.
Spey O Rama 2012
Postad 03 May 2012, 16:44
Här har man något att sträva efter...
Hur kommer det sig att vi inte hade någon duktig kastare från Sverige med?
Vi har en som säkert hade kunnat vara med i toppen men han hade säkert mycket o stå i (Tellis). Det är inte gratis o åka heller om man inte är helsponsrad. Jag kommer att sikta på detta men det är först om några år.
Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig
Postad 03 May 2012, 18:56
Jag är mest förvånad över att de deltagande låter löslinan ligga fritt i vattnet, kan man inte hålla den i slingor, vilket i så fall borde medföra längre kast? Får man inte?
Rätt jobbigt att hålla alla de metrarna i handen. Troligtvis svårt att fokusera på kastet då.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 03 May 2012, 19:10
Jo, det förstår jag, men även det måste ju vara en träningsfråga. Det skulle ju kunna innebära några extra meter trots allt?!
Linbricka?
Jag vet men det är nog svårt ändå. Lite skillnad på grepp när man tävlingskastar vs fiskar.
Vet inte hur det är utomlands men i sverige får man ha det.
Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig
Postad 03 May 2012, 19:46
Sedan är det väl som Sasse säger det finns bara Tellis som är bra nog hitentills, ingen annan har varit i närheten.
Det är fruktansvärt långa kast utvadad i 90 cm vatten,
Postad 04 May 2012, 06:44
Grappler; Jag hoppas verkligen att vi får se dig på någon tävling framöver!
FlyFly; Förstår vad du menar, men ibland är det faktiskt gott att få lite motstånd i nylonen för att få bromsat upp linan lite och få den att veckla ut ordentligt. Iom att vi anväder ca 0,40 nylon så kan det vara gott att få lite friktion. På VM i Fagernes lade jag märke till att Carronkillarna lade merparten av nylonen på bryggan (18´spey) men en 1/3 i vattnet. Antagtligen för att få lite motstånd och få en bättre överrullning längst ut i kastet.
För er som undra så är det som Sasse skrev. I april månad har jag sjukt mycket att göra och jobbar i princip varenda dag och det skulle innebära en ganska stor ekonomisk förlust att åka dit. Inte bara för att det är dyrt att åka men för att jag tappar för mycket jobb under en veckas tid.
MEN, jag planerar på att åka någon gång, inget snack!
Redigerat av Tellis, 04 May 2012, 06:45.
Postad 04 May 2012, 08:09
MEN, jag planerar på att åka någon gång, inget snack!
Förhoppningsvis i sällskap av fler svenskar.
Skulle vara kul med lite svenskar och kanske någon som går till final..
Så mycket bättre är inte norrmännen!?
De hade med 4 manliga deltagare i kvalet varav 3 i finalen. Något att bita i..
Här finns det mesta kring eventet.
http://flyfishingres...yorama2012.html
Postad 04 May 2012, 11:10
Som du säger så ska man ju kasta både höger och vänster och det ställer till det en hel del för många.
Jag hoppas att min axel klarar rätt snart att belastas ordentligt men det återstår att se. Skulle ju satsa hårt i år men det dröjer lite tyvärr, men sinom tid så finns jag ute på spey banan
Ska ut idag och testa lite så vi får se hur det går.
Ha det gott!
Postad 07 May 2012, 18:58
Anbefaler sterkt en tur til Spey-O-Rama! Jeg lærte masse
Du må kaste høyre og venstre spey, og høyre og venstre snakeroll. Du har kun tre kast på hver av dem, og må gjennomføre innen 6 minutter. Herrene står utvadet på 90 cm og damene på 85 cm.
Dette kan dere fikse dere også!
Håper å se våre naboer der borte neste år
Anita
Redigerat av Anita, 07 May 2012, 19:01.
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar