Det finns alltid något nytt man kan snappa upp; att riva isär kaffefilter och använda i stället för bomulls-tops är ett tips jag läste nyligen. Vad är problemet som skall lösas? Jo, man lackar och lack hamnar där den inte skall hamna på klingan. Bomulls-tops med (typ) T-sprit har varit min metod men det luddar av sig ibland. Kaffefilter har långa fibrer som givetvis kan lossna men det verkar hända mer sällan. Särskilt bra på att ta bort överflödigt lack vid ringfötterna och visst har jag använt vanligt papper förut men det suger inte åt sig så bra. Så detta är ett tips.
Att lacka minst två gånger och sparsamt första gången (bara så lacken sugs in lindningen) verkar bra men det går inte att vänta hur länge som helst mellan lagren om man använder epoxy. Lagren måste "haka i" varandra.
Här är tre bilder från det spö jag håller på med nu. Klinga: CTS Affinity Skagit 15´# 9/10. Tråd; ProWrap 464 Blurple (syns mer i solljus att den är mörkblå). Lack: Threadmaster Lite. Ingen pensel utan en plaststav att lägga på med och spagetti för "kantmålningen"
.
Kaffefilter är bättre än tops...
Startad av
magnolia
, 2012 05 24, 23:08
4 svar till detta ämne
Postad 25 May 2012, 13:40
Spagetti?
Prova!
I början köpte jag dyra mårdhårspenslar men använder sällan pensel överhuvudtaget nu.Vitsen med min metod är ju lackningen av kanterna där tråden slutar; det går att få lite "styrning" om man använder något som är tillräckligt smalt. Använder fullkornsspagetti och det händer att den går av men det är ju en bagatell! Jag skall givetvis lacka lindningen på bilderna en gång till.
Redigerat av magnolia, 25 May 2012, 13:41.
Postad 25 May 2012, 14:04
Går att göra spatlar själv av halvtjock kartong typ Findus färdigrätter och en bit ståltråd eller pianotråd. En fördel med att inte använda pensel tycker jag är att det blir mindre mängd luftblåsor. Blåsorna ses kanske inte med blotta ögat men är irriterande om man är pedantisk...
Redigerat av magnolia, 25 May 2012, 14:12.
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar