borde alla timmerhus byggda före 1900 beläggas med eldningsförbud.

#40 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 20:35

Visa inläggDojDoj på 11 Feb 2012, 10:27 sade:

Tycker detta låter knasigt och du bör nog kolla upp vad som gäller. Det är väldigt vanligt i gamla hus att både mellanbjälklag och takstolar vilar på kransar på murstocken. Dessutom tror jag att man skall ta hänsyn till hur tjock murstocken är dvs hur långt det är in till pipan du eldar i. Huset är ju byggt på detta vis antar jag (om du inte gjort egna ombyggnader) och då har jag svårt att se att man kan utfärda ett eldningsförbud om pipan är tät vill säga.
Om det vore så som din brandkille hävdar skulle alla murstockar i gamla hus dömas ut.

Har själv bjälklag och takstol som vilar på murstocken. Vårt hus är från 1800talet
Han har inte gett mig eldningsförbud ,det är ju en stålrör inuti men kruxet va ett han ville se om murstocken låg 10 cm ifrån väggar
o då värsta fall måste man borra hål i väggen för att se avståndet o det tänker jag inte göra på en bärande vägg
I pappret som jag fick står det att han inte har kunnat bedömma hur långt väggen ligger från murstocken i 1 o 2 plan
Första plan är hela murstocken är synlig i hallen och sovrummet och då undrar man hur han bedömmer
Sen var bara att om något skulle hända och om försäkringen gäller efter hans genomgång.
Sen tycker man ju att en firma som håller med sådant verksamhet borde ha elektroniska eko utrustning som man kan skanna av väggar
så att man slipper fysiska ingrepp
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#41 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 20:41

Visa inläggO'touring på 11 Feb 2012, 18:11 sade:

Hej

Sättningar i byggnadsstommen är vanliga i gamla hus och det kan påverka skorstensstocken. Stocken, som förr murades tätt intill timmerväggen, kan haka i bjälklagen om stommen rör sig. En del av bjälklaget kan t om gå genom murstocken i äldre hus. (Dessa bjälkar kan man finna intakta, eftersom röken från traditionella eldstäder inte var lika het som från moderna värmepannor.) Sneddragna skorstensstockar på vinden är också känsliga för rörelsen i stommen. Timmerväggar kan ligga inmurade emot murstocken men oftast i äldre hus än ditt.

Mitt tips är att du ändå funderar på att använda murstocken med fortsatt eldning i ngn form, detta för att våra hus mår bäst av denna värme men ngn form tillskott behövs då din husyta verkar mkt stor. Lägg tex aldrig in golvvärme OM du inte känner till ditt hus grundegenskaper = oftast mögel i våra typer av hus i bjälklag/torpargrunden............

Ps 99% av sotare och besiktnings män samt murare föreslår syrafasa rör vid renovering av skorsten då detta underlättar deras jobb. MEN en glidgjuten pipa är det optimala då man utnyttjar hela arean för rökgaser etc. Hela huset värms upp av den ökade tempen i murstocken som inte blir fallet vid dragna rör i kanalerna. Drog ur ett rostfritt rör ur en kanal här som tyvärr inte var helt längre och eldar nu med glidgjuten kanal som höjer natt tempen rejält i hela huset under dessa kyliga nätter. Hjälper ju inte riktigt att sätta in toppmoderna värmeanläggningar i gamla hus som "läcker" energi som ett såll. Bättre att börja i rätt ände och täta energi-läckagen för att sedan upptäcka att man kommer undan med betydligt lägre investeringskostnad än man tänkt sig från början. Vi har halverat vår uppvärmningskostnad med ett antal energisparande åtgärder - hör av dig om du vill ha tips, vi bor inte lång ifrån varandra. Men detta förutsätter att man själv inte har tumme i fel näve, annars kostar det lätt skjortan med äldre hus.

Har själv renoverat vårt 1888 års hus och rivit i många fler men här har du en länk att spåna i och kontakta experterna så får du Expertsvar. Dagens besiktningsgubbar vet sällan hela sanningen om gamla kåkar,,,,,,,

http://www.byggnadsv...?resetfilters=0

Ps. Var väl knappt några svar på dina funderingar ovan men men..............

/T
Tack för länken.
Efter jag la en rör inuti skorstenen så är murstocken mycket kallare men jag låter den kanalen va som det är
har tre kanaler till som går ner och en av dom är till en ung som man har bakat bröd i ,det har varit en bageri i källaren förr i tiden
och får lite pengar över så skall jag gjuta om kanalen på traditionellt sätt så att den värmer hela huset sen skall jag baka stenungs Pizza :) :)

Detta inlägg har redigerats av Meritaimen: 11 Feb 2012, 20:43

#42 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 20:47

Visa inläggsasse på 11 Feb 2012, 08:35 sade:

Vi gör slut på ca 19-21 000kwh per år.
Som sagt 92+92m2. Minst en tvättmaskin och en diskmaskin om dagen. Vi duschar och badar minst en gång om dagen och vi har varmt inne. 21-23c i de flesta rummen.

