.
Ny kamera.
Posted 26 Apr 2012, 17:36
Funderingarna går mellan följande.
Canon 550d
Canon 60d
Sony nex 5
Vad tycks?
Smärtgrensen ligger nog på 6000 kronor så begagnad marknaden är det som gäller.
Har kvar ett zoom objektiv till Canon, batteri och laddare.
//Tom
Posted 27 Apr 2012, 08:45
Posted 27 Apr 2012, 15:57
Posted 27 Apr 2012, 16:11
Ett stort minus om man ska köra vädertätat med Canon är att man närapå blir ruinerad om man vill ha nåt annat objektiv än EF 17-40 f/4L.5d är bra, men har inte automatisk rengöring och vädertätning. Stort minus tycker jag. Jag röstar för en 60d.
Edited by Kiwawa, 27 Apr 2012, 16:11.
Posted 27 Apr 2012, 16:14
Tack för tipsen! Vädertätning blev jag nyfiken på. Tål den liiiiite vatten?
En vattentätad Canon klarar stänk och en del regn utan att du behöver vara orolig. Dessutom är den (förstås) även dammtätad.
Posted 27 Apr 2012, 17:05
Hur är en Nex mot väder och dam? Har lovat mig det att min kamera alltid skall vara med om det är väntande på auriviilin i mökkaväder, eller 13 sekmeter på Tjörn runt.... Och bildene skall va fina!
Annars har man hört mycket bra omCanon G10,11,12
Posted 27 Apr 2012, 22:45
Tack för tipsen! Vädertätning blev jag nyfiken på. Tål den liiiiite vatten?
Nej de tror jag inte den gör, eller inte allt för mycket.. Själv tycker jag att du ska funderar på om du orkar dra med dig en systemkamera över allt du vill ta bilder?
Själv svarade jag nej på den frågan efter ett par år med min Canon, de slutade med att jag orkade inte bära runt på skiten. Och då blev de 30 bilder på en semester typ.
De va ju inte så kul när man kom hem igen och gärna ville se lite bilder man hade tagit
Därför valde jag Nex5 den va den bästa "halv" systemkamera just då, nu finns de ju nex5n och 7an som är bättre på vissa saker, men jag är fortfarande super nöjd, den tar jätte bra bilder och är simpel att förstå (kan ge den till tjejen som inte har något intresse av fotografering) hon himlar med ögonen när jag börjar prata om slutar tiden och iso =)
Lycka till med valet =)
Reply to this topic
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users