Den gångna veckan har vi tillsammans med vår fiskeguideklass ifrån Tornedalens folkhögskola varit iväg på vår första stora resa tillsammans - äntligen! Vinterns allra dystra dagar bort från flugfisket visste vi alla att det nu var över och den drömmen om att få åka iväg tillsammans och fiska slutligen var här.
Destinationen för oss var Råneå, som även de föregångna fiskeguideklasserna besökt de senaste tio åren. Vattnet och vårflödet var högt, innan fisket pratades det inom gruppen om att "Det här kommer inte att gå". "Meningslöst att försöka, våra flugor kommer inte ens utanför träd- och buskagegränsen". Men, oj!! Så fel det skulle visa sig att dem hade...
Till en början, fiskade jag(Jacob), Patrik och Markus efter id på en sträcka några rekat på innan hela klassen kommit sig dit, vi fick en hel del id;ar, en del riktigt stora 2kg+ och dem flesta kring 1,5kg. Tiden på måndags förmiddagen gick och så kom telefonsamtalet ifrån en Viktor i ett nästintill chocktillstånd. Han berättade då att han lyckats fånga en gädda på HELA 121cm och fullproppad med rom! Torde det vara svenskt rekord på flugfångad gädda?!

Givetvis tog vi som stod på id-platsen våra grejer och bar oss iväg mot Viktors gäddparadis istället. När vi tre kommer fram står redan hela klassen utvadade och kastar febrilt i hopp om att få en lika stor. Ronny Landin som besökte oss på eftermiddagen hade även han lyckats få en fin madam på 114cm - urlekt. Då bestämde jag mig för att gå ut och testa på. Några kast senare hade jag fått upp mitt livs gädda på 100cm.

Något som kan vara värt att nämnas är att ingen utav oss från Conductfly har tidigare riktat vårt fiske på Gädda, vi alla tog PB och de flugorna som gav oss bäst resultat var stora flashflugor i färgerna grön/silver - guld - röd/silver.
Första dagen var över, fina gäddor hade landats och blivit återutsläppta. De två efterföljande två dagarna hade vi minst lika bra fiske och vackra gäddor togs.
Några bilder från gäddveckan!
Jacob-108cm gädda
Patrik med 100cm gädda

Charlie, vår klasskamrat med fin 104cm gädda! Länk till hans hemsida:
http://rod-reel.blog...tjenare_25.htmlFilm ifrån vårt gäddfiske härifrån kommer inom kort. Så håll ögonen öppna!
Läs mer om vårt fiske på
www.conductfly.se/Jacob Eliasson
Redigerat av Jacob Eliasson, 27 May 2012, 13:23.