Vi betalar ca 0,6kr/kwh + bensin och tid med hämtningen :)
Min bror har pellets och han är nöjd med den ,det är ju mindre investerings kostnader ,jag får tänka ett tag till

#43 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 11 Feb 2012, 21:22

Visa inläggDojDoj på 11 Feb 2012, 19:09 sade:

Frågan kvarstår om det är ett krav att det ska va 10cm till brännbart material även i gamla hus. Isf borde alla timmerhus byggda före 1900 beläggas med eldningsförbud.
Ja det vill jag veta också

#44 OFFLINE   nisse606

Advanced Member

• Edgemember+
  • 117 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 00:16

Visa inläggMeritaimen på 11 Feb 2012, 21:22 sade:

Ja det vill jag veta också

Be besiktningsmannen visa i vilken Svensk standard, byggnorm eller föreskrift han hittat detta.
Det har räddat mig några ggr. :)

Finns tyvärr en del godtycke bland besiktningsmänn.

#45 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 00:32

Visa inläggnisse606 på 12 Feb 2012, 00:16 sade:

Be besiktningsmannen visa i vilken Svensk standard, byggnorm eller föreskrift han hittat detta.
Det har räddat mig några ggr. :)

Finns tyvärr en del godtycke bland besiktningsmänn.
intressant fråga nu är ju besiktningen gjort och i så fall blir det nästa gång det blir aktuellt eller kan man ifrågasätta det han har skrivit ner i sin dokument .Nu skall jag inte elda mer ved den här vintern men inför nästa vintern
skall ju allt vara löst om det blir pellets eller något annat.
Blir bara så jäkla hoplöst förbannat när en paragraf ryttare skall med en lärling gå runt och i huset o visa var skåpet skall stå

#46 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 00:38

Lite reklam
http://hisingenssotningsdistrikt.se/

#47 OFFLINE   nerylf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 10:37

Bergvärme och solfångare. Då laddar man hålet på sommaren med solens hjälp plus att varmvattnet blir tok billigt på sommaren.

#48 OFFLINE   nisse606

Advanced Member

• Edgemember+
  • 117 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 11:31

Visa inläggMeritaimen på 12 Feb 2012, 00:32 sade:

intressant fråga nu är ju besiktningen gjort och i så fall blir det nästa gång det blir aktuellt eller kan man ifrågasätta det han har skrivit ner i sin dokument .Nu skall jag inte elda mer ved den här vintern men inför nästa vintern
skall ju allt vara löst om det blir pellets eller något annat.
Blir bara så jäkla hoplöst förbannat när en paragraf ryttare skall med en lärling gå runt och i huset o visa var skåpet skall stå

Be om ett förtydligat besiktningsprotokoll där det under varje punkt finns en hänvisning till den föreskrift och paragraf som ligger till grund för anmärkningen.

Ring även och fråga nån annan sotare, dom brukar ha bra koll.

#49 OFFLINE   Stanley

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1654 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 12:17

Visa inläggnerylf på 12 Feb 2012, 10:37 sade:

Bergvärme och solfångare. Då laddar man hålet på sommaren med solens hjälp plus att varmvattnet blir tok billigt på sommaren.

Frågan är bara om man nånsin räknar hem investeringskostnaden på det systemet...

#50 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 776 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 18:49

Visa inläggStanley på 12 Feb 2012, 12:17 sade:

Frågan är bara om man nånsin räknar hem investeringskostnaden på det systemet...
I ett 400 kvm gammalt hus ! <_<
Jag skulle gärna sälja den anläggningen ! :D
All uppvärmning i ett sånt palats, kostar lite mer än hos normalförbrukaren.

Hhmmm. I en rätt beräknad bergvärme behövs inte hålet laddas.

#51 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 22:22

Visa inläggnisse606 på 12 Feb 2012, 11:31 sade:

Be om ett förtydligat besiktningsprotokoll där det under varje punkt finns en hänvisning till den föreskrift och paragraf som ligger till grund för anmärkningen.

Ring även och fråga nån annan sotare, dom brukar ha bra koll.
Jag skall ta kontakt med annan sotare efter jag har bytt värmepanna.
Bara få lite koll på priser o se vad som är mest lönsamt att installera

#52 OFFLINE   rocco

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 141 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 00:28

Jag kör med bergvärme och skulle aldrig i livet byta! Får ju tid över till så mycket viktigare saker här i livet, typ flugbindning och fiske!
Hantera säckavis med pellets eller kasta in vedklabbar i tid och otid nä fy bövlen...
Jag eldar tillräckligt med pannor på jobbet..... Fast liiite större modeller dock.....
Fisk Fiskare Fiskast!

#53 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5941 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 00:38

Visa inläggrocco på 13 Feb 2012, 00:28 sade:

Jag kör med bergvärme och skulle aldrig i livet byta! Får ju tid över till så mycket viktigare saker här i livet, typ flugbindning och fiske!
Hantera säckavis med pellets eller kasta in vedklabbar i tid och otid nä fy bövlen...
Jag eldar tillräckligt med pannor på jobbet..... Fast liiite större modeller dock.....
Ja det lutar åt bergvärme.Närmaste grannen som har det är ungefär 150 meter

#54 OFFLINE   DojDoj

Advanced Member

• Edgemember
  • 2860 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 08:52

Klart du ska satsa på bergvärme. Glöm inte att titta över ventilationen i huset bara när skorstenen svalnat....

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar