Hoppa till innehåll

.

Foto

Sportfiskarna ställer in

6 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   diedose

diedose

Advanced Member

• Edgemember+
  • 471 inlägg

Postad 10 May 2012, 05:51

Sportfiskarna föregår Hav:s beslut som träder i kraft 1 juni. Därför ställer dom in trolling sm. Sm kommer hållas men sportfiskarna kommer inte vara deaktiga.

Stort av dem får jag säga!
Postad bild

#2 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8548 inlägg

Postad 10 May 2012, 07:31

Det var onekligen goda nyheter. :)

Man kanske kan tillägga att det är ett förslag från HaV som nu skall ut på remiss.

http://www.havochvat...2Fview%2F759104

#3 ONLINE   JesperP

JesperP

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4785 inlägg

Postad 10 May 2012, 07:49

Tycker det är synd på sett och vis då Sportfiskarna även ska representera denna grupp fritidsfiskare. Det hade känts bättre om de hade begärt en ändring i reglerna och instiftat C&R och istället för vikt registrera längd eller något liknande
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#4 OFFLINE   diedose

diedose

Advanced Member

• Edgemember+
  • 471 inlägg

Postad 10 May 2012, 08:33

Man kanske får tänka lite att vi inte kan äta kakan också?
Postad bild

#5 OFFLINE   jerryeriksson

jerryeriksson

Member

• Members
  • PipPip
  • 39 inlägg

Postad 03 Jun 2012, 20:34

Siffrorna om hur mycket lax det trollades upp 2011 står med i nya numret av AoF.. skrämmande höga siffror

#6 OFFLINE   Lennart Grann

Lennart Grann

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 232 inlägg

Postad 03 Jun 2012, 21:28

Verkligheten är den att när vi talar om utterfiske på engelska och kallar det trolling så blir det rumsrent. Glädjande att Sportfiskarna har vaknat

#7 OFFLINE   jerryeriksson

jerryeriksson

Member

• Members
  • PipPip
  • 39 inlägg

Postad 17 Jun 2012, 17:25

Ja men jag hoppas att alla tävlingar oavsett fisk slutar med vikt, och bara går över på fotade fiskar som alla tas på längd.. Sånt onödigt slöseri det är på alla arter..

Tråkigt nog så är den stora mentaliteten sådan " att har jag fått upp fisken så är den min". Jag kan då för allt i världen inte försvara att plocka upp ett 50-talet fiskar och stoppa dom i frysen och sedan tro att fiskstammarna klarar sig.

Det som måste ske är att den så kallade "fritidsfiskaren" får sig en bild av vad som händer med ett bestånd när den och dennes familj är ute på sina fiskedagar och fyller frysarna med fisk.

I min värld fungerar som så att jag tar aldrig upp mer än vad nöden kräver och med det innebär att en fisk går bara ner om jag är ute och tältar och inte har någon annan mat med mig.

Men självfallet kräver inte jag det av andra, men jag vet om så många runtomkring mig som fyller frysarna för "det är deras rätt".

Det måste kämpas för att få en förståelse i vad som händer och sker och det tror jag alla på detta forum är ense om.

Så då lyder min fråga, hur får vi ut kunskapen och får folk att inse hur allvarligt det skadar bestånden oavsett art när dom massfyller sina frysar?

Skulle vara så fruktansvärt bra att med alla fiskekort så medföljer en enkel broschyr som är lättläst som kan ge denna blick, så det jag också funderar på att om vi skulle slå våra kloka huvuden ihop och kanske göra en mall sen förhoppningsvis få med oss HaV på den banan att försöka få ut den.

Hur låter detta?

Redigerat av jerryeriksson, 17 Jun 2012, 17:30.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar