Jump to content

.

Photo

DT eller WF till fiske i mindre åar

10 replies to this topic

#1 OFFLINE   Svempa

Svempa

Member

• Members
  • PipPip
  • 86 posts

Posted 10 Mar 2012, 12:56

Jag funderar på att skaffa mig ett 8" #4 spö för fiske i mindre vattendrag. Nu undrar jag om någon har en uppfattning om vilken lina som fungerar bäst under sådana förhållanden, DT eller wf? Hittills har jag kört uteslutande WF, då jag mest fiskat i större vatten, men jag funderar på om DT är att föredra när det är trångt och man oftast får använda underhandskast.
Exilnorrlänning i Malmö!

#2 OFFLINE   M Wallin

M Wallin

Advanced Member

• Edgemember
  • 725 posts

Posted 10 Mar 2012, 13:31

Inte för att jag är någon sylvass expert i ämnet men jag tycker att de så kallade "Longbelly-linorna" är en bra kompromiss som hanterar det mesta.
Å andra sidan finns de som hävdar att extrema kortklumps-linor är optimalt för fiske i mindre vatten.

Det är nog som vanligt, alla har sin religon och inget är sant för alla... ;)
"If youre looking for the best small offroad car for the lowest price you cant go past LadaNiva. You may have heard some terrible stories about Nivas. Most of what youve heard was said by someone whos spent more than 10 x  your Nivas price and still find he cant go half the places you can in a Niva.

#3 ONLINE   Dhennis

Dhennis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 274 posts

Posted 10 Mar 2012, 14:22

Jag har ett mjukt klass 3-spö, på 7fot och en longbelly lina just nu, provade en lina med kortare klump, en Guideline presentation, men den blev kortvarig, det sköt lina väldigt mycket tidigare, men blev väldigt svårkastat för min del vid 7-10 meter, jag överladdade spöt hela tiden och kom ingen vart. Visst är jag medveten om att min teknik, eller brist på teknik, är en stor skurk, men Longbellylinan kastar mest av sig själv, förutom i början, då jag behöver få ut en bit innan den skjuter bra.

Kommer själv köpa en DT-lina och prova i sommar, känns som det kan passa bättre.
//Dennis

Lev som du lär, eller lär som du lever.

#4 OFFLINE   Svempa

Svempa

Member

• Members
  • PipPip
  • 86 posts

Posted 12 Mar 2012, 17:02

Jag kanske får göra likadant Dhennis! Bara att köpa och testa!

Tack för svar!
Exilnorrlänning i Malmö!

#5 OFFLINE   TobbeL

TobbeL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 162 posts

Posted 12 Mar 2012, 17:57

Har i många år fiskat smååar med ett 7'6'' 3-4 spö och använt en vanlig WF lina i klass 5 med en klump på ca 9,5m. Har funkat hur bra som helst. Sällan att klumpen kommer utanför toppöglan.

#6 OFFLINE   Flyfisher-56

Flyfisher-56

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 518 posts

Posted 12 Mar 2012, 18:32

Jag kanske får göra likadant Dhennis! Bara att köpa och testa!

Tack för svar!

Hejsan. Ser att du fått lite matnyttiga tips ang linor. Men här kommer lite till. Fiskar själv väldigt mycket i små öringåar med spön i klass 2-3. Det intressanta är inte om du skall ha en WF eller DT då du troligtvis inte kommer att fiska ens med hela klumplängden och då är ju linorna någorlunda likvärdiga. Det intressanta är taperingen på linan och då framförallt spetsen. Skall du övervägande fiska underhandskast eller finns plats till överhandskast? Du behöver inte lägga ner så mycket tanke kring detta utan välj en lina du trivs med till blandat fiske och gå i stället upp en klass i linvikt. Själv väljer jag en lina med lite mera tyngd i spetsen då jag fiskar mig uppströms med övervägande korta överhandskast ( i mitt fall en SA MasteryTrout). Vid mera blandade kast en Rio Trout LT som är både fin vid roll/underhands och överhandskast på kort lina. Som sagts här innan är en kortklumpslina optimal vid trånga lägen vid underhandskast men ingen hit att överhandskasta med enl mitt tycke. Har själv en GL Presentation men använder den allt mindre vid detta fiske. Linor är en smaksak och högst personligt. Mitt tips är att prova dig fram. Det viktigaste är trots allt presentationen.

#7 OFFLINE   sovereign

sovereign

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 138 posts

Posted 12 Mar 2012, 18:38

Hej !

Fiskar mest med 7,9" Hardy Gem smuggler # 4, brukar mest en WF 4 lee wulff triangeltaper men också en Hardy Ultralite DT 4. WF -linan är suverän till trånga lägen och rullkast, dock är den en ganska tuff lina för längd. Har också ett litet 6" Hardy Marvel klass två för det är det Dt som gäller.
Tight lines! Steen

Ps. inga billiga linor, fiske i små vatten kräver mycket och det är inte roligt att fiska där om linan inte är på topp ( jag har provat att komma billigt undan och gör inte om det )

#8 ONLINE   Line-speed

Line-speed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 posts

Posted 12 Mar 2012, 22:29

Jag fiskar bara med skjutklumpar och speciellt i mindre vatten med klumplängd på 6-7m,många förknippar skjutlinor med långa kast me jag håller inte med..
Tycker att det är det mest effektiva fisket och meta av sträckan med underhandskast klumpen 1m utanför spötoppen,man behöver sällan ta in lina för kast mer än 1-2m då man knapt behöver fiska längre bort än 10m..

#9 ONLINE   ErikBerg

ErikBerg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 219 posts

Posted 17 Mar 2012, 18:59

Jag köpte också ett 8 fots #4 spö. Har Guideline Presentation-lina och trivs hur bra som helst. Den laddar tidigt och jag gör nu enkelt trixiga kast som jag bara kunnat drömma om med tidigare WF-/DT-linor jag använt på andra spön.
Presentation-linan gjorde mig till en bättre kastare, helt enkelt. Den var dyr, men bra. :)

#10 OFFLINE   Lovéus

Lovéus

Advanced Member

• Edgemember+
  • 608 posts

Posted 20 Mar 2012, 19:15

Kör ett 8" #4 med djup aktion med en Scierra HMT WF#5.

Gillar att ligga en linklass över,upplever att jag får mer spänning i spöet och kan skjuta ut med färre bakkast.
Fungerar också fantastiskt att rulla.

Jag tror till syvene och sist att det handlar om att man känner sitt spö och sin lina.

#11 OFFLINE   HansH

HansH

Advanced Member

• Edgemember+
  • 115 posts

Posted 24 Mar 2012, 17:57

Mm. Som sagt en smak och teknikfråga mest. Kör själv #2 och #3 i små vatten. Har då fastnat för DT som jag kört uteslutande med ett antal säsonger nu. E jättenöjd!

Reply to this topic

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users