Har precis skrapat samman lite saker så jag kan börja binda lite själv, vissa saker har jag fått från snälla medlemmar på detta forum andra har jag köpt själv.
Men nu har jag kommit igång i mindre skala, vågar dock inte visa upp mina frankensteins ännu
Men kan ni nämna ett par flugor som kan vara bra att börja med för att verkligen rota in grunderna ?
Haröra och Marabou är två varianter som jag haft succe med och som jag kommer att binda.
Sedan var hittar man något billigare material ? Tänker specifikt på hackel då! Känner att jag vill inte lägga 400-500 för en nacke så länge som min kunskap är där den är.
Snåla inte in på hackel. En whiting combonacke går väl på en femhunka +- några kronor. Lätt värt, man tappar sugen rätt fort om man försöker få till snygga flugor med kassa nackar.
Nu initialt kommer jag endast att binda våtflugor,
Kan ni tipsa om bra sidor med mönster ? Det där förbaskade hacklet är allt annat än billigt, men det är säkert som ni säger att det lönar sig att köpa bättre hackel.
Köpte en påse mjukt grizzly hackel och något vidare snyggt blir det inte, sedan så behöver jag säkert träna och är inte 100% på hur det ska fästas och om man ska plocka bort ena sidan eller inte.
Förresten en dum fråga, ser ofta nypåkörda fasaner längs med vägen jag kör.
Om man stannar och rycker fjädrar på en färsk sådan kan jag råka illa ut på grund av någon laglig konstighet ?
Dåligt hackel kan lätt dra ner nöjet i flugbindning några snäpp. Med dåligt råmaterial kan det dessutom bli svårt att få det snyggt hur man än gör och då får man aldrig veta när man verkligen KAN göra det 'rätt'.
(Tråden ifråga har något år på "nacken", så dessa hackel kan hittas hos många fler återförsäljare idag.)
Jag tycker som jag brukar. Vänta med att köpa dyra tupphackel. Särskilt med tanke på att du tänker binda våtflugor...
Flugbindningen följer fortfarande i samma fotspår som förr. Man skall börja med en Red Tag och sedan skall man binda torrflugor med styvt tupphackel. Inget fel i det. men jag tycker man låser upp sig för mycket, särskilt då på kravet att köpa Whitingnackar för en tusing. Det är lite som att det inte är flugbindning/flugfiske "på riktigt" om man inte har tupphacklade torrflugor i asken.
För mig är det så att kläckare (numera oftast med cdc) ÄR mitt torrflugefiske. Du fiskar på samma sätt, du ser flugan och hugget och flugorna är mer effektiva.
Mjukhacklade flugor är perfekta för mycket fiske, både i regnbågssjön och den lilla skåneån...
Rapphöna är då vägen att gå. Och det går alldeles utmärkt att använda mjukhacklade flugor som torrflugor. Med en nätt kropp och försiktig infettning flyter rapphönehacklade riktigt bra.
Vill du fiska "torrt" kan du använda CDC (antingen hackellösa med cdc som vinge eller som kläckare typ Once and Away eller så använder du cdcstrån som hackel)
...är inte 100% på hur det ska fästas och om man ska plocka bort ena sidan eller inte...
Finns inga regler. Numera brukar jag oftast fästa rapphönshackel i spetsen (samma med hackel från stare och liknande). Särskilt då på små flugor eftersom de minsta hackelstråna finns mot toppen av fjädern. Och jag lindar alltid två varv. Luddet river jag alltid av längs ned och större delen (ibland nästan allt) av stråna på en sidan (den som lindas mot kroken). Det blir inte lika buskigt hackel då, de flesta mjukhacklade flugor har för täta hackel...
Har precis skrapat samman lite saker så jag kan börja binda lite själv, vissa saker har jag fått från snälla medlemmar på detta forum andra har jag köpt själv.
Men nu har jag kommit igång i mindre skala, vågar dock inte visa upp mina frankensteins ännu
Men kan ni nämna ett par flugor som kan vara bra att börja med för att verkligen rota in grunderna ?
Haröra och Marabou är två varianter som jag haft succe med och som jag kommer att binda.
Sedan var hittar man något billigare material ? Tänker specifikt på hackel då! Känner att jag vill inte lägga 400-500 för en nacke så länge som min kunskap är där den är.
Så lite länkar tips och tricks tackar jag för,
Ska du fiska öring/regnbåge/harr så behöver du förstås lära dig binda E12 och Superpuppan. Båda är lättbundna och fiskar mycket bra.
Kolla om du kan få tag i Whitinghackel i mindre påse, om du inte vill köpa en hel nacke/sadel på en gång. Eller så PM:ar du mig och så donerar jag några whitingfjädrar (svart/brun/grizzly) så du får prova. På ett villkor: bilder på kreationerna.
Bind lite Montaner i olika storlekar och vikter bra tränings fluga många bra moment i den.
Bind den gärna på streamer 12-8 Marabou stjärt så har du en Hökensås Montana.
Och fisk fångar dom.
Nu har jag fiskat lite med mina egenbundna med varierade resultat,
Det som jag undrar över är, vad är är det som styr hurvida kroken är nedåt eller inte ? Vissa flugor simmar upp och ner andra på sidan... mycket enerverande !
@ ErikBerg jovisst skulle jag kunna visa mina alster, med eller utan hackel från dig Om de är något vidare ... nej det är de inte men det kan jag bjuda på om du bjussar på lite hackel
Såja efter lite febrillt bindande börjar det likna något,
Två frågor som uppkommit en redan ställd och en ikke är,
1, vad är det som gör att flugan kan få för sig att vända sig upp och ned i vattnet ? Hur undviker jag detta ?
2, säg att jag bundit upp ett bakparti och thorax och sedan vill bygga lite yta så har jag testat att lacka fler lager men det blir inte bra ! Kan man använda UV lim för detta ändamål ? Samt när man gör tångräkor Som är så där klara och fina är detta uv lim eller epoxi ? Eller vad är det för något ?
Skämms lite över mig själv, har bundit ett par flugor med hacklet och de blir jättefina
Har även tagit bilder men inte laddat över dem på min dator ännu ... nej slag i saken ska det bli nu ! I helgen ska jag ladda upp ett par flugor och faktiskt visa upp de små alsterna