Hej..Stort tack,Perro,för dina två första meningar. STORT tack mvh borano20Nåja, vill man ha en lösning gäller det att se hela problembilden framför sig och det kräver en del argumenterande eftersom åsikterna går isär. Utesluter man viktiga delar av problemet får man självklart ingen hållbar eller realistisk lösning.
Men, som jag ser det finns det bara två vägar att gå; Ändra inställningen hos de som inte vill ha varg i närheten. Det kan göras genom ökad information, satsningar på turism som föreslagits och större ersättningar till de näringar som tar skada av en ökad vargstam. Kommer att vara svårt att övertyga alla och kosta mycket pengar.
Sedan måste de geografiska förutsättningarna förändras så att vargstammen kan etableras på ett större område, både för ett ökat antal och en förbättrad genbank från invandring. Här är nog det svåraste problemet eftersom det kolliderar med rennäringen, men man måste nog gå tillväga på samma sätt genom att försöka få renägarna att inse att det kan finnas fördelar med en större vargstam, turistintäkter, ersättningar m.m. Även detta kommer att vara ytterst kostsamt för staten. Jag tror inte på att man kan inskränka renskötseln från statligt stöd då det har ett högt kulturellt värde och måste bevaras någorlunda intakt.
.
Ansvar för vargen, fåren och hunden.
Postad 08 Mar 2012, 23:38
Postad 09 Mar 2012, 00:19
om vi tar en fastighet med bara tomtmark så påverkar väl inte vargen proiset där heller?
Fast om du menar liten fastighet för att ha djurhållning på, då fattar jag att priset påverkas och det var kanske det du menade ?
Postad 09 Mar 2012, 00:26
Den som tex inte kommer att kunna nyttja naturen och hålla på med sina fritidsintressen eller påverkas i sin yrkesutövning pga av vargen kommer inte att ändra uppfattning oavsett vilken positiv bild som utmålas i en brochyr, film eller något föredrag, detta kommer bara att skapa irritation.
Postad 09 Mar 2012, 20:24
vissa små utvalda näringar? Vad lever du på? Luft och vatten? Vi ska försörja 9 miljoner människor i Sverige. Hur då? Med importerat mat? Vad vi har för resurser nu räcker inte ens för 4 miljoner, havet är utfiskat, vattendragen förstörda. På 1600-talet i vargtider fanns inte ens 1 milj. människor, ändå svalt dom. Jag är inte emot vargen, men ni gör det jävla enkelt för er. Kanske vill någon offra sin fiskesemester och bidra med en månadslön för att hjälpa mig att stängsla vargsäker? När alla jord- och djurägare har stängt som ni vill kan ni glömma allemansrätten, för där vargen inte kommer in kommer inte människor in. Och jag har sagt det tidigare, det värsta är inte döda djur utom skrämda. Och så tog jag bort sista meningen, annars hade det blivit upplopp.
Valet vad gäller matimport togs för länge sedan då vi gick ifrån bondesamhället,sista spiken slogs i kistan -94 iom Eu-omröstningen.
Vi lerver i ett land där folk betalar 200:- litern för kaffelatte men få är villiga betala samma pris per kilo för tex fårkött eller fisk,
det handlar ju om efterfrågan och vad folk är villiga att betala.
Vi är stolta över vår Svenska djurhållning,arbetslagstiftning och minimilöner,ändå är det den Danska fläskfilen för 69:-/kg som säljer
och inte den Svenska för 129:- det känns säkert bra för samvetet att våra kreatur har det hyffsat bra men
vad spelar det för roll när vi är inte köptrogna.
Som du själv säger...vi är inte självförsörjande på långa vägar.
Mathyckleriet breder ut sig på varje hylla på ICA.
Postad 10 Mar 2012, 09:19
Jag är lite nyfiken på den där informationen som alla talar om och hur de tror den skall påverka vargmotståndarna till en positiv syn på mer varg i skogen?
Den som tex inte kommer att kunna nyttja naturen och hålla på med sina fritidsintressen eller påverkas i sin yrkesutövning pga av vargen kommer inte att ändra uppfattning oavsett vilken positiv bild som utmålas i en brochyr, film eller något föredrag, detta kommer bara att skapa irritation.
Nej, jag tror inte heller på att man ska försöka "bambifiera" vargen. Det måste naturligtvis vara saklig information som visar påverkan av en ökad vargstam och som visar på olika sätt hur man kan leva med det. I informationen måste det finnas konkreta lösningar, hur man skyddar sina får med stängsel och ett bra system med bidrag till uppsättning av stängsel. Det finns ju även utrustning för att skydda sin hund, t.ex. västar, även den borde vara kraftigt subventionerad för hundägare i vargområden.
Sedan så är det väl pengar som styr, fullgoda ersättningar kommer att öka acceptansen för de skador och inskränkningar en större vargstam kan medföra.
Men det kommer att vara svårt att övertyga alla, frågan är om viljan och de ekonomiska styrmedlen finns??
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."
-John Randolph
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar