.
Bästa tvåhandsflugspö?
Postad 19 Feb 2012, 20:58
Jag har en mindre Amazondjungel med flugspön och tycker inte priset spelar någon roll för om det kastar bra eller inte. Det är bara roligare att äga ett dyrare och kanske finare spön eller vad tycker ni?
Postad 19 Feb 2012, 22:13
Man har från marknadens sida prövat det mesta så här långt utan att spöna i mitt tycke har blivit så mycket bättre. Lättare javisst, men bättre. Ja, marginellt i så fall.
Ett dyrt spö behöver inte betyda att det är ett bra spö. Det finns det många exempel på. Det är ju iofs inte många som pytsar upp 10.000 kr och sedan erkänner att det knappast är bättre än ett liknande spö för 3-4 tusen.
Det som är kul är att det ju idag är fullt möjligt att köpa ett väldigt bra spö begagnat för ett par tusen.
Mvh Mats
Postad 19 Feb 2012, 22:39
Det finns inget "bästa flugspö" i min värld. Däremot finns det säkert ett som passar dej bäst. Det är så olika vad man har för förutsättningar då man väljer sitt spö.
Man har från marknadens sida prövat det mesta så här långt utan att spöna i mitt tycke har blivit så mycket bättre. Lättare javisst, men bättre. Ja, marginellt i så fall.
Ett dyrt spö behöver inte betyda att det är ett bra spö. Det finns det många exempel på. Det är ju iofs inte många som pytsar upp 10.000 kr och sedan erkänner att det knappast är bättre än ett liknande spö för 3-4 tusen.
Det som är kul är att det ju idag är fullt möjligt att köpa ett väldigt bra spö begagnat för ett par tusen.
Mvh Mats
Absolut begagnat är ett bra alternativ för att prova sig fram. Kör ju blandannat med ditt gamla SAGE TCR Mats.
Ser man hur det har varit i Mörrum så var (är?) det många med dyra spön men som inte kan använda utrustningen, det är bara en massa plaskande.
Postad 19 Feb 2012, 22:44
Det första är ju högst subjektivt, och det andra beror på plånboken eller var/när/hur du köper just det spöet.
En ny spöserie är förstås alltid dyrare. Bortser man från detta så kan väl alla komponenter vara mer eller mindre påkostade. Ett spö som har en påkostad klinga men som har billigt handtag, rullfäste och spöringar - det blir ju ett bra fiskespö tills det går sönder. Ett sådant har jag haft, och det är lika bra idag med nytt handtag och nytt rullfäste.
Ett spö som inte har lämnat några detaljer åt slumpen är dyrt, men det är inte säkert att det passar just ditt fiske?
Sådana spön har jag ägt och sålt vidare.
Bara vem som har byggt spöet kan få mig att dra slutsatser om hur bra det är, vilket är befängt, men så är det. Det brukar dock visa sig vid första bästa fiske hur pass bra spöet passar mig, och jag blir oftare besviken än positivt överraskad.
Det bästa spöet är för mig det spö som jag väljer nio gånger av tio till just det fiske som gäller när jag ska ut. Det är spöet som jag tycker passar mina linor och min kaststil, spöet som ger mig självförtroende och aldrig krånglar!
/Göran FISKESUGEN!
Postad 20 Feb 2012, 18:48
Ett annat tips är att kasta och testa flera olika spön och helst vid vattnet, då¨är det lättare att hitta just ditt drömspö.
PS: Det spöt jag köpte för över 10 år sedan tog jag svenska rekordet med i salmon distance förra året, så det måste mao var det bästa laxspöt
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 20 Feb 2012, 23:06
Köp det som känns bäst. Jag köpte mitt första G.Loomis GLX tvåhands för över 10 år sedan och det är det bästa spöt jag har än. Då är några tusen hit eller dit inget. Gå på magkänslan. Har man inte rå så spara hellre ett tag till än att köpa ett som du inte blir nöjd med.
Ett annat tips är att kasta och testa flera olika spön och helst vid vattnet, då¨är det lättare att hitta just ditt drömspö.
PS: Det spöt jag köpte för över 10 år sedan tog jag svenska rekordet med i salmon distance förra året, så det måste mao var det bästa laxspöt
Nu är det väl så att de spön som man kastar längst med sällan är de bästa spöna för faktiskt fiske. Även om ett rättbyggt (för en gångs skull) GLX 15 fot är ett underbart fiskespö också. Men då skall man ju som sagt ha tur att hitta ett rätt monterat spö
Postad 20 Feb 2012, 23:29
Sent from my Nexus S using Tapatalk
Bygger mina spö på Cts klingor
http://customflyrods.blogspot.se/
Gäst_Säta_*
Postad 21 Feb 2012, 00:33
Nu är det väl så att de spön som man kastar längst med sällan är de bästa spöna för faktiskt fiske. även om ett rättbyggt (för en gångs skull) GLX 15 fot är ett underbart fiskespö också. Men då skall man ju som sagt ha tur att hitta ett rätt monterat spö
.
Vadå, tar man svenska rekordet i gräskastning måste ju spöt vara grymt och fiskaren vara bästa fiskaren? För han kastar ju längst av alla?
Postad 21 Feb 2012, 05:34
J.L> Förut hade Lommis problem med att spöna var olika, dvs i samma serie och klass. Den nya tillverkningen och fabriken ska ha löst det.
Säta> Hört talas om ironi? Det jag ville få fram var att ett gammalt spö står sig bra mot nya. För om det inte är så betyder det att kastaren är bra och dit vill vi inte gå
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 21 Feb 2012, 13:11
Postad 28 Feb 2012, 23:42
Skillnaden nuförtiden är nog att det finns sjukt mycket bra spön, från att mer eller mindre vara ett par som var dugliga så har mer eller mindre alla tillverkare bra grejjer, till mycket billigare priser än tidigare.
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."
Postad 28 Feb 2012, 23:49
Har testat det mesta, och tycker fortfarande inte att det skett några större förbättringar på tvåhandsfronten sedan Loomis kom med sin GLX 15 fotare. Egentligen ganska sjukt, för det har hänt enormt mycket på materialfronten sedan dess.
Skillnaden nuförtiden är nog att det finns sjukt mycket bra spön, från att mer eller mindre vara ett par som var dugliga så har mer eller mindre alla tillverkare bra grejjer, till mycket billigare priser än tidigare.
Men Cross S1 och Sintrix är ju bäst säger dom själva och samma med reaction ?
Postad 28 Feb 2012, 23:57
Men Cross S1 och Sintrix är ju bäst säger dom själva och samma med reaction ?
Sintrix har jag iof bara vibbat på någon prototyp 15fotare, och Cross s1 har jag inte alls sett, så jag kan ha fel...
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."
Postad 29 Feb 2012, 08:10
Redigerat av thegrappler, 29 Feb 2012, 08:11.
Postad 29 Feb 2012, 09:01
Sen skall man aldrig underskatta "Årets färg"
Postad 29 Feb 2012, 13:26
Bästa spöt en personlig uppfattning, har man hittat sitt drömspö skall man hålla hårt i det..
Håller med till 100%.
Postad 29 Feb 2012, 13:38
Postad 29 Feb 2012, 14:04
Absolut begagnat är ett bra alternativ för att prova sig fram. Kör ju blandannat med ditt gamla SAGE TCR Mats.
Ser man hur det har varit i Mörrum så var (är?) det många med dyra spön men som inte kan använda utrustningen, det är bara en massa plaskande.
Henke
Dom hade nog plaskat lika mycket med en billigare utrustning. Förstår mig inte på fenomenet med att man måste uppnåt en viss grad av skicklighet för att det skall vara oki för omgivningen att den enskilde nybörjaren/arna använder en dyrare utrustning.
Som dom förmodligen inte kan nyttja till fullo men det är ju den enskildes problematik.
Mvh Rikard
Postad 29 Feb 2012, 14:29
Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk
Bygger mina spö på Cts klingor
http://customflyrods.blogspot.se/
Postad 29 Feb 2012, 18:39
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar