Heisann!
Jeg søker litt i gammel fluefiskehistorie om dagen. På 1980-90 tallet leverte Powell rod Co. fluestenger til Lennart Bergquist (som eneste importør av Powell i Sverige) som het Powell Scandinavia (I USA het dem trolig Silver Creek). Er det noen der ute som har en slik stående? Om det er noen som ønsker å selge, hadde det vært topp!
Hør gjerne av dere uansett, fordi dette er stenger jeg gjerne skulle ønske å vite litt mer om, samt se bilder av.
Mvh,
Roger Enger Lie
Norge
.
Powell Scandinavia/ Silver Creek fluestang
Started By Roger Enger Lie, 2012 02 12, 01:32
9 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 12 Feb 2012, 01:32
#2 ONLINE
Skrivet 12 Feb 2012, 01:39
West Branch hette dom i Usa
Sent from my Nexus S using Tapatalk
Bygger mina spö på Cts klingor
"Nothing makes a fish bigger than almost being caught."
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
#3 OFFLINE
#4 ONLINE
Skrivet 12 Feb 2012, 01:50
Kan vara fel av mig.......kan även vara Signature serien som döptes om..
Minnet är inte som det skall vara :-)
Minnet är inte som det skall vara :-)
#5 ONLINE
Skrivet 12 Feb 2012, 01:53
Mitt favorit spö var ett Scandinavia 9.0 4/5 :-)......blev stulet vid ett inbrott tyvärr och letat länge efter ett beg.
#6 OFFLINE
#7 OFFLINE
Skrivet 12 Feb 2012, 13:14
Jag har ett men vet inte om jag vill sälja det.
Bifogad fil(er)
Fiskar i Jämtland
#8 OFFLINE
Skrivet 12 Feb 2012, 15:05
Hej Roger, Powell Scandinavia från Bergqvist flugfiske heter mycket riktigt "Signature Series" (SS) i USA. Idealiska torrflugespön i lägre klasser. Lugn och fin helaktion. Enligt vad jag hört så finns det även en del tvåhandsspön som tydligen skall vara uppskattade av en del laxfiskare.
"Silver Creek" är namnet på ett 8'3 fots Powell "Light Touch" i klass 4-5, även det en mycket fin torrflugepinne. Dessa spön producerades när Press Powell drev spöfabriken i Chico CA.
Det är möjligt att det finns en äldre serie Powellspön som gick under namnet Silver Creek, men det är inget jag vet med säkerhet,
MVH Johan
"Silver Creek" är namnet på ett 8'3 fots Powell "Light Touch" i klass 4-5, även det en mycket fin torrflugepinne. Dessa spön producerades när Press Powell drev spöfabriken i Chico CA.
Det är möjligt att det finns en äldre serie Powellspön som gick under namnet Silver Creek, men det är inget jag vet med säkerhet,
MVH Johan
Sik 'n' Destroy
#9 OFFLINE
Skrivet 12 Feb 2012, 17:19
Har också ett som ev är till salu, bara att maila mig isåfall.
Köpte det i LB:s butik i Partille slutet 80 början på 90-talet har jag för mig.
Fint bruksskick och har åtskilliga Snerta harrar på sitt samvete
Köpte det i LB:s butik i Partille slutet 80 början på 90-talet har jag för mig.
Fint bruksskick och har åtskilliga Snerta harrar på sitt samvete
Bifogad fil(er)
#10 OFFLINE
Skrivet 22 Feb 2012, 13:48
Ingen som har Powell SS (DF90-1L Lines 3-4) liggende?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar