Hoppa till innehåll

.

Foto

Havsöringar utan bröstfenor

46 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Dorza

Dorza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 12:56

Jag och en fiskepolare (Sellman här på edge) har fått några havsöringar var som haft outvecklade/inga bröstfenor. Gemensamt för dessa har varit att alla varit runt 25-27cm.
Fångstplats har varit i Skälderviken samt vid Halmstad.

Vår teori är att fiskarnas fenor är outvecklade till följd av någon störning/gift.
Vi har även fått "tipset" att det skulle kunna vara nätskador, vilket vi förkastat som teori. Det är för många fiskar och fenorna ser verkligen outvecklade ut, som små stumpar.

Jag har tyvärr inget kort att visa upp men det ska jag fixa om jag får ytterligare någon missbildad fisk.

Är det fler som gjort liknande observationer?

Har ni några teorier om vad som kan ligga bakom? Bara ös på med tankar så kanske vi kan ringa in problemet till sist!

#2 OFFLINE   HåkanViskafors

HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 11806 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 15:25

Det låter riktigt skumt.

Det kanske är rymlingar från en närliggande odling? kanske till och med Regnbågar???
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#3 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6833 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 15:39

Kanske bonka nån och sända in för analys?

#4 OFFLINE   Dorza

Dorza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 15:44

Det låter riktigt skumt.

Det kanske är rymlingar från en närliggande odling? kanske till och med Regnbågar???

Att det är öring råder det ingen tvekan om.

Några odlingar finns inte i området vad jag vet i alla fall och utsättning av havsöring är väl helt stoppade på västkusten om jag inte har fel för mig?!

Det som känns knepigt är att fiskarna i övrigt ser helt friska ut. Den senaste fenlösa öringen fick jag igår, den hade en stump på ena sidan och en lite större antydan till fena på andra sidan. De ser helt klart ut att ha "underutvecklade" bröstfenor.

Jag har vid ett tidigare tillfälle hört att något ämne kan leda till missbildade fenor, men vilket det var minns jag inte. Får gräva vidare i detta helt enkelt.

Slå gärna en extra kik på öringar ni fångar som är runt 25 cm. Nu är det säkert så att de flesta av er bara fångar 3-kilos blänkare, men någon av er kanske har otur nån gång;)

#5 OFFLINE   Dorza

Dorza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 15:44

Kanske bonka nån och sända in för analys?

Tanken har slagit oss, vet ni om man ska vända sig till länsstyrelsen eller fiskeriverket för sådana frågor?

#6 OFFLINE   HåkanViskafors

HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 11806 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 16:53

Jag hade vänt mig till miljökontoret i aktuell kommun till att börja.
Helt klart värt att analysera. Grejen är bara att du i så fall kommer att bonka en olovlig firre. Skickar du in den så kanske du blir stämd för olovligt fiske!!!

Kolla först med miljökontoret. Är det gifter så kanske man kan utgå från att det är tungmetaller och de kanske till och med kommer att svartlista området. Allt för din egna hälsa såklart!!

#7 OFFLINE   turtola

turtola

Advanced Member

• Edgemember
  • 359 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 18:42

Jag hade vänt mig till miljökontoret i aktuell kommun till att börja.
Helt klart värt att analysera. Grejen är bara att du i så fall kommer att bonka en olovlig firre. Skickar du in den så kanske du blir stämd för olovligt fiske!!!

Kolla först med miljökontoret. Är det gifter så kanske man kan utgå från att det är tungmetaller och de kanske till och med kommer att svartlista området. Allt för din egna hälsa såklart!!

hos regnbågen är det kanske en genetisk degeneration hos odlingen om man använder samma material hela tiden?
Men i naturen borde inte det förekomma. Men kolla med kommunen det kan kanske vara utsläpp från lokalt reningsverk. Det lär ju finnas höga halter av miljöpåverkande ämnen som läkemedelsrester och hormoner från bl.a p-piller och kemikalier. Engelsmännen höll regnbågar i sump nedströms reningsverkenoch dom påverkades mest när det gällde könsutvecklingen om jag minns rätt.

#8 OFFLINE   leopardbotten

leopardbotten

Advanced Member

• Edgemember
  • 643 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 19:20

Har sett liknande defetkt på en havsöring i bråviken. Ena bröstfenan var som en klump bara. Annars var fisken hur fin som helst. Någon kunnig som vet vad det kan röra sig om? Är lite orolig över att muddringen i bråviken släppt lös en massa gifter.

Att folk kan leva ett helt liv utan fiske måste vara en folksjukdom...

http://www.alvraddarna.se/

#9 OFFLINE   HåkanViskafors

HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 11806 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 19:28

Jag har bara sett sådana fenor på sönderodlade öringar i i regnbågssjöar....

#10 ONLINE   Troutman

Troutman

Frontline Member

• Edgemember
  • 1216 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 21:10

Defekter i utvecklingen av fenor kommer förmodligen i ägg eller larvstadiet. Som ni sagt beror det sannolikt på någon form av miljögift, i så fall i den bäck där öringen kläckts. Kontakta myndigheten, se till att få ok att bonka och skicka in ett par stycken. Antagligen går det att knyta problemet till en specifik ålderskull och finns det biologiska prover från elfiske att jämföra med går det kanske att hitta vattendraget också.Nånstans ligger det en hund begraven men förmodligen inte där ni fångar fisken.(vet att bla tungmetaller får sådana effekter på fisk i gränslandet innan halterna är dödliga. Har vi otur är det inget enstaka utsläpp, i så fall kan dessa vara från den sista överlevande årskullen från det vattendraget)

Redigerat av Troutman, 15 Apr 2012, 21:15.

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.
Fortunately, most people are morons."

#11 ONLINE   Troutman

Troutman

Frontline Member

• Edgemember
  • 1216 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 21:18

http://fiskejournale...skanska-backar/
"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

#12 OFFLINE   kaxeshusse

kaxeshusse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 426 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 21:39

Låter bekant. Jag fick en Regnbåge i en pöl som Växjö Flugfiskeklubb har. Fisken kanske vägde 7 - 8hg. Det som slog mig direkt var hur outvecklade bröstfenorna var. Som ett par stumpar som stack ut. De kom från en odling norr om Växjö.

#13 OFFLINE   leopardbotten

leopardbotten

Advanced Member

• Edgemember
  • 643 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 21:41

Öringen jag fick i bråviken var inte av vilt ursprung, fettfena saknades. På de vilda öringarna har jag aldrig upptäckt några defekter, förutom naturliga lekskador på fenorna.

Att folk kan leva ett helt liv utan fiske måste vara en folksjukdom...

http://www.alvraddarna.se/

#14 ONLINE   Troutman

Troutman

Frontline Member

• Edgemember
  • 1216 inlägg

Postad 15 Apr 2012, 21:42

Öringen jag fick i bråviken var inte av vilt ursprung, fettfena saknades. På de vilda öringarna har jag aldrig upptäckt några defekter, förutom naturliga lekskador på fenorna.

Det låter ju bra i sammanhanget.

#15 OFFLINE   Dorza

Dorza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 08:03

Jag har varit i kontakt med SLU idag och väntar på återkoppling därifrån.

Återkommer när jag fått mer info.

#16 OFFLINE   Dorza

Dorza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 08:36

Det är tydligen så att det sätts ut havsöring i Lagan. Dock borde dessa fiskar ha klippta fettfenor.

Danskarna sätter också ut havsöring längs kusterna. Hur man gör med klippning av fettfena där vet jag inte, någon som har koll på detta?

Jag tycker det känns mer sannolikt att outvecklade fenor skulle kunna uppkomma på odlad fisk än på vilda bestånd. Men samtidigt så tror jag ju inte detta handlar om odlad fisk :unsure:

#17 ONLINE   selleman

selleman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 159 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 12:57

Jag tror också att det är något miljögift som orsakar dessa defekterna. Jag slängde nyss iväg ett mail till Anders Eklöv och han om någon kan säkert svara oss!

#18 OFFLINE   rocco

rocco

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 146 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 16:26

Fick en öring häromdagen i Bua utan bröstfenor, tyckte detta va mkt knepigt, den va samma strl som du sa runt 25-30cm. Att en fena kan saknas har man ju sett men två små stumpar? WTF?
Fisk Fiskare Fiskast!

#19 OFFLINE   VBG2

VBG2

Member

• Members
  • PipPip
  • 28 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 22:19

Kan oxå rapportera in en fångad 25-30 cm:are utan bröstfenor. Togs för ca en vecka sen ca milen norr om Varberg. Om killen som håller i havsörings projektet i bl.a. Himleån läser detta kanske det kan väcka hans intresse så fortsätt att rapportera in om ni får några fler.

#20 OFFLINE   VBG2

VBG2

Member

• Members
  • PipPip
  • 28 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 22:19

Kan oxå rapportera in en fångad 25-30 cm:are utan bröstfenor. Togs för ca en vecka sen ca milen norr om Varberg. Om killen som håller i havsörings projektet i bl.a. Himleån läser detta kanske det kan väcka hans intresse så fortsätt att rapportera in om ni får några fler.

#21 OFFLINE   john-john

john-john

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 441 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 22:32

Fick en på premiären som inte hade bröstfenor!!!! Norr om götaälv!!

#22 OFFLINE   bhe

bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2888 inlägg

Postad 16 Apr 2012, 23:15

Med alla dessa rapporter låter det ganska allvarligt.
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#23 OFFLINE   Dorza

Dorza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 17 Apr 2012, 07:35

Med alla dessa rapporter låter det ganska allvarligt.

Ja, det är verkligen märkligt detta.

Med tanke på den stora geografiska spridningen så tror jag inte det är något som inträffat i lekområdena, om inte fiskarna "släpat" hem något sjukt på vandringen uppåt.
Dessutom borde man vid elfisken sett detta tycker jag, vad jag vet finns inga sådana rapporter?! Men det får vi gräva vidare i såklart.

I nuläget röstar jag på någon parasit eller bakterie.

Jag har frågor som ploppar upp i huvudet hela tiden, här får ni ta del av lite hur jag tänker. Ös gärna på med egna tankar.

* Om det nu skulle vara en parasit, tror ni i så fall att det är en ny företeelse eller har man bara inte snappat upp detta tidigare?
Jag tror det kan ha förekommit tidigare, det är många som krokar av småöringarna direkt i vattnet utan att "titta" på fisken. Varför skulle man kolla om fisken har bröstfenor om man inte känner till det eventuella problemet? Kanske att parasiten nu exploderat i antal eller att förhållandena varit exceptionella för den lille gynnaren därav att vi nu upptäckt det.

* Om detta funnits tidigare, varför har det inte upptäckts på äldre fisk?
Min rädsla är att fisken helt enkelt inte överlever till "vuxen" ålder utan bröstfenor (vissa gör det säkert men den stora mängden). Visserligen har de fiskar jag fått sett välmående ut, men dieten för dessa består till stor del av räkor, märlor och annat smått som kanske är ganska lättfångade även för en fenlös fisk?
Kanske är även dessa fiskarna mer utsatta för exempelvis sälar.

Som sagt ös gärna på med egna tankar kring detta.

#24 OFFLINE   Dorza

Dorza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 17 Apr 2012, 07:51

Pratade precis med Johan Wagnström på länsstyrelsen i Skåne.
Hans spontana tanke är att det handlar om odlad fisk. Han trodde inte man klippte fettfenan på havsöring nämligen.

I Lagan sätter man ut mycket havsöring och det är kanske inte otänkbart trots allt att det är fiskar som skavt bort bröstfenorna mot betongbottnen i odlingen.
Jag ska ta det vidare med ansvariga för utsättningarna i Lagan och återkommer när jag har mer information.

#25 OFFLINE   VBG2

VBG2

Member

• Members
  • PipPip
  • 28 inlägg

Postad 17 Apr 2012, 07:58

Pratade precis med Johan Wagnström på länsstyrelsen i Skåne.
Hans spontana tanke är att det handlar om odlad fisk. Han trodde inte man klippte fettfenan på havsöring nämligen.

I Lagan sätter man ut mycket havsöring och det är kanske inte otänkbart trots allt att det är fiskar som skavt bort bröstfenorna mot betongbottnen i odlingen.
Jag ska ta det vidare med ansvariga för utsättningarna i Lagan och återkommer när jag har mer information.

Har svårt att tro att öring från Lagan tar sig ända upp till Varberg-Bua-Norr om Gbg. Visade inte projektet runt Himle ån att dom höll sig relativt lokalt? Men det är bara min tanke...

#26 OFFLINE   Dorza

Dorza

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 17 Apr 2012, 08:04

Har svårt att tro att öring från Lagan tar sig ända upp till Varberg-Bua-Norr om Gbg. Visade inte projektet runt Himle ån att dom höll sig relativt lokalt? Men det är bara min tanke...

Jag tror det kan vara rätt stor skillnad på hur vild och odlad fisk uppträder. Enligt Johan Wagnström skulle det inte vara något konstigt om den odlade öringen från Lagan spred sig längs hela västkusten.

Jag tvivlar också egentligen, men så länge det inte är omöjligt så kan man nog inte förkasta odlingsteorin trots allt.

#27 OFFLINE   john-john

john-john

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 441 inlägg

Postad 17 Apr 2012, 08:24

Jag la ett mail till HAV nu, får se vad dom säger och om dom hört eller sett nått förut!

#28 ONLINE   selleman

selleman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 159 inlägg

Postad 17 Apr 2012, 09:37

Fått svar från Anders Eklöv.
Låter ju inte osannolikt med att det är miljögifter som orsakar defekterna.

"Hej Fredrik

Låter inte bra. Jag har i en bäck utanför Lund, funnit missbildade öringar med skelettdeformation. Med all sannolik orsakat av någon miljögift, bäcken avvattnar en gammal soptipp, St: Hans backar i Lund. Jag har tidigare inte hört talas om öringar utan fenor i havet.

www.sydsvenskan.se/lund/missbildad-oring-vittnar-om-miljogifter/

Skulle kunna vara samma fenomen som i Lund, en förorenad bäck som som mynnar i Skälderviken, där den mindre uppväxande öringen har missbildningar orsakat av någon miljögift. Det är många åar och bäckar som mynnar i Skälderviken och endast få elfiskas.

mvh

Anders"

#29 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2972 inlägg

Postad 17 Apr 2012, 09:48

Generellt tar länsstyrelesers fiskefolk gärna emot rapporter om sånt här, även gärna foton och fiskar det är ngt fel på.
Nog förekommer missbildningar och att en del av dessa överlever även i naturen, men just så här många med samma/liknande missbildningar vid samma tid verkar ju onekligen misstänkt. Märkningsförsök visar att odlad havsöring kan ta sig nog så långt, även mellan östersjön och västerhavet eller omvänt.
Catch & Relapse

#30 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6833 inlägg

Postad 17 Apr 2012, 11:17

Kanske ni som fiskar där i trakterna startar en "miffo-tråd" för ert område där folk får rapportera sin fulfiskar. Bara att posta länken åt de som behöver veta. Det måste ju vara frågan om rätt stora mängder skadad havsöring, när det är så många som fått dem på kroken.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar