Hoppa till innehåll

.

Foto

Presentation klass 7

11 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   VisionFly

VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 165 inlägg

Postad 12 Jun 2012, 17:37

Hoj inf�affade mig nyligen guideline kispiox klass 7 med flytlina! Nu 䲠min fr姡 som s堡tt kan man k�fina presentationskast i sj�med ett klass 7 s堡tt det inte plaskar n䲠linan landar?? Tackar p堨j䲴ligast f�nd�
Dryfly or die =)

#2 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10772 inlägg

Postad 12 Jun 2012, 20:30

Hej. Det blir lite plaskigt med en sjua. Bra till stora flugor och vind ;)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#3 OFFLINE   Erik Wallentin

Erik Wallentin

Advanced Member

• Edgemember+
  • 617 inlägg

Postad 12 Jun 2012, 20:34

Generellt så hjälper väl en något högre/större linbåge till att göra presentationen något mjukare. Sen beror det förstås mycket på linan också. Se även till att hålla tafslängden rejäl, typ minst 1,5 spölängd.

#4 OFFLINE   VisionFly

VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 165 inlägg

Postad 12 Jun 2012, 22:37

D堪ag k䮮er att linan 䲠v䬤igt tjock i sig sj䬶 och inte bara klumpen!! Men n䲠det g䬬er tafsl䮧der s堫�ag alltid med ungef䲠2 sp�gder,men d堦岠det bli en n姯t tunnare flytlina.
Dryfly or die =)

#5 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 3514 inlägg

Postad 13 Jun 2012, 08:15

Som jag ser det spelar loopstorleken ingen betydelse, om man utgår från att linan skall sträcka i luften, dvs. inte krascha i vattnet, så är den enda faktor av betydelse jag kan komma på fallhöjden. Massan är ju lite större hos en sjua än hos lägre klasser så därav det lite större plasket. När du sedan lyfter linan så kan du göra det lugnt med en sjua också. Längre tafs gör ju att du får bort flugan en bit från den vitala (tunga) delen av linan vilket borde vara en god ide, speciellt vid torrt fiske. I ström och med streamers och liknande spelar det nog inte så stor roll. Den viktigaste parametern är nog att du lyckas få en tafs som sträcker.

My 2 cents
/S

#6 OFFLINE   VisionFly

VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 165 inlägg

Postad 13 Jun 2012, 10:05

Som jag ser det spelar loopstorleken ingen betydelse, om man utg岠fr宠att linan skall str䣫a i luften, dvs. inte krascha i vattnet, s堤r dem enda faktor av betydelse jag kan komma p堦allh�n. Massan 䲠ju lite st� hos en sjua 䮠hos l䧲e klasser s堤䲡v det lite st� plasket. N䲠du sedan lyfter linan s堫an du g�det lugnt med en sjua ocks宠L䮧re tafs g�u att du f岠bort flugan en bit fr宠den vitala (tunga) delen av linan vilket borde vara en god ide, speciellt vid torrt fiske. I str�ch med streamers och liknande spelar det nog inte s堳tor roll. Den viktigaste parametern 䲠nog att du lyckas f堥n tafs som str䣫er.

My 2 cents
/S

finns det tunnare flytlinor till klass 7 i s审 fall?? Fiskar mest i sj�s堭an vill minimera "plasket" s堭ycket som m�gt
Dryfly or die =)

#7 OFFLINE   Erik Wallentin

Erik Wallentin

Advanced Member

• Edgemember+
  • 617 inlägg

Postad 13 Jun 2012, 10:19

Linor som har lång framtapering är ju rimligtvis tunnast där "det behövs". Kolla tex. på Wulff Triangle Taper.

#8 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 3514 inlägg

Postad 13 Jun 2012, 12:23

finns det tunnare flytlinor till klass 7 i s审 fall?? Fiskar mest i sj�s堭an vill minimera "plasket" s堭ycket som m�gt

Ja, som Erik skriver så bör man välja en lina med delikat framtapering (inte brant). Gör man bara linan tunnare kommer den sjunka eftersom densiteten måste öka om man vill behålla viktklassen. Sjunklinor är tunnare och skär bättre genom vinden men det var ju inte det som avhandlades här. Vidhåller fortfarande att tekniken är viktigare än linan, se till att tafsen sträcker. Då plaskar det inte mycket och avståndet mellan lina och fluga är som längst.

#9 OFFLINE   jlindengren

jlindengren

Frontline Member

• Edgemember
  • 1045 inlägg

Postad 13 Jun 2012, 13:25

Jag tycker det går rätt bra att undvika plask med #7, Mitt #7-spö är av splitcane och väldigt långsamt; tillsammans med en lång tafs fungerar det tillfredställande. I alla fall när jag ibland lyckas få till ett kast som verkligen rullar ut, och inte hela lina trillar ner samtidigt...
"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

#10 OFFLINE   magnolia

magnolia

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 3135 inlägg

Postad 13 Jun 2012, 13:32

Det finns en del flytlinor ( förutom ovan nämnda TT lina) som Airflo Ridge Rangefinder och SA Mastery Textured Trout Stalker som har lång fronttapering. Kombinera detta med kast som "dör" genom att du sänker spöhanden ordentligt medan linan rullar ut så tror jag att det går bra!

http://www.manictack...tance-fly-line/

Redigerat av magnolia, 13 Jun 2012, 13:47.

#11 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10772 inlägg

Postad 13 Jun 2012, 19:16

Rio Trout LT har en tunn och lang fronttapering.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#12 OFFLINE   VisionFly

VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 165 inlägg

Postad 13 Jun 2012, 20:58

F岠kolla runt lite efter presentationslinor�tackar alla som svarat mig��
Dryfly or die =)

Svara