Hoppa till innehåll

.

Foto

en fråga om skjutsklumpar

2 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 18 May 2012, 11:45

Vi prata skjutklumpar med skjutlina typ monofil nu, inte heldragna linor :)

När man läser om klumpsystem står det oftast att man brukar börja med en lina 2 klasser upp och sedan kapa till tycke o smak.

Dvs en #9 lina blir klump till ett #7 spö.

Frågan:

När man kastar en 17-19g klump med sin klass #7 pinne, blir det lättare/svårare/ingen skillnad att få ut större flugor?

Energin i kastet borde ju öka med högre kastvikt även om det är en klenare pinne som kastar en (relativt sett) kortare klump?
Eller uppvägs det av ostyrigheten i skjutlinan?

Frågar kanske mest för abborre fisket. ofta stora flugor men små fiskar och presentation är ingen prioritet i predatorfisket...

när det gäller gädd fisket är det lite samma sak fast större fisk och Ännu större trastar (dvs 7-9 pinne med ännu tyngre klump)

Nån med erfarenhet? Har en tanke att jag skulle kunna göra en #5 WF jag har liggande till skjutklump åt ett #3 spö för att kunna kasta streamers till abborre. ett billigt sätt att ha grejer som passar den randige utan att offra allt för mycket?

Att kunna ha klumpsystem till gädda för att enkelt byta fiskedjup och slippa lägga 1000lappar på speciallinor verkar oxå rätt smidigt.

#2 OFFLINE   Swarte

Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 183 inlägg

Postad 18 May 2012, 17:15

Äsch; tålamod och kunskap i all ära.

tog och kapade lite i en utsliten gammal #5 lina jag hade liggande. får se om den klarar att vända lagom stora abborre streamers. funkar det lär jag väl kapa till en 2'a sort #9 jag har till gäddfisket oxå :)

funkar det inte lär jag i alla fall ha lärt mej nått när allt är testat och klart :)
Inte som att det kostar nått att klippa sönder linor man ändå inte använder.

Blir provtur nästa helg, ska testa fram några klumpar tills dess, sen kommer rapport!

#3 OFFLINE   jerryeriksson

jerryeriksson

Member

• Members
  • PipPip
  • 39 inlägg

Postad 09 Jun 2012, 09:12

Hej det här låter som du är inne på Skagit (spey)..

Jag kastade en #7 med 19 grams skagit lina på och JÄVLAR vilket skjuts det blev i grejerna..

Hur hade du tänkt dig fiska med linan? Då en sån uppsättning lever för underhandskast=)

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar