Hoppa till innehåll

.

Foto

Sameo Wolverine RULLE...galet? (se video)

Flugrulle som beter sig helt gaaaaaalet

21 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Barbus

Barbus

Member

• Members
  • PipPip
  • 98 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 09:37

Tjena!

Köpte komplett flugutrustning av en polare där bl.a flugrulle av märke Sameo Wolverine...
Till min förvåning händer följande vid användning:

Jag blev varnad innan köpet om att rullen beter sig "konstigt" speciellt vid double-haul-kastet! Inte så kul att linan trasslar sig hela tiden vid överkastet.... :(

Jag har kvitto och funderar starkt att höra med Sameo-personalen .... men har någon haft liknande problem? Isåfall hur har man löst problemet?

Vill undvika att behöva betala för en ny rulle... :blush: :blush: :blush:

Mvh Brabusoni

Redigerat av Barbus, 13 Mar 2012, 00:41.

#2 ONLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32510 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 09:40

Alla rullar av den typen med lätt invevning är så. Jag har Shimano/Loomis, Guideline/ Vision Extreme mfl och alla gör så. Därför kör jag med Danielsson på tävlingar och fiske :)
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#3 OFFLINE   Barbus

Barbus

Member

• Members
  • PipPip
  • 98 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 17:45

Alla rullar av den typen med lätt invevning är så. Jag har Shimano/Loomis, Guideline/ Vision Extreme mfl och alla gör så. Därför kör jag med Danielsson på tävlingar och fiske :)

:wacko: :wacko:

Jag förstår inte själva grejen med "lätt invevning"....linan trasslar sig hela tiden under fisket.... Vad är meningen med det hela?
Danielsson har ingen lätt invevning? *kanske dum fråga för jag har aldrig sett/fiskat med Danielsson rulle.... :blush:

Finns det någon metod som gör att rullen inte trasslar den invevade fluglina...eller är det jag som fiskar helt "FEL" med den.... :huh:

#4 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 18:40

alla mina rullar "Tjuvar" lina, ingen så där extremt dock enda rullen jag känt på som inte tjuvade alls var en hardy marksman jag klämde lite på inne på SFFC(vacker e den oxå, "måste... kontrollera... behov...).
generellt verkar det som dom enklaste "click-pawl" rullarna inte tjuvar medan dom flesta bromsade gör det i nån omfattning.

Ska väl i ärlighetens namn sägas att min dyraste rulle är en vision deep så jag är ingen rullfantast precis
fast jag börjar mer o mer snegla på gamla Hardy rullar, fan vad vackra dom e :wub:

Videon var dock rätt extrem, har wolverine en liten "clicker"? om den gått sönder skulle det förklara en del....

#5 OFFLINE   Stanley

Stanley

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1994 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 18:43

Ja se alla dessa kinaproduktioner gjorda utan koll på vad man behöver när man fiskar. Det måste helt enkelt vara motstånd vid invevning för annars funkar det inte.

Om jag får tag i en rulle som tjuvar lina fasas den ut direkt!

#6 OFFLINE   keester

keester

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7288 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 19:19

Är bromsen åtdragen?

www.netflies.se

nominerad till årets edgare 2012

#7 ONLINE   pikehunter29

pikehunter29

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1765 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 19:23

har fan aldrig haft de problemet med nån rulle inte som jag märkt iallafall hhhmmm
Http://flyfreak.bloggo.nu

#8 OFFLINE   Barbus

Barbus

Member

• Members
  • PipPip
  • 98 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 19:28

Är bromsen åtdragen?

Yes, har provat alla varianter med bromsen!

#9 OFFLINE   rensvind

rensvind

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1368 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 19:31

kattpiss.
reklamera, och går inte det (om du köpt beg) så fråga sameohandlare om hur man fixar problemet. Så ska det inte vara.
klassiskt köpa billigt --> betala dyrt
Super Natural British Columbia

#10 OFFLINE   hogmark

hogmark

Laxhjälte

• Edgemember+
  • 1363 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 20:37

När kör du med andra rullar då? :D

Danielsson for the win! ;)

#11 OFFLINE   amebix

amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 879 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 20:45

vart är sameofolket nu ?........

#12 OFFLINE   keester

keester

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7288 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 20:47

Yes, har provat alla varianter med bromsen!

Ska inte vara så då!
Reklamera.

www.netflies.se

#13 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6833 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 20:50

Maila Ken! Har bara hört gott om deras service :)

#14 OFFLINE   keester

keester

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7288 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 20:52

vart är sameofolket nu ?........

Jag är övertygad om att Ken på Sameo kommer att visa intresse i den här tråden!
Men just nu är han på Mässa i stockholm.
Jag lär träffa på han imorrn, så jag kan informera honom om tråden då! ;)

www.netflies.se

#15 OFFLINE   Cristoffer

Cristoffer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4043 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 21:10

Då tar jag tillbaka de där med "Fredag, liv osv.." :P
Postad bild

#16 OFFLINE   CAlm

CAlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 21:10

Dessvärre har jag upplevt att Danielsson-rullarna också tjuvar lina numera. Nya L5W har mycket lättare invevning än LW:n tyvärr.

Redigerat av CAlm, 09 Mar 2012, 21:11.

#17 OFFLINE   keester

keester

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7288 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 22:28

Radera inn

Radera innan han läser!!! ;) :D

www.netflies.se

#18 OFFLINE   Oops

Oops

Frontline Member

• Edgemember+
  • 9247 inlägg
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Postad 09 Mar 2012, 22:32

Ken är redan informerad om tråden.... -_-
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#19 OFFLINE   keester

keester

Frontline Member

• Edgemember+
  • 7288 inlägg

Postad 09 Mar 2012, 23:09

Ken är redan informerad om tråden.... -_-

OK. Syns imorgon Leif. :)

www.netflies.se

#20 OFFLINE   Ken

Ken

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1361 inlägg

Postad 13 Mar 2012, 14:23

Back again from reality :D
..missat denna tråden helt...

Modellen av Wolverine är 6 år gammal...och det är en rulle som vi köpte in av en välkänd tillverkare innan vår helt egna rulle var klar...åren innan hade vi ytterligare en modell från dom vi kallade classic..men den designen ändrades till 2006 och vi var tvungen byta för att få tag i rullar helt enkelt..

En "OEM" rulle som dessa (dvs en rulle som görs till många andra märken,) kan man inte påverka designen mer än kosmetiskt...det var en riktigt bra kvalité på CNC-arbetet men just designen av vevlmotståndet var inge vidare...det är inget svårt problem att fixa, men dom ville ha designen på det viset...
Vi slutade helt med denna tillverkaren efter denna modellen och efter den "läxan" arbetar vi nu enbart med Helt egen designade modeller där VI äger modellerna och verktygen

Som Sasse sa: Shimano/Sage/Loomis/ AJ Jensen, HiLevel ..pool 12..ja det finns massa andra som har exakt samma rulle, och då samma "problem"...tyvärr inte mycket att göra då det inte är ett "fel" utan en design som är på det viset..jag köpte en O-ring på järnia för 2spänn för att få ett motstånd på min egen eftersom jag retade mig på problemet...det går säkert lösa på andra vis, men det funkade..
Tyvärr har jag ingen kvar här (varken rulle eller o-ring) då alla sedan länge använts som reservdelsrullar.

All the best!
Ken

#21 OFFLINE   Barbus

Barbus

Member

• Members
  • PipPip
  • 98 inlägg

Postad 13 Mar 2012, 15:02

Back again from reality :D
..missat denna tråden helt...

Modellen av Wolverine är 6 år gammal...och det är en rulle som vi köpte in av en välkänd tillverkare innan vår helt egna rulle var klar...åren innan hade vi ytterligare en modell från dom vi kallade classic..men den designen ändrades till 2006 och vi var tvungen byta för att få tag i rullar helt enkelt..

En "OEM" rulle som dessa (dvs en rulle som görs till många andra märken,) kan man inte påverka designen mer än kosmetiskt...det var en riktigt bra kvalité på CNC-arbetet men just designen av vevlmotståndet var inge vidare...det är inget svårt problem att fixa, men dom ville ha designen på det viset...
Vi slutade helt med denna tillverkaren efter denna modellen och efter den "läxan" arbetar vi nu enbart med Helt egen designade modeller där VI äger modellerna och verktygen

Som Sasse sa: Shimano/Sage/Loomis/ AJ Jensen, HiLevel ..pool 12..ja det finns massa andra som har exakt samma rulle, och då samma "problem"...tyvärr inte mycket att göra då det inte är ett "fel" utan en design som är på det viset..jag köpte en O-ring på järnia för 2spänn för att få ett motstånd på min egen eftersom jag retade mig på problemet...det går säkert lösa på andra vis, men det funkade..
Tyvärr har jag ingen kvar här (varken rulle eller o-ring) då alla sedan länge använts som reservdelsrullar.

All the best!
Ken

Kan du förklara mer detaljerat kring o-ringen....var skall den placeras eller närmare sagt HUR? vad skall plockas/skruvas loss och hur åtgärdar man den "dumma" designen?

Har även sökt på nätet utan framgång så ni/edgeforumet är mitt enda hopp på att få rätt på fanskapet....

#22 OFFLINE   Ken

Ken

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1361 inlägg

Postad 13 Mar 2012, 17:40

Kan du förklara mer detaljerat kring o-ringen....var skall den placeras eller närmare sagt HUR? vad skall plockas/skruvas loss och hur åtgärdar man den "dumma" designen?

Har även sökt på nätet utan framgång så ni/edgeforumet är mitt enda hopp på att få rätt på fanskapet....

jag satte min bakom envägskullagret inne i rullen...det gav faktiskt friktion nog ...testa annars med en liten tunn plastbricka (var min andra tanke jag hade men aldrig provade ) o-ringen bara satte jag på centrum skruven (det är rätt tight, så lossa bromsen helt innan du försöker med att ta bort låssprinten som håller envägs lagret...) det måste finnas tuesentals med dessa rullarna ute...nån annan har säkert ytterligare lösning...ett trögare envägskullager finns säkert annars att köpa skulle jag kunna tänka mig....det är ju ett standard-lager s.a.s...

Svara

Även taggad med Flugrulle, som beter sig helt gaaaaaalet

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar