Hoppa till innehåll

.

Foto

Modifiera ett TFO BVK #5 9'

9 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Skanerost

Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 823 inlägg

Postad 22 Apr 2012, 18:47

Hej,

Hoppades på att lite info angående att modifiera ett 9fots BVK, tanken är att eftersom jag reklamerade min gamla buttdel så fick jag en ny!

Så jag är lite sugen på att dela och ta av rullfäste och klinga för att korta av en bit på buttdelen och sätta samman allt med ny kork så spöet funkar som ett 8,6 och 9 fots.

Jag tänkte kapa biten i underdel av klingan, några fallgropar eller rent av helt värdelöst att ens försöka ?

Tack på förhand,
Gäddan är min kryptonit!

#2 OFFLINE   Skanerost

Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 823 inlägg

Postad 24 Apr 2012, 07:04

Ok då är rullfästet av, korkhandtaget sitter kvar dock!

Går det att få av handtaget i ett stycke? Och är det någon som har lust att fylla på lite mer info innan jag gör kapet i klingan? Ser att jag kommer bli av med lite av texten och den där lilla "krokhållaren"

Men lite tips eller avrekomendation om ni tror att det kommer bli pankaka skulle vara tacksammt :)
Gäddan är min kryptonit!

#3 OFFLINE   Joliet

Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 529 inlägg

Postad 24 Apr 2012, 07:09

Jag tror du inte får bort korken i ett stycke.
Blir intressant att se vilken skillnad det blir på spöt med de olika längderna.

/J

#4 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8476 inlägg

Postad 24 Apr 2012, 08:23

Tänk på att handtaget kommer att hamna närmare linförarringen på den kortare buttdelen. En decimeter gör faktiskt lite skillnad.

Det kan funka utan modifiering. Men om du dubbeldrar mycket så är placeringen av linföraren ganska viktig, och då kanske du måste flytta den. Jag antar att den sitter på sektion två.

Annars är det väl inga större problem att göra som du beskriver.

:)

#5 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8476 inlägg

Postad 24 Apr 2012, 08:26

Nu är det för sent, men du hade annars kunnat såga av handtaget precis ovanför windingcheck och tagit bort 12cm. Sedan hade du limmat in en spigot som fog mellan klinga och handtag, och dekorlindat ovanpå. Då hade du sparat hela handtaget. Å andra sidan hade du fått en stum punkt precis i det läget, så det blir såklart bättre känsla om man rensar klingan helt och bygger om handtaget.

#6 OFFLINE   Skanerost

Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 823 inlägg

Postad 24 Apr 2012, 09:15

Försent är det inte direkt, har bara tagit av rullfästet så det är en enkel sak att limma tillbaka :)

Tänkte inte på linföraren, vad är din spontana reaktion kommer den komma så pass nära att det faktiskt kommer göra en skillnad ? Summa summarum så har jag inget att förlora på detta.

Skulle nu det visa sig bli pannkaka så är det inte värre än att jag förlorar en buttdel.

Och TFO kommer ändå att ersätta den hela om den går sönder,

Tror att jag testar att ta av klingan underifrån och hoppas att linföraren inte hamnar för nära så det drabbar dubbeldragen.

Tack för tipsen,
Gäddan är min kryptonit!

#7 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8476 inlägg

Postad 24 Apr 2012, 09:50

Jag tycker du skall låta linföraren sitta kvar och provkasta. Du vet ju att den sitter perfekt för 9'-längden. Jag gissar att det kommer funka skapligt även för 8'6''.

Här kan du läsa mer om linförarens läge. Frågan var uppe nyligen:

http://www.edgeflyfi...ing-linfoerare/

#8 OFFLINE   tårta

tårta

Classic Member

• Edgemember+
  • 14304 inlägg

Postad 24 Apr 2012, 18:10

Om du håller korkhandtaget i stund i kokande vatten så kan det gå att få bort. Ta en trasa av nåt slag och vrid/dra av handtaget
upp på klingan, detta under förutsättning att du tar bort fästet för flugan strax ovanför handtaget. Du kan behöva värma hyffsat länge.

Redigerat av tårta, 24 Apr 2012, 18:10.

Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Postad bild

Delta 3 Pro Staff

#9 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8476 inlägg

Postad 24 Apr 2012, 18:17

Jag gissar att korken sitter med polyuretanlim. Osäker på om det går att koka bort. Jag säger mattkniv och silkesvantar.

#10 OFFLINE   tårta

tårta

Classic Member

• Edgemember+
  • 14304 inlägg

Postad 24 Apr 2012, 18:24

Jag gissar att korken sitter med polyuretanlim. Osäker på om det går att koka bort. Jag säger mattkniv och silkesvantar.

Du har säkert rätt, jag kokade bort ett hemmabyggt med super epoxilimning och det gick bra!
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Postad bild

Delta 3 Pro Staff

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar