Hoppa till innehåll

.

Foto

Canon 5D Mark II eller Canon 7D?

18 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Tellis

Tellis

Frontline Member

• Edgemember
  • 1674 inlägg

Postad 09 May 2012, 08:23

Hej!

Nu är det dags för mig att köpa ny kamera och har kikat en del på dessa två men kan inte riktigt bestämma mig.
Jag har tänkt att använda den en hel del som fiskekamera, produktbilder, allmänt ta bilder m.m. Men jag är väldigt sugen på just filmandet med kamerorna! Bägge vad jag kan förstå filmar i full HD men jag kan inte riktigt se varför jag skall välja den ena eller den andra.

Någon som kan hjälpa mig? Någon som testat dessa eller kanske någon som har en av dem och kan ge lite för/nackdelar?

STORT tack på förhand!

#2 OFFLINE   Den Fule

Den Fule

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1657 inlägg

Postad 09 May 2012, 08:40

Hej! Nu är det dags för mig att köpa ny kamera och har kikat en del på dessa två men kan inte riktigt bestämma mig. Jag har tänkt att använda den en hel del som fiskekamera, produktbilder, allmänt ta bilder m.m. Men jag är väldigt sugen på just filmandet med kamerorna! Bägge vad jag kan förstå filmar i full HD men jag kan inte riktigt se varför jag skall välja den ena eller den andra. Någon som kan hjälpa mig? Någon som testat dessa eller kanske någon som har en av dem och kan ge lite för/nackdelar? STORT tack på förhand!

Jag beslöt mig tidigare i våras för att uppgradera mig från 40D till 7D eller 5D MKII och läste många tester, kolla forum som Fotosidan mm ,
pratade även med erfarna fotografer och utifrån det föll valet på 5D MK II pga
att det är en kamera med fullformatssensor och i med det ger skarpare bilder mm.

Det uppstår ett problem också vid val av fullformat och det är att det krävs objektiv som är av bra kvalitet och anpassade för den kameran.

I det fallet finns det ett större urval till 7 D sedan så har ju 7D cropfaktorn och snabbare seriebildstagning samt bättre AF som bra att ha vid fotografering av fåglar och vilda djur på långt håll.
Vad det gäller seriebildtagning är ju 5D MKII känd för att vara riktigt slö.

Jag ångrar ändå inte en sekund att jag valde 5D MKII för den motsvarar mitt behov med råge vid macro, landskap och som fiskekamera.

//Janne

Redigerat av Den Fule, 09 May 2012, 11:05.

#3 OFFLINE   André_Brun

André_Brun

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 inlägg

Postad 09 May 2012, 08:42

Hei, Tellis.
Som filmkamera er nok 5D mk II det mest spennende på grunn av fullformatsbrikka. Men til actionbilder langs elva og kjapp AF samt værbestandighet så er nok 7D den beste av de to her.

Beste hilsen,
André
Andre B / www.thetroutbum.com

#4 OFFLINE   Tellis

Tellis

Frontline Member

• Edgemember
  • 1674 inlägg

Postad 09 May 2012, 10:54

Tack för er input! Får ta mig en funderare!

#5 OFFLINE   Tellis

Tellis

Frontline Member

• Edgemember
  • 1674 inlägg

Postad 09 May 2012, 12:42

Christoffer: En större nackdel ja... :/
Det verkar som att en hel del folk klagar i recensionerna på 7D att det är brusig och inte alls lika skarp.. Någon som känner igen det?

#6 OFFLINE   bruce

bruce

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 inlägg

Postad 25 May 2012, 23:04

Hej tellis
Finns för och nackdelar med alla kameror.
Jobbar själv idag enbart med 5d och phase one bakstycke.
Alla systemkameror är idag riktigt bra.
Om vi tittar på ren bildkvalite vinner 5d överlägset om du har bra objektiv.
7d har en bättre autofokus samt tar fler bilder per/sekund. Bildkvaliten är inte dålig men 5d:n är bättre och mindre brus på 5dn.

Att 10sek full hd filmning skulle äta 2gb stämmer inte som tur är;). Kan inte dem siffrorna i huvudet.

Sedan så skadar det inte att ha koll på photoshop. 1 minuts handpåläggning på en bild kan göra otroligt mycket för bilden. Produktbikder kräver ju även en liten ljussättning...du kommer långt med 2 blixtar ;)

Ska du inte fota snabba föremål så skulle jag gå på femman.

Hör av dig om du har frågor tellis....

#7 OFFLINE   Törn

Törn

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 inlägg

Postad 11 Oct 2012, 01:18

Jag har en 7d och har varit nöjd med den ett bra tag nu. Har dock aldrig använt en fullformatskamera, vill nog inte heller för då skulle jag nog vägra att gå tillbaka :) Men jag kan säga direkt att 10 sek video INTE blir 2 gig. Jag kan ta ett exempel från en film jag har på hårdisken - 02:13 lång filmsnutt blir 757 MB med högsta kvalitet (1080p). Men jag filmar oftast i 720p då jag tycker det räcker gott och väl.

En stor fördel är ju som sagt att man har större urval av lite billigare objektiv.

Det enda jag saknar är väl fullformatsbilderna med fina vidvinklar och i allmänhet skarpare och renare bilder. Men 7d tar ju inte direkt några dåliga bilder. Det är mera smådetaljer jag menar.
Fly-tales

#8 ONLINE   Meritaimen

Meritaimen

Frontline Member

• Edgemember
  • 7376 inlägg

Postad 11 Oct 2012, 20:21

Jag köpte en 7D hastigast för och ångrar det lite .Skulle ha köpt 5D Mark II.
Blev lite häpen när jag jobbar ibland med 3D Visualisering och fotomontage då är det viktigt att känna till brännvidden i
objektivet för att passa in foton i 3D modellen.
Så första jobbet med den kameran blev mycket huvudbry varför det inte funkade och efter luskande fick jag reda på att
En APS-C sensorformat beskär kanterna eller att bildytan är mindre än vid Fullformatscensor som Mark II har
Det innebär om man fotar med 50 mm objektiv med 7D så får man multiplicera med 1,6 och då motsvara brännvidden 80 mm
Så jag fick gå ner 35 mm för att fotografera vyer som motsvara mänskliga ögats uppfattning.
Och då är brännvidden 56 mm i genligen så är 30mm objektiv i 7D som motsvarar närmast en fotografering med Mark II
50 mm normal objektiv
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#9 OFFLINE   hogmark

hogmark

Laxhjälte

• Edgemember+
  • 1363 inlägg

Postad 12 Oct 2012, 01:39

Jag köpte en 7D hastigast för och ångrar det lite .Skulle ha köpt 5D Mark II.

Precis som du skriver så är 5D fullformat medan 7D och de lägre modellerna har cropsensor (APS-C) vilken ger 1,6 x brännvidden. Det är en ren beskärning av bildytan, vilket också gör att skärpedjupet påverkas relativt sett, och även ljusinsläppet i viss mån om jag minns rätt (!).

Det absolut viktigaste är att beroende på vilken kamera du köper, så kommer du att bygga upp en samling objektiv som passar antingen fullformat eller APS-C. Du tog ett 50 mm objektiv som ett mycket bra exempel, då detta på en APS-C istället för en normal blir ett porträttobjektiv motsvarande 80 mm. Det är objektiven som kommer att kosta, som SKA kosta. Där ligger bildkvalitén.

Alla Canons EF-objektiv passar på både fullformat och APS-C. Canons EF-S-objektiv passar endast APS-C. EF-S är mindre påkostade som regel, och billigare. Så här är kostnadsfrågan central. Om du har begränsad budget och behöver flera objektiv, så kan APS-C vara ett bra alternativ eftersom dessa objektiv är billigare. Dock, om du skulle få för dig att uppgradera till fullformat så måste du byta ut dina EF-S-objektiv. Även dina EF-objektiv kommer i så fall plötsligt att ge 1 x istället för 1,6 x brännvidden, så det blir knepigt.

En lösning är förstås att ha två kameror, en fullformat och en APS-C, då har du två möjligheter med varje EF-objektiv så att säga... :)

Jag har en 5D Mark II och jag har testat 7D och 60D. Sedan kom 600D (bantad 60D?) tror jag och nyligen 650D väl?
En polare köpte nya 5D Mark III för inte så länge sedan.

Det är ruggigt svårt att välja, men det första man måste slå fast är om man ska ha fullformat eller inte, och vilken budget man har. Där kommer objektivdjungeln in i bilden.

Om du bestämmer dig för fullformat och har gott om stålar: 5D Mark III
- 5D Mark III har överlägset snabbare autofokus jämfört med 5D Mark II.
- 5D Mark III har också mängder av olika videolägen (720p max 60fps, 1080p max 30fps).
- 5D Mark II har ENDAST 1080p 30fps. Detta är deprimerande kan jag lova, när man är filmintresserad!
- 5D Mark III har seriebildstagning 6 bilder/sekund jämfört med 5D Mark II 3,9 bilder/sekund.
- 5D Mark III är mycket bättre på action-foto på grund av snabbare och exaktare AF samt snabbare seriebildstagning!!!
- Sedan skiljer det i brusreducering och en massa annat som inte jag läst om...

Duger 5D Mark II?
- För proffsiga stillbilder och enkel 1080-filmning: Absolut!
- För action-foto och filmning: Nej!

Fullformat på extrem budget: Begagnad 5D (Mark I)?
- Njae. Den tar visserligen samma objektiv. För vanliga stillbilder i dagsljus duger den, trots att den saknar ett antal megapixlar. Den största nackdelen jag kan komma på är att den saknar modern brusreducering, så där blir det ett STORT problem med bildkvalitén så fort ljuset tryter. Ingen filmning heller.

Om du bestämmer dig för crop-sensor, vilken kamera passar då?
- För filmning: Läs på t. ex. prisjakt.nu om de olika formaten som stöds! 650D ser lovande ut där.
- För action-foto: 7D är överlägset bäst vädertätad, har grym AF och är bäst på seriebildstagning, 8 bilder/sekund mot t. ex. 5 b/s på 650D
- Övrigt: Spelar ingen större roll, det är objektiven som avgör resultatet.

Varför inte regga dig på fotosidan.se eller något annat forum, prata med folk som kan någonting om det DU ska göra med kameran?
Gå sedan till butik: Känn på grejerna! Köp fullformat! :P (?)

Word.

#10 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 12 Oct 2012, 08:17

Kanske kan det här hjälpa till i beslutsprocesssen? Jag betalade 25' för min...
http://www.cyberphot...p?article=5Dmk2

Jag har kört 5D Mk II i några år nu, och har egentligen ingenting att klaga på när det kommer till mitt fotande. Och visst hjälper kameran till att ta bilder med hög teknisk kvalitet, men det är ändå först och främst objektiven som avgör bildkvaliteten.

Och ingen kamera tar bra bilder om det är en klåpare som håller i den... ;)

#11 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8471 inlägg

Postad 12 Oct 2012, 10:52

Med tanke på hur vanlig 5d mkII har blivit bland reklamfilmare och andra som jobbar med rörlig bild, så tycker jag det är vilseledande att säga att den inte duger till filmning.

Bra bilder handlar om 1) fotografen 2) ljuset 3) objektiv 4) kamerahus och mjukvara.

Tycker jag.

#12 OFFLINE   Jonas

Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 6939 inlägg

Postad 12 Oct 2012, 14:32

Om det stog mellan de två skulle jag välja 5D mkII. crop 1.6 är ingen höjdare och jag är övertygad om att du kommer komma på det efter en tids användning. Fullformat är en jäkla skillnad om man vi få till en bra bilddynamik och vad gäller vädertätningen så tycker jag det är rätt ointressant de modellerna emellan. Jag har en 5D mk1 och en 1D MkIII och de som varit ute med mig vet hur snällt jag behandlar mina kameror... Visst är 1D'n mycket bättre på vädertätningspunkten men en 5D pallar tillräckligt för att överleva en fisketur även om det regnar.

Hade det inte varit för att du vill ha just filmfunktionen skulle jag rekommenderat en beggad 1D mkIII, det är en förbannat bra kamera som sätter knivskarpa actionbilder och crop 1,3 är en väldigt liten crop så den spelar mindre roll tycker jag.
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#13 OFFLINE   hogmark

hogmark

Laxhjälte

• Edgemember+
  • 1363 inlägg

Postad 12 Oct 2012, 18:44

Med tanke på hur vanlig 5d mkII har blivit bland reklamfilmare och andra som jobbar med rörlig bild, så tycker jag det är vilseledande att säga att den inte duger till filmning.

Du har en poäng där! Anledningen är förstås att den tar EF-objektiven, så där finns mycket pengar att spara för de som som redan har dessa. Den kom ut redan 2009, året efter att Nikon släppte D90 som var första DSLR med HD-filmning. Den har haft några år på sig att gå ner i pris och bli populär, nu innan äntligen 5D Mark III kommit ut.

Innan man köper en 5D Mark II för filmning, så måste man vara påläst och medveten om begränsningarna. Ingen kontinuerlig autofokus, ingen viewfinder, ingen bildstabilisering i huset, endast 1920x1080, endast 30 bilder/sekund, mm. Vissa begränsningar kan kompenseras, andra inte.

Canon verkar också komma med nya dedikerade videokameror för EF-systemet.
Vem skulle inte vilja ha en sån här? :)

/Göran

Redigerat av hogmark, 12 Oct 2012, 18:52.

#14 OFFLINE   Jonas

Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 6939 inlägg

Postad 12 Oct 2012, 19:44

räcker det verkligen med 30 bilder/sek? det känns fattigt om man ska filma fiske?
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#15 OFFLINE   Tobbe G.F

Tobbe G.F

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 111 inlägg

Postad 12 Oct 2012, 20:00

5d mkII stödjer även 24 & 25 fps utöver 30 (firmware fix). Hade gärna sett stöd för 720p & 60fps (bla för slowmotionklipp).

#16 OFFLINE   Ålakungen

Ålakungen

Member

• Members
  • PipPip
  • 94 inlägg

Postad 12 Oct 2012, 20:50

Har man inga gamla Canon objektiv så bör man överväga Nikon D600.
Går ju lös för under 16loppor hos vissa handlare.

/Ola

#17 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 12 Oct 2012, 23:54

Ett förtydligande: till EOS 5D Mk II passar endast objektiv med Canon EF-bajonett. 7D tar objektiv med både EF- och EF-S-bajonett. Det finns alltså fler objektiv att välja på till 7D, men å andra sidan finns de bästa gluggarna bland EF-objektiven.

#18 ONLINE   Meritaimen

Meritaimen

Frontline Member

• Edgemember
  • 7376 inlägg

Postad 13 Oct 2012, 17:28

Precis som du skriver så är 5D fullformat medan 7D och de lägre modellerna har cropsensor (APS-C) vilken ger 1,6 x brännvidden. Det är en ren beskärning av bildytan, vilket också gör att skärpedjupet påverkas relativt sett, och även ljusinsläppet i viss mån om jag minns rätt (!).

Det absolut viktigaste är att beroende på vilken kamera du köper, så kommer du att bygga upp en samling objektiv som passar antingen fullformat eller APS-C. Du tog ett 50 mm objektiv som ett mycket bra exempel, då detta på en APS-C istället för en normal blir ett porträttobjektiv motsvarande 80 mm. Det är objektiven som kommer att kosta, som SKA kosta. Där ligger bildkvalitén.

Alla Canons EF-objektiv passar på både fullformat och APS-C. Canons EF-S-objektiv passar endast APS-C. EF-S är mindre påkostade som regel, och billigare. Så här är kostnadsfrågan central. Om du har begränsad budget och behöver flera objektiv, så kan APS-C vara ett bra alternativ eftersom dessa objektiv är billigare. Dock, om du skulle få för dig att uppgradera till fullformat så måste du byta ut dina EF-S-objektiv. Även dina EF-objektiv kommer i så fall plötsligt att ge 1 x istället för 1,6 x brännvidden, så det blir knepigt.

En lösning är förstås att ha två kameror, en fullformat och en APS-C, då har du två möjligheter med varje EF-objektiv så att säga... :)

Jag har en 5D Mark II och jag har testat 7D och 60D. Sedan kom 600D (bantad 60D?) tror jag och nyligen 650D väl?
En polare köpte nya 5D Mark III för inte så länge sedan.

Det är ruggigt svårt att välja, men det första man måste slå fast är om man ska ha fullformat eller inte, och vilken budget man har. Där kommer objektivdjungeln in i bilden.

Om du bestämmer dig för fullformat och har gott om stålar: 5D Mark III
- 5D Mark III har överlägset snabbare autofokus jämfört med 5D Mark II.
- 5D Mark III har också mängder av olika videolägen (720p max 60fps, 1080p max 30fps).
- 5D Mark II har ENDAST 1080p 30fps. Detta är deprimerande kan jag lova, när man är filmintresserad!
- 5D Mark III har seriebildstagning 6 bilder/sekund jämfört med 5D Mark II 3,9 bilder/sekund.
- 5D Mark III är mycket bättre på action-foto på grund av snabbare och exaktare AF samt snabbare seriebildstagning!!!
- Sedan skiljer det i brusreducering och en massa annat som inte jag läst om...

Duger 5D Mark II?
- För proffsiga stillbilder och enkel 1080-filmning: Absolut!
- För action-foto och filmning: Nej!

Fullformat på extrem budget: Begagnad 5D (Mark I)?
- Njae. Den tar visserligen samma objektiv. För vanliga stillbilder i dagsljus duger den, trots att den saknar ett antal megapixlar. Den största nackdelen jag kan komma på är att den saknar modern brusreducering, så där blir det ett STORT problem med bildkvalitén så fort ljuset tryter. Ingen filmning heller.

Om du bestämmer dig för crop-sensor, vilken kamera passar då?
- För filmning: Läs på t. ex. prisjakt.nu om de olika formaten som stöds! 650D ser lovande ut där.
- För action-foto: 7D är överlägset bäst vädertätad, har grym AF och är bäst på seriebildstagning, 8 bilder/sekund mot t. ex. 5 b/s på 650D
- Övrigt: Spelar ingen större roll, det är objektiven som avgör resultatet.

Varför inte regga dig på fotosidan.se eller något annat forum, prata med folk som kan någonting om det DU ska göra med kameran?
Gå sedan till butik: Känn på grejerna! Köp fullformat! :P (?)

Word.

Tack Hogmark för bra info :)
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#19 ONLINE   Twitcher

Twitcher

Frontline Member

• Edgemember
  • 2019 inlägg

Postad 14 Oct 2012, 21:27

Allt är sagt. Vill bara trycka på det där med vad du ska fota. För mig är inte 5D ett alternativ då jag fotar mycket fågel (flygande).

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar