.
dåligt insatt i avelsfiske
Posted 23 Feb 2012, 19:11
Norrköping Stad satsar på en konstgjord lekbäck i berömda Motala Ström. Lekbäcken kommer att vara som ett biflöde till huvudfåran. Lekbäcken kommer (än så länge att leda till en konstgjord damm).
Bråviken har många fina havsöringsbäckar och fungerande lekbiotoper, vilket resulterar i vild fisk. Pjältån blev ganska nyligen drabbad av ett färrädiskt oljeutsläpp vilket tog död på många årsklasser.
Jag hör rykten om att man vill avelfiska i pjältån för att släppa ut rommen i lekbäcken. Är inte detta himla galet, med tanke på att beståndet i dagsläget är akut hotat?
Posted 23 Feb 2012, 22:31
Låter väl utmärkt tycker jag.
Blir ju många barn av två kramade fiskar
Hur tänkte du nu?... 3 årskullar rök i den ån av ett utsläpp i maj 2011, Ån är även skyddad av natura2000... Inte fan ska de få ta lekfisk där.. Nog på stolligheter....
Posted 23 Feb 2012, 22:40
Förstår inte problemet. Om man kramar några fiskar från Pjältån, det påverkarväl inte mängden utvandrad fisk därifrån. Inte nämnvärt i alla fall. Tror jag bör tilläggas.
Problemet är just "någon fisk".. I höstas var det inte många uppe till skillnad mot året innan då det var fisk överallt.. Antagligen tack vare utsläppen... Och en skyddad å med skyddad fisk bör inte få kramas till förmån för en konstgjord lekbäck mitt inne i stan...
Posted 23 Feb 2012, 22:54
Håller helt med dig. "Någon fisk" i Pjältån är i dagsläget inte vilken fisk som helst. En jävligt viktig fisk. Ska sargade fiskbestånd behöva kramas på rom för att släppas i konstgjorda bäckar. Låter helt sjukt egentligen. Kan någon kunnig på området ge ett bra svar på min frågeställning.Problemet är just "någon fisk".. I höstas var det inte många uppe till skillnad mot året innan då det var fisk överallt.. Antagligen tack vare utsläppen... Och en skyddad å med skyddad fisk bör inte få kramas till förmån för en konstgjord lekbäck mitt inne i stan...
Posted 23 Feb 2012, 22:55
Jag förutsätter att Länsstyrelsen jobbar med detta. Dom borde ju veta vad dom sysslar med.
Hoppas också att dom något märkliga planerna i Norrköping har en genomtänkt helhetslösning.
Planerna var en laxtrappa, det var klubbat o klart.. sen gör de en "lekbäck" upp till en nerskiten fågeldamm... Jag förutsätter att länsstyrelsen ser till att sweprol får bekosta det som behövs för att återställa pjältån istället för att krama fisk för ett "PR"-projekt..
Posted 23 Feb 2012, 23:18
Även om er å fått sig en oförlåtlig törn tror jag knappt att rom/mjölke från några få lekpar påverkar läget speciellt mycket.
Läser om gippot i Norrköping. Tänker att ni säkert har rätt. Att det är löjligt osv. Men, tänker jag, kan det ändå inte vara starten till något positivt? Att en bredare allmänhet får upp intresset för havsöringen. Att man spännt väntar på att de ska komma tillbaka nästa år - att det blir en angelägehet för många fler en tyvärr alltför liten klick fiskeintresserade entusiaster, av vilka jag är en.
Akvariet på Djurgården, Akvaria, har en fiskväg genom vilket spillvatnet från anläggningen rinner. Där simmar var höst stor havsöring upp och visar sig för besökarna i akvarievärlden. Minns jag inte fel har de största vägt över tio kilo. De fiskarna har nog skapat mer goodwill för arten än något annat här i Stockholm.
Om jippot skapar intresse väcks också opinion - snart har ni då era fiskvägar.
Marlodge
Edited by Marlodge, 23 Feb 2012, 23:21.
Posted 23 Feb 2012, 23:22
Posted 23 Feb 2012, 23:27
ÅvaÅn pÅ Södertörn förser i princip hela Stockholms skärgÅrd med utsättningsöring. Den är inte bredare än att även en lönnfet arkitekt hoppar över den nästan var som helst.
även om er Å fÅtt sig en oförlÅtlig törn tror jag knappt att rom/mjölke frÅn nÅgra fÅ lekpar pÅverkar läget speciellt mycket.
Läser om gippot i Norrköping. Tänker att ni säkert har rätt. Att det är löjligt osv. Men, tänker jag, kan det ändÅ inte vara starten till nÅgot positivt? Att en bredare allmänhet fÅr upp intresset för havsöringen. Att man spännt väntar pÅ att de ska komma tillbaka nästa År - att det blir en angelägehet för mÅnga fler en tyvärr alltför liten klick fiskeintresserade entusiaster, av vilka jag är en.
Akvariet pÅ DjurgÅrden, Akvaria, har en fiskväg genom vilket spillvatnet frÅn anläggningen rinner. Där simmar var höst stor havsöring upp och visar sig för besökarna i akvarievärlden. Minns jag inte fel har de största vägt över tio kilo. De fiskarna har nog skapat mer goodwill för arten än nÅgot annat här i Stockholm.
Om jippot skapar intresse väcks ocksÅ opinion - snart har ni dÅ era fiskvägar.
Marlodge
Klokt skrivet. Både hoppas och tror jag.
Posted 23 Feb 2012, 23:54
http://www.google.se...FVvfxjA&cad=rja
Reply to this topic
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users