Hoppa till innehåll

.

Canon 5D Mark II eller Canon 7D?

6 replies to this topic

#1 OFFLINE   Tellis

Advanced Member

• Edgemember
  • 1621 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 08:23

Hej!

Nu är det dags för mig att köpa ny kamera och har kikat en del på dessa två men kan inte riktigt bestämma mig.
Jag har tänkt att använda den en hel del som fiskekamera, produktbilder, allmänt ta bilder m.m. Men jag är väldigt sugen på just filmandet med kamerorna! Bägge vad jag kan förstå filmar i full HD men jag kan inte riktigt se varför jag skall välja den ena eller den andra.

Någon som kan hjälpa mig? Någon som testat dessa eller kanske någon som har en av dem och kan ge lite för/nackdelar?

STORT tack på förhand!

#2 OFFLINE   Den Fule

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1542 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 08:40

Visa inläggTellis på 09 May 2012, 08:23 sade:

Hej! Nu är det dags för mig att köpa ny kamera och har kikat en del på dessa två men kan inte riktigt bestämma mig. Jag har tänkt att använda den en hel del som fiskekamera, produktbilder, allmänt ta bilder m.m. Men jag är väldigt sugen på just filmandet med kamerorna! Bägge vad jag kan förstå filmar i full HD men jag kan inte riktigt se varför jag skall välja den ena eller den andra. Någon som kan hjälpa mig? Någon som testat dessa eller kanske någon som har en av dem och kan ge lite för/nackdelar? STORT tack på förhand!

Jag beslöt mig tidigare i våras för att uppgradera mig från 40D till 7D eller 5D MKII och läste många tester, kolla forum som Fotosidan mm ,
pratade även med erfarna fotografer och utifrån det föll valet på 5D MK II pga
att det är en kamera med fullformatssensor och i med det ger skarpare bilder mm.

Det uppstår ett problem också vid val av fullformat och det är att det krävs objektiv som är av bra kvalitet och anpassade för den kameran.

I det fallet finns det ett större urval till 7 D sedan så har ju 7D cropfaktorn och snabbare seriebildstagning samt bättre AF som bra att ha vid fotografering av fåglar och vilda djur på långt håll.
Vad det gäller seriebildtagning är ju 5D MKII känd för att vara riktigt slö.

Jag ångrar ändå inte en sekund att jag valde 5D MKII för den motsvarar mitt behov med råge vid macro, landskap och som fiskekamera.

//Janne

Detta inlägg har redigerats av Den Fule: 09 May 2012, 11:05

#3 OFFLINE   André_Brun

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 353 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 08:42

Hei, Tellis.
Som filmkamera er nok 5D mk II det mest spennende på grunn av fullformatsbrikka. Men til actionbilder langs elva og kjapp AF samt værbestandighet så er nok 7D den beste av de to her.

Beste hilsen,
André
Andre B / www.thetroutbum.com

#4 OFFLINE   Tellis

Advanced Member

• Edgemember
  • 1621 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 10:54

Tack för er input! Får ta mig en funderare!

#5 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3200 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 11:18

Tänk på full hd filmandet bara. 10 sek är ca 2gig, åtminstonde hos canon.. :-)

#6 OFFLINE   Tellis

Advanced Member

• Edgemember
  • 1621 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 12:42

Christoffer: En större nackdel ja... :/
Det verkar som att en hel del folk klagar i recensionerna på 7D att det är brusig och inte alls lika skarp.. Någon som känner igen det?

#7 ONLINE   bruce

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 108 Inlägg:

Skrivet Igår, 23:04

Hej tellis
Finns för och nackdelar med alla kameror.
Jobbar själv idag enbart med 5d och phase one bakstycke.
Alla systemkameror är idag riktigt bra.
Om vi tittar på ren bildkvalite vinner 5d överlägset om du har bra objektiv.
7d har en bättre autofokus samt tar fler bilder per/sekund. Bildkvaliten är inte dålig men 5d:n är bättre och mindre brus på 5dn.

Att 10sek full hd filmning skulle äta 2gb stämmer inte som tur är;). Kan inte dem siffrorna i huvudet.

Sedan så skadar det inte att ha koll på photoshop. 1 minuts handpåläggning på en bild kan göra otroligt mycket för bilden. Produktbikder kräver ju även en liten ljussättning...du kommer långt med 2 blixtar ;)

Ska du inte fota snabba föremål så skulle jag gå på femman.

Hör av dig om du har frågor tellis....

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar