Precis.Det problemet borde rimligen gå att lösa genom att man får lösa en försäkring,som för vilket annat lösöre som helst ?
Sen kan man ju klassa rennäringen som en företagsverksamhet med alla risker OCH möjligheter som det innebär.
.
Postad 07 Mar 2012, 20:38
Precis.Det problemet borde rimligen gå att lösa genom att man får lösa en försäkring,som för vilket annat lösöre som helst ?
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"
Postad 07 Mar 2012, 21:27
Redigerat av Thomas D, 07 Mar 2012, 21:37.
Postad 07 Mar 2012, 21:49
Varför ska de lösa en försäkring , för att några skall plantera in varg ? Och varför skall de behöva betala för den ? Jag länkade i den andra vargtråden till ett yttrande från LST , de kommer att kosta minst 20 millioner kronor per år för att plantera in varg, endast i några län - vad håller de på med ? Vi har fattigdom i Sverige , vi har hemlösa i Sverige, för helvete vart tar mina skattepengar vägen ? Lägg ned detta varg larvet eller låt vargkramarna betala och skriva på att "vi skiter i fattiga och hemlösa människor" !
Postad 07 Mar 2012, 22:12
Postad 07 Mar 2012, 22:15
Ursäkta men jag förstår inte ??vissa små utvalda näringar? Vad lever du på? Luft och vatten? Vi ska försörja 9 miljoner människor i Sverige. Hur då? Med importerat mat? Vad vi har för resurser nu räcker inte ens för 4 miljoner, havet är utfiskat, vattendragen förstörda. På 1600-talet i vargtider fanns inte ens 1 milj. människor, ändå svalt dom. Jag är inte emot vargen, men ni gör det jävla enkelt för er. Kanske vill någon offra sin fiskesemester och bidra med en månadslön för att hjälpa mig att stängsla vargsäker? När alla jord- och djurägare har stängt som ni vill kan ni glömma allemansrätten, för där vargen inte kommer in kommer inte människor in. Och jag har sagt det tidigare, det värsta är inte döda djur utom skrämda. Och så tog jag bort sista meningen, annars hade det blivit upplopp.
Postad 07 Mar 2012, 22:21
Postad 07 Mar 2012, 22:24
Postad 07 Mar 2012, 22:28
Läste du " Bondens " inlägg ? Kan vi räkna med dig ? Ger du han en eller två månadslöner för att han skall överleva ? Under hans livstid har det inte funnits några vargar så han har inte haft något alternativt yrkesval ! Han kan inte inte sadla om på en vecka och ta ett annat jobb !Acceptansen för vargen kommer alldrig att komma genom att låta den föröka sig fritt och att allting får ha sin naturliga gång, det kommer att vara oaceptabelt från vissa håll, Den andra lösningen att utrota den helt kommer ju inte heller acepteras av andra där är vi nog eniga.
Alltså måste man sätta ett kalla det takvärde hur många som max får finnas, och en botten nivå hur många som minst skall finnas.
Sedan skall man enas om hur dessa individer skall räknas/bedömmas, efter räkning belutas om hur många vargar som skall skjutas av och då ner mot det nedre målet, avskjutning skal ske genom licensjakt, då kommer det att komma fram en generation vargjägare som vill bevara vargen som tycker att detta är den mest spännande jaktform man kan bedriva.
Kommer man under min värdet så blir det ingen jakt lika självklart som att om man kommer många djur över minvärdet så är det ganska många som skall/får skjutas.
Sedan måste det bli lättare att freda sina husdjur, hund ,får ren eller dylikt mot varg, med andra ord om man fredar sitt husdjur så skall man inte betraktas som en brottsling och förlora sina vapenlicenser under lång tid i vänta på utredning däremot om det framkommer i utredningen att det handlar om olaga jakt ja då skall det naturligtvis behandlas som jaktbrott. På detta sätt kommer vargen att acepteras bland jägare de flesta( vissa extremister kommer alldrig aceptera den , likaväl som det finns de åt andra hållet som alldrig acepterar en död varg).
( nu fanns det ju ett takvärde satt en gång i tiden, som liksom bara försvan helt plötslig men skit i det just nu).
Men nånstans där tro jag man måste börja, om det sedan är 200/500 eller tusen vargar som det skall finnas låter jag vara osagt just nu.
// Bosse
Postad 07 Mar 2012, 22:43
Postad 07 Mar 2012, 22:48
Vad är det som du inte förstår ?
Postad 07 Mar 2012, 22:51
Tja det hela beror ju på lite vars man bor, bor man i norra sverige inklusive jämtland så är det nog skogstillgången som sätter priset på fatsigheten inte möjligheten till jakt, bor man i tätbefolkade områden i södra sverige så kan väl det kasnke spela roll på priset men här uppe knappas ett öre.Hej..Bra tråd,även om lågpannade provokatörer finns,tyvärr. Kostnaden för vargpolitiken av idag går att googla på. Inte såå många uppgifter,jag hittade en ganska tidigt på totalt 100 miljoner. Jag har också sett andra uppgifter på det dubbla.. Nån skrev 20 miljoner,jaa ganska långt ifrån. 1000 varg blir nog svårt utan renbeteslandet. Bara räkna på arealen som krävs.
Förra veckan pratade P1 med fårbonden utanför Sala som förlorade 16 får. Han sade att hans elstängsel inte funkar utan att man hela tiden röjer och gallrar vid marken. Ska han göra det själv,eller hyra in folk?? Efter att betalat stängslet själv..
De markägare som går med på sänkta jaktarrenden får ingen kompensation av staten. Du står vid bankomaten,å när dina stålar kommer så dyker det upp en tjänsteman å tar 200kr,en avgift som staten bestämt.
När du ska sälja släktens gamla familjegård,inser du plötsligt att den ligger i ett vargtätt revir. Vad tror du om priset?? Upp eller ner?
Bra tråd,finns lite att fundera på.. återkommer nog.. mvh borano20
Postad 07 Mar 2012, 23:44
Hej..Kära nån.. Tror du att jordbruket var lika produktivt för 150 år sen,jämfört med idag?? Tror du att det odlades på samma arealer som idag?? Vilt?? Älg var oerhört sällsynt!! Dagens älgbestånd kommer av det moderna skogsbruket! Det idag vanligaste bytesdjuret,rået,var i stort sett UTROTAT för drygt 100 år sen! Dagens bestånd kommer från ett litet antal som hölls på några storgods i Skåne.Jag förstår t.ex inte att människor i Sverige på 1800-talet behövde emmigrera och lida en fruktansvärd hungersnöd ? Vi var då strax över 2 miljoner och vargen var nere på en individnivå betydligt lägre än under 1600-talet...alltså borde det funnits mycket mer mat till oss...det kan inte vara så att vi skall ransaka oss själva nån gång ? Vi är snart 10 miljoner som bara blir fetare och fetare och skall ha mer och mer statusprylar...Sveriges befolknings kanske skall ligga runt 1 milj...
Postad 07 Mar 2012, 23:51
Hej..Ni har det bra ni som har en fin bit skog till varje hemman att glädjas åt. Min fiskepolare har sin gård utanför Vilhelmina UTAN skog. Du får säkert 25 loppor av honom rätt i fickan om du lyckas sälja den. Mitt råd är att jobba som fan på det före vargen etablerar sig.. mvh borano20Tja det hela beror ju på lite vars man bor, bor man i norra sverige inklusive jämtland så är det nog skogstillgången som sätter priset på fatsigheten inte möjligheten till jakt, bor man i tätbefolkade områden i södra sverige så kan väl det kasnke spela roll på priset men här uppe knappas ett öre.
Postad 07 Mar 2012, 23:58
är nog samma sak när det gäller Fastigheter där inget jobb finns ,du kan köpa ett hus i Bodafors löjligt billigt.Hej..Ni har det bra ni som har en fin bit skog till varje hemman att glädjas åt. Min fiskepolare har sin gård utanför Vilhelmina UTAN skog. Du får säkert 25 loppor av honom rätt i fickan om du lyckas sälja den. Mitt råd är att jobba som fan på det före vargen etablerar sig.. mvh borano20
Redigerat av Meritaimen, 08 Mar 2012, 00:00.
Postad 08 Mar 2012, 00:02
Markspriserna/tomtpriserna i vilhelmina har väl då ingenting med vargtillgången där att göra? för den är väl ändå inte speciellt väl etablerad där?Hej..Ni har det bra ni som har en fin bit skog till varje hemman att glädjas åt. Min fiskepolare har sin gård utanför Vilhelmina UTAN skog. Du får säkert 25 loppor av honom rätt i fickan om du lyckas sälja den. Mitt råd är att jobba som fan på det före vargen etablerar sig.. mvh borano20
Postad 08 Mar 2012, 02:58
Hej..Kära nån.. Tror du att jordbruket var lika produktivt för 150 år sen,jämfört med idag?? Tror du att det odlades på samma arealer som idag?? Vilt?? Älg var oerhört sällsynt!! Dagens älgbestånd kommer av det moderna skogsbruket! Det idag vanligaste bytesdjuret,rået,var i stort sett UTROTAT för drygt 100 år sen! Dagens bestånd kommer från ett litet antal som hölls på några storgods i Skåne.
F.ö. sköts den sista "svenska" vargen 1966,dagens vargbestånd kommer österifrån. De/den första sågs nån gång -82-83.
Ska vi som avslutning förklara/avslöja AGRIAs statistik angående trafikdödade/vargdödade jakthundar?? Självklart.. Varg finns huvudsakligen i 4 län,visst? Då ska man väl jämföra dödsorsakerna i DE FYRA LÄNEN,visst?? AGRIAs statistik om 900-1000 trafikdödade hundar kommer FRÅN HELA LANDET. Oklart? Om vi jämför antalet trafikdödade jakthundar i Skåne med antalet vargdödade,så vinner trafiken med 100% mot 0%,visst?
Sålunda kan vi konstatera att varg på INTET sätt utgör ett hot mot några jakthundar,BARA trafiken.. Lätt som en plätt.. Leve statistiken,vad vore lögnen utan den!! mvh borano20
Postad 08 Mar 2012, 03:13
Redigerat av D@vid, 08 Mar 2012, 04:43.
Postad 08 Mar 2012, 08:07
Varför ska de lösa en försäkring , för att några skall plantera in varg ? Och varför skall de behöva betala för den ? Jag länkade i den andra vargtråden till ett yttrande från LST , de kommer att kosta minst 20 millioner kronor per år för att plantera in varg, endast i några län - vad håller de på med ? Vi har fattigdom i Sverige , vi har hemlösa i Sverige, för helvete vart tar mina skattepengar vägen ? Lägg ned detta varg larvet eller låt vargkramarna betala och skriva på att "vi skiter i fattiga och hemlösa människor" !
Postad 08 Mar 2012, 08:27
Postad 08 Mar 2012, 09:23
Postad 08 Mar 2012, 09:49
Dock så bör man då inte förmänskliga vargarna såsom man gjort i de försök att göra ovanstående hittills.. Vargflicka, moder varg och vargen Ylva osv. osv...Eftersom jag ska iväg på resa och kommer inte att kunna följa tråden, så ger jag förslag till hur man kan få vargen till att bli en resurs.
- statsa på ett antal naturfilmer som visar varg I SVENSK MILJÖ
- satsa på ett par filmer/undervisningsmaterial som visar varg och människa samverkan
- kör det här på tv och som en del i skolundervisningen
- stöd företag som vill satsa på ekoturism med varg (ylande kanske bara)
Det här ett bara ett första förslag för att få igång diskussionen.
Postad 08 Mar 2012, 12:15
Bra! Och jag vill påminna om att detta är en LÖSNINGSORIENTERAD tråd!Och då har jag rensat denna tråd på ovidkommande inlägg...
Vänligen håll tonen på en civil nivå!!
//Niclas Lundin
Postad 08 Mar 2012, 12:48
Postad 08 Mar 2012, 14:34

Postad 08 Mar 2012, 23:37
Hej..Nej,poängen med det jag skrev: Fastighet utan varg i krokarna,värde X. Samma fastighet MED varg runtikring,ja vad tror ni ?? Värdet upp eller ner?? Nej,det finns ingen värdeförhöjande skogsareal på exemplet.. Vem kompenserar ev. värdeminskning?? Staten pekar med hela handen,du drar upp plånboken.. mvh borano20Markspriserna/tomtpriserna i vilhelmina har väl då ingenting med vargtillgången där att göra? för den är väl ändå inte speciellt väl etablerad där?
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